Těžký porod nového vozu

Nejdříve se automobil objevuje na papíru. Designéři tradičně perem nakreslí stovky skic nového vozu, které zpravidla vypadají velmi futuristicky. Až poté přichází na řadu výpočetní technika, jež umožní se základní představou vozu dělat doslova divy. Speciální grafické softwary umožňují vytvoření detailních modelů, přičemž dovolují také například simulovat nárazový test či základní aerodynamické vlastnosti karosérie.

Ve správný čas přichází řada i na tovární modeláře. Ti pomocí hlíny a dřeva vytvoří několik maket různých velikostí. Jedna z nich, zpravidla ve velikosti 1:5, putuje do aerodynamického tunelu. Zde se okamžitě ukáže nesoulad mezi představou designéra a potřebou minimalizovat koeficient odporu vzduchu Cx.

Mezitím se ale intenzivně pracuje i na dalších součástech nového vozu. Motor, podvozek a další vnitřní součásti jsou obvykle testovány ve stávajících verzích automobilů, čímž se minimalizují náklady na utajení a nové díly lze ozkoušet v běžném provozu.

Desítky miliónů stojí výroba prototypu. V případě, že je automobilka pevně rozhodnutá připravovaný model produkovat, kontaktuje již jednotlivé dodavatele a ti vyrobí zkušební série světel, skel, částí interiéru, sedaček a podobně. Tento okamžik je pro utajení nového auta nejsložitější, neboť se o novince dovídá spousta dalších lidí.

První malosérie nového modelu je pak podrobena tvrdému testování. Některé automobily najíždí stovky tisíc kilometrů v tvrdých severských či tropických podmínkách, zhruba desítka kusů pak skončí destrukcí v nárazových testech.

Svá specifika má i vývoj motorů. Ty se automobilky velmi často snaží sdílet v rámci koncernů, jelikož vývoj nových úsporných jednotek je velice nákladný. Agregáty se proto častěji modernizují, přičemž jako základ se používají i přes deset let staré bloky motorů. Pokud se inženýři rozhodnou zcela nový motor vyvinout, pro pozdější zvětšení či modernizaci ho již připraví. Toto se týká například chlazení a samotného bloku motoru nebo přípravy pro pozdější zabudování turbosoustavy.

Trendem poslední doby je neustálé zdražování vývoje nového vozu. Již nestačí automobil "zpojízdnit" jako před několika desítkami let, nutné je uspět u zákazníka s pokud možno co nejmodernějším vozidlem. To ale stojí řádově miliardy, například příprava nového Mercedesu E si vyžádala dvě miliardy eur.

I tyto na veřejnost vyřčené sumy se mohou ale stát součástí intrikaření či nejasných interpretací. V porovnání s výše uvedenou investicí do Mercedesu E ostře kontrastuje například částka za vývoj u nového Renaultu. "Luxusní Vel Satis stál jen 550 miliónů eur, ani o cent více," tvrdí Francouzi. Některé automobilky však náklady ani nesdělí.

Aerodynamických měření se účastní i modely zmenšené v poměru 1:5