Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tisícimílový návrat do budoucnosti: BMW Mille Miglia

aktualizováno 
Studie bavorské automobilky s názvem BMW Concept Coupé Mille Miglia 2006 dává vzpomenout na časy, kdy se slavný italský sportovní podnik těšil největší slávě a kdy BMW s modelem 328 patřívala k nejlepším účastníkům tohoto závodu.

BMW Mille Miglia Concept | foto: BMW

Závody Mille Miglia se jezdily v letech 1927 až 1957. Dnes se na tomto závodě na tisíc mil, jenž vede po běžných silnicích, utkávají právě vozy ze zašlých časů.

Nejmodernější sportovní vozy se mezitím přestěhovaly na uzavřené speciální okruhy a o pohár Mille Miglia se tak utkávají jen historické vozy.

mille miglia = tisíc mil (italsky)

14.května skončený veteránský závod původní BMW 328 dokonce i opět vyhrálo. Mezi Brescií a Římem se přitom v tomto roce utkalo 375 posádek.

BMW těsně před letošním květnovým začátkem závodu představilo svou nejnovější studii. Pod netradiční karoserií, inspirovanou speciálem 328 Mille Migla Coupé, který vyhrál ročník tisícimílového závodu v roce 1940, je ukryta technika z modelu Z4 M Coupé.

Nejnovější studie od BMW sice vychází pevně z tvarů své slavné předlohy, ale její technika je ta nejmodernější, design se plně hlásí k "banglestylu".

Oproti obyčejné "Zet-čtyřce" je Mille Miglia o 23 centimetrů delší a 14 centimetrů širší. Střecha je pak o čtyři centimetry níže.

V roce 1940 vyhráli Fritz Huschke von Hanstein a Walter Bäumer v BMW 328 Mille Miglia Coupé závod s dodnes nepřekonanou průměrnou rychlostí 166,7 km/h. Druhá posádka v pořadí dojela se čtvrthodinovým zpožděním.

Studii nechybí typické znaky sportovního vozu minulosti ani coupé současnosti. Dlouhá protáhlá příď přechází v nízkou kabinu s okny malými jako průzory.

Přední sklo je po vzoru svého 70 let starého předchůdce rozděleno na dva kusy, za pozornost stojí trojúhelníkový výfuk, vyvedený před pravým zadním kolem.

Nejlepším příkladem designérských hrátek nejmilovanějšího a nejnenáviděnějšího designéra současnosti je asymetrické zadní okénko a především netradiční nastupování do vozu.

Správný koncept se nezabývá zbytečnými praktičnostmi, v tom pravém rozletu bránily výtvarníkům Mille Miglia 2006 dokonce i dveře.

Aby se posádka nasoukala do dvoumístného interiéru, je třeba zvednout celou střechu dozadu. Podle automobilky se tak ušetří hmotnost a zvýší tuhost karosérie.

Zadní blatníky překrývají velká 20palcová kola do té míry, že nejsou skoro vidět. Zato přední kola patří k dominantám celého vozu.
 
Nezvykle působící přední světla neskrývají žárovky ani výbojky, ale LEDky. Kdo bude hledat zadní světla, objeví je na zádi složené z diod do úzkého diagonálního pruhu.

Aerodynamikou se konstruktéři zabývali už v roce 1940. S obtékáním vzduchu těla Mille Miglia si inženýři v aerodynamickém tunelu mnichovské automobilky pohráli i protentokrát. Pět výřezů na bocích za předními koly není jen tak samoúčelných. Vzduch, který naberou ledvinky na přídi a který chladí motor, mají za úkol odvézt z podběhů předních kol a snižovat tak nežádané turbulence.


Z LEDek jsou složeny i přední oči světel, několik se jich schovalo také do mezery pod kapotou. Technika je však plně současná. Šestiválec ukrytý za stylovými úzkými a vysokými ledvinkami chladiče dává 343 Mkových koní.

Pod stříbřitým pláštěm z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny se schovává hliníkový rám. Původní BMW 328 oblékla do hliníkové karoserie Touring Coupé v roce 1940 karosárna Carrozzeria Touring Superleggera.

Vnitřku vládne minimalismus, využití našly pouze tři materiály: ocel, kůže a lycra. Puristické pojetí zdůrazňují popisky vyryté přímo do příslušného dílu. Ocelové, milimetr tlusté plechy nakrájeli technici laserem, což umožnilo jejich dokonalé slícování.

Kožené prvky jsou vytvořené z dílů kůže slisovaných k sobě a nejsou nijak opracované; s postupem času tak dostanou tu správnou patinu.

Koncept se narodil hlavně proto, aby designérské oddělení automobilky nezahálelo. Mnichovský výrobce s Mille Miglia Conceptem žádné další plány nemá, chce jím hlavně vzdát hold konstruktérům, kteří bez podpory počítačů a kosmických technologií vytvářeli krásná a vítězná auta.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.