Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČMN - David M. Bodlák

Tip pro motorkáře: cesta sever, podél Jizery

Mezi první letošní výlety na motorce určitě zařaďte cestu podél Jizery. Co nejrychleji se vymotejte z Prahy a hurá na klikaté asfaltky s dobrým povrchem. Vyjížďka je lemována řadou hradů a zřícenin: Dražice, Mladá Boleslav, Michalovice, Zvířetice, Zásadka...

Většina silnic, na kterých lze na motorce zažít něco pěkného, je v uctivé vzdálenosti od hlavního města. Pro pražského motorkáře to znamená, že než se do takových míst propracuje, musí absolvovat pár desítek nudných kilometrů po dálnici nebo jiné výpadovce.

mapa

Motovýlet na sever - mapa ZDE

Někdy se však vyplatí experimentovat a hledat. I ve Středočeském kraji se dají najít inspirativní trasy, které vám umožní příjemně uniknout k hranicím naší země, kde je koncentrace hezkých, méně frekventovaných a kvalitnějších silnic nepoměrně větší.

Na silnici do Dubé je plno

Pokud se chystáte na projížďku na sever Čech, mnoho zajímavých možností nemáte. Většinou to dopadne nějakým přemístěním do Mělníka a odtud po "slavné" silnici č. 9 přes Liběchov do Dubé.

Problém je v tom, že na středočeské poměry vysoká kvalita povrchu a zatáčkovitý profil ji mezi motorkáři tak zpopularizovaly, že řada z nich si tam jezdí normálně zatrénovat.

O "nadšení" místních obyvatel ani o stále častějších policejních odchytech se není třeba dlouze rozepisovat.

mapa

Podél Jizery

Zajímavé alternativy, jak se ve větším klidu dostat do severních končin, nabízí kopírování toku řeky Jizery. I pro toto doporučení však platí, že v okruhu 30 km od Prahy je to spíše bída. Proto je nejlepší řešení vyrazit po rychlostní R10 a z ní sjet teprve u Benátek nad Jizerou.

V Benátkách zabočit doprava na silnici č. 610 směr Dražice, Mladou Boleslav a máte před sebou něco přes 10 km asi dva roky starého a dostatečně širokého asfaltu.

Po projetí Pískovou Lhotou doporučujeme nepokračovat rovně po č. 610 na Mladou Boleslav, ale zabočit doleva na Zámostí a zhruba po 1 km hned doprava, ještě před mostem přes Jizeru.

Výlet podél Jizery

Pak je třeba dostat se rychle přes Mladou Boleslav: Na křižovatce pod starým, velkým a opraveným boleslavským hradem odbočte doleva, směrem na Českou Lípu. Po průjezdu mladoboleslavskou aglomerací stále podél Jizery neodbočujte na Českou Lípu, ale pokračujte rovně do vesničky se zvláštním názvem Debř. Tam je sice hlavní komunikace přes obec v současnosti rozkopaná, podaří-li se vám však po překonání Jizery odbočit do nenápadné uličky doprava, je téměř vyhráno.

Úzká, ale kvalitní silnička (Jizeru máte po pravé ruce) má příjemně vlnitý profil. Nedovoluje sice rychlou jízdu (pozor na cyklisty a bruslaře, za pěkného počasí je jich zde dost), ale nabízí hezkou atmosféru a za letních veder navíc příjemný stín stromů.

Po pár kilometrech se ocitnete pod zříceninou hradu Zvířetice. Pokud se zde zastavíte, můžete vylézt na věž a porozhlédnout se, za pěkného počasí je vidět samozřejmě blízký Český Ráj i pohoří na severu.

Hrad Zvířetice

V obci Malá Bělá neodbočujte na most do Bakova, ale pokračujte rovně pár set metrů a jak to jde, zabočte první ulicí doprava. Chvíli je to rozbité, ale pak se silnice opět změní v úzkou, nedávno opravenou silničku, která trochu vystoupá nad údolí Jizery a na níž je hezké svezení. Po pár kilometrech se dostanete do Kláštera-Hradiště nad Jizerou a k silnici na Mimoň.

Na ní se samozřejmě můžete vydat, ale je to spíše rovná rychlá cesta lesy, která hledačům motorkových potěšení mnoho nenabídne.

Doporučení zní dostat se do nedalekého Mnichova Hradiště a najít silnici č. 277 na zhruba 20 km vzdálený Český Dub. Zkraje vede ještě kousek podél Jizery, ale pak se drží údolí Mohelky, které je kouzelné. Rozeseté malé vesničky, občas chatky, mezi nimi stále dost úseků se zatáčkami a slušným povrchem.

Provoz je zde nízký, a proto je zdejší romantické údolí opět oblíbeno mezi cyklisty a bruslaři, takže pozor na ně. Přibližně v půlce této silnice také překročíte hranice Středočeského kraje, který zde sahá vůbec nejvýše na sever.

Případný další směr projížďky je už na vás. Z Českého Dubu se lze dvěma způsoby dostat do Osečné (oba stojí za to) a pak pokračovat třeba k Hamerskému rybníku, kde se v parném létě lze osvěžit koupáním. Nebo opačným směrem dojet do Hodkovic nad Mohelkou a směřovat k Železnému Brodu, jehož okolí má také motorkáři co nabídnout. Pěknou cestu!