Alif znamená v urdštině - jednom z jazyků mluvených na území Pákistánu - první písmeno abecedy.
Asijský cenový trhák stojí jako motorka, ale je to čtyřkolové auto dokonce i s volantem.
Rikšu pro jedenadvacáté století výrobce nabízí ve třech karosářských verzích, které jsou k mání v pěti barvách. Základní cena pro pákistánské řidiče: 2900 dolarů (69 tisíc korun).
Za projektem stojí společnost TMC (Transmission Motor Company), která mimo jiné dodává komponenty evropským a americkým automobilkám.
Oko milovníka kabrioletů si přijde na své, ve čtyřmístné verzi i jako pick-up (pojmenované BAY) má totiž alif plátěnou střechu. Třetí variantou je užitková dodávka BAY DELIVERY.
450kilový alif pohání čtyřtaktní benzinový jednoválec s objemem 200 kubických centimetrů, který vyvine 10 kW výkonu. 16 Nm kroutícího momentu přenáší na zadní dvanáctipalcová kola čtyřstupňová převodovka.
Na sto kilometrů vystačí se čtyřmi litry benzinu. V nabídce je i verze spalující zemní plyn (CNG). Alif má bubnové brzdy na všech kolech, na bezpečnost pamatuje čtyřmi bezpečnostními pásy.
Auto je 290 centimetrů dlouhé a 1,36 metru široké, na výšku má jeden a půl metru, rozvor je 1880 mm. Užitková verze odveze 300 kg nákladu, který zabere nejvýš 2900 dm3.
Doprava do Prahy od nejbližšího dealera v Karáčí vyjde dle ceníku ČSA na 22 tisíc korun (118 rupií za kilogram nákladu). Díky skrovným rozměrům se alif vejde do Airbusu 310. Problém ovšem pravděpodobně bude s homologací pro provoz na evropských silnicích. |
Na domácím trhu začal prodej vozu v lednu letošního roku. Plány společnosti ovšem sahají až za hranice Pákistánu. Výrobce chce alify prodávat v Kataru, Súdánu, Chile, Bangladéši, Egyptě, na Madagaskaru a chystá se prosadit ještě dál.
Šéf TMC Fasih Agha prozradil, že při vývoji spolupracovali s čínským partnerem, který dodává 33 procent komponentů, zbytek si pákistánský producent vyrábí sám.
Fasih dodává: "Auto podstoupilo test životnosti, pře kterém najezdilo 20 tisíc kilometrů po Karáčí s maximální třísetkilovou zátěží. Auto má maximální rychlost 75 kilometrů v hodině a motor má dostatečný kroutící moment, aby vyjel do hor."
"Díky malému motoru, ovšem nemůžeme nabídnout klimatizaci," dodal Fasih. Roční kapacita továrny je 5000 vozů.
***
Čtěte také: TATA oznámila, že chystá superlevné auto v ceně 1600 euro (asi 47 tis korun) ...VÍCE |
Z Karáčí pochází i další automobilová pozoruhodnost: Sitara City Cart automobilky Habib. Je o sto kilogramů lehčí než alif, má pouze desetilitrovou nádrž, která živí motor o objemu 200 ccm a jede maximálně šedesátkou. I sitara pojme čtyři cestující, míry má ale o něco menší. |