Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

To neubrzdíte! Patnáctimetrový odstup je ve stovce málo

aktualizováno 
Nedostatečné rozestupy mezi vozidly představují vážné riziko nehody. Crashtest v rychlosti 100 km/h dokazuje, že zareagovat nestačí ani závodník.

Test, který provedlo sdružení německých pojišťoven UDV, simuloval nehodu aut jedoucích ve stokilometrové rychlosti za sebou. Na německých dálnicích nedodržování bezpečných odstupů tvrdě postihují. A dělají dobře. Ani automobilový závodník s vytrénovaným postřehem, který při crashtestu řídil druhé auto, nestačil zareagovat na prudké brzdění před ním jedoucího auta.

mastné pokuty v německu

Německá policie měří bezpečný odstup na dálnicích pomocí kamer na mostech. Ale v posledních letech se v její výbavě stále častěji objevují kamery ve vozidlech, které jsou schopny změřit rozestup mezi auty i za jízdy po jakékoli silnici. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti hrozí až čtyřseteurová pokuta a v nejhorších případech i pozastavení platnosti řidičského oprávnění na jeden až tři měsíce.

CENÍK POKUT ZDE

Při patnáctimetrovém rozestupu - což je na německých dálnicích podle UDV běžná hodnota - do sebe vozy prudce narazí.

Takové nehody nejsou vzácností. V Německu evidovali za rok 2008 kolem 43 000 nehod, jejichž příčinou byl nedostatečný rozestup mezi auty a při kterých se zranil nebo zabil člověk. To představuje zhruba 13 procent nehod se zraněním nebo úmrtím, na dálnicích je pak nedodržení bezpečné vzdálenosti příčinou 29 % smrtelných nehod.

Pohled do statistik pojišťoven také ukazuje, že těžká nebo smrtelná zranění jsou pravděpodobnější, pokud jsou obě auta v pohybu (stejně jako při tomto testu), než když jedno z aut už stojí. Kromě toho riziko vážné nehody stoupá, pokud dojde ke srážce více než dvou aut. V takovém případě lze očekávat vážné nebo smrtelné zranění při každé třetí nehodě.

Při podrobné analýze těchto nehod, které se odehrávají mimo obec, je nápadné, že 80 % viníků jsou muži a že osm z deseti havárií se odehrává na přehledných úsecích silnic, kde dopravu nezpomalují křižovatky nebo kruhové objezdy.

Proč tolik řidičů nedodržuje bezpečný odstup, když pravidlo (vzdálenost = poloviční údaj na tachometru v metrech) je relativně jednoduché?

"Z psychologického hlediska jde o přecenění vlastních schopností," uvádí sdružení německých pojišťoven. Řidiči špatně odhadují rychlost vozu a tím i potřebnou vzdálenost. "K tomu se přidává profil typického viníka těchto nehod - muž středního věku, v dobrém postavení, s dlouhou řidičskou praxí, vlastnící silné auto, který hodně cestuje, který věří, že svou zkušeností může kompenzovat zvýšené riziko nehody."

Pojišťovací ústavy pro zmírnění nehodovosti navrhují zavést povinnou montáž adaptivních tempomatů v kombinaci s nouzovými brzdnými systémy. Dalším řešením by byla nabídka systémů varujících před malým rozestupem, které lze do auta dodatečně namontovat.

Prozatím nejjednodušším příspěvkem k větší bezpečnosti je podle UDV větší informovanost řidičů o správném chování na silnici a sankce pro "lepiče". Řidičům také doporučují zapínání výstražných světel při dojíždění kolony.

Jak daleko se držet

Bezpečná vzdálenost se v Německu vypočítává z rychlosti, kterou jedete. Od auta před sebou máte být vzdáleni alespoň poloviční hodnotu tachometrové rychlosti v metrech. Když tedy jedete osmdesátkou, měl by být rozestup mezi vámi nejméně 40 metrů.

Odstup musíte odhadnout. Pomoci mohou třeba ostatní auta. Kamion má kolem 16 metrů délky, obyčejný autobus (karosa) 11 až 12 metrů. Lepší je počítat čas. Dopravní expert Stanislav Huml doporučuje dvou- až třísekundový odstup: "Najdu si patník nebo jiný pevný bod u vozovky, počítám ´jednadvacet-dvaadvacet-třiadvacet´ a teprve tehdy můžu stejným místem projet já."

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.