Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tiché elektromobily ohrožují chodce, USA uvažují o povinném bzučáku

  15:24aktualizováno  15:24
Do roku 2015 chtějí mít Spojené státy v ulicích více než milion elektromobilů. S podporou alternativního pohonu aut začínají řešit úředníci prezidenta Baracka Obamy závažný problém: auta na elektřinu jsou příliš tichá, a proto nebezpečná pro chodce.

Výhradně na výrobu elektromobilů se v Americe specializuje malá automobilka Tesla. | foto: Tesla Motors

Podle populárně-vzdělávacího časopisu Scientific American začalo v tomto týdnu americké ministerstvo dopravy zkoumat, jak velký vliv na bezpečnost skutečně má bezhlučnost elektromobilů. Jediný zvuk, jejž při pohybu tyto vozy vydávají, je velmi tiché pískání a hluk, který vydává tření pneumatik.

Pokud ministerští pracovníci společně s vědci dospějí k názoru, že elektromobily jsou nebezpečně tiché, mohou nařídit vybavit vozy přístrojem vydávajícím umělý zvuk.

Současně s elektromobily zkoumají i bezpečnost vozů s hybridním pohonem kombinujícím elektromotor a spalovací motor. Tyto vozy totiž zpravidla v nižších rychlostech jedou jen na baterie, takže jsou stejně tiché jako elektromobily. Problém zkoumání dopadů elektromobilů na bezpečnost dopravy je v tom, že o tomto typu vozidel existuje velmi málo statistických dat, uvádí Scientific American.

Ministerstvo proto na své internetové stránky vyvěsilo výzvu, jež vybízí širokou veřejnost k zasílání podnětů a poznatků o elektromobilech.

Jednou z mála studií, o niž se může administrativa Baracka Obamy opřít, je práce Lawrence Rosenbluma z kalifornské univerzity. Ten na figurantech majících zavázané oči zkoušel, na jakou vzdálenost slyší auta s běžným pohonem a s elektrickým. Rozdíl byl bezmála trojnásobný. Spalovací motory slyšeli lidé na 11 metrů, zatímco elektrovozy na 3,4 metru.

Toyota řeší podobný problém u svého známého modelu prius, pro který nabízí speciální zařízení. Reproduktor, jenž ven hučí a varuje tak chodce. Více čtěte ZDE

Tichost elektrovozidel řeší už například Čína, ale na rozdíl od USA svérázně. Jihočínské město Šen-čen v červnu bez většího varování zakázalo prodej elektroskútrů, neboť podle tamních úředníků měly na svědomí 15 procent všech nehod motocyklů a jen letos způsobili jejich řidiči smrt 64 lidem a zranili jich 233.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.