Ford Fusion (Mondeo 2013)

| foto: Ford

Tohle je nový Ford Mondeo. V USA bude už letos, v Evropě až za rok

  • 64
Ford se v Detroitu na autosalonu pochlubil novým modelem Fusion. Téměř stejně bude vypadat následující generace evropského mondea. Ale do prodeje přijde až příští rok. Na autosalonu měly výstavní premiéru i nové luxusní sedany Acura ILX a Cadillac ATS.

Detroitský autosalon tradičně startuje automobilový rok. Od pondělí na něm výrobci prezentují nejnovější modely převážně pro severoamerický trh. S mnoha novinkami se ale postupně setkáme i v Evropě. Buď to jsou globální modely, nebo bude vedle americké verze existovat i varianta pro evropský trh.

Ford Fusion (Mondeo 2013)

A přesně to je případ nového Fordu Fusion. Zde pozor na jméno, americký fusion nemá vůbec nic společného s evropským fusionem. Ten shodou okolností také dostane nástupce v modelu EcoSport, o kterém jsme vás informovali v tomto článku. Americký Ford Fusion je docela velký sedan, jehož evropským protějškem je model Mondeo. A u novinky to bude platit doslova.

Z amerického fusionu totiž nová generace zcela vychází, rozdílů bude jen minimum, a to po stránce vzhledu jen kosmetických a pod kapotou najdeme na každém trhu jinou paletu motorů. Základ je ale u obou aut stejný. Nové mondeo představí Ford letos, buď na jaře v Ženevě, nebo na podzim v Paříži. Do prodeje se dostane ale až příští rok. Oproti tomu jeho americké dvojče fusion se začne prodávat už letos.

V porovnání se současným mondeem to nové zachovává linie, je ale větší, sportovnější a agresivnější. To je patrné především na přední masce, která vzdáleně připomíná luxusní vozy Aston Martin. Světla jsou užší a výrazně protažená do blatníků. Podobně dynamičtější je i záď sedanu, pro mondeo charakteristický tvar zadních svítilen zůstal zachovaný. Zatím nepředstavená zůstává verze kombi, ale na té se pro Evropu zcela jistě pracuje. Naopak spekulace přetrvávají nad variantou s pohonem všech čtyř kol.

Nové mondeo povyrostlo na délku na 4,87 metru, tedy téměř o deset centimetrů oproti současnému modelu. A stává se jedním z nejdelších aut svého segmentu, je o fous delší než Škoda Superb. Rozvor se nemění, ostatně 2,85 metru je stále parádní hodnota.

Ford Fusion (Mondeo 2013)

Vedle povedeného exteriéru si u Fordu dali záležet i uvnitř kabiny. Základní tvary přístrojové desky zůstaly zachovány, liší se třeba výdechy větrání uprostřed. V mezigeneračním srovnání působí nový interiér uhlazenějším dojmem. Je ale možné, že právě zde dojde ještě k drobným úpravám evropské verze. Ta americká se nám ale líbí.

V USA bude pod kapotou základním motorem pětiválec s výkonem 125 kW, kterému bude sekundovat dvojice čtyřválcových turbomotorů EcoBoost s objemem 1,6 a dva litry. Tyto dva pak jistě najdeme i v evropském mondeu, a to hned v několika výkonových variantách od 110 do 176 kW. Evropskou nabídku zcela jistě rozšíří dieselové motory, opět v obvyklé škále 1,6 až 2,2 TDCi s výkony od 85 do 147 kW.

Američané se mohou těšit i na dva hybridní modely. U obou najdeme čtyřválcový benzinový dvoulitr s Atkinsonovým cyklem. V případě modelu Hybrid mu bude pomáhat elektromotor dobíjený čistě provozem. Druhý model Energi pak bude klasickým plug-in hybridem s nabíjením ze zásuvky. Jeden hybrid pak asi dorazí i do Evropy.

Acura ILX

Vedle nového fusionu alias mondea mohou návštěvníci detroitského autosalonu obdivovat i dva menší prémiové sedany. Oba se novému mondeu velikostí nemohou rovnat, jsou zhruba o 20 centimetrů kratší. O to víc prémiovosti ale chtějí zákazníkům nabídnout.

Acura ILX – luxusní civic

Čistě americkou záležitostí je Acura ILX. Nejmenší model doplní portfolio luxusní značky Hondy směrem dolů, tak, aby acura nalákala mladé zákazníky. Nabídne jim luxusní interiér, nafouknuté tvary karoserie a pod ní vylepšenou techniku sedanu civic od mateřského koncernu.

Acura ILX

Motory neoslní, v nabídce budou dva benzinové atmosférické čtyřválce s objemem dva a 2,4 litru, což by na německou konkurenci BMW a Mercedesu nemuselo stačit. Pro ekologicky smýšlející zákazníky pak Acura připravila hybridní model, který kombinuje benzinový motor 1,5 litru s elektromotorem.

Acura ILX je v Detroitu vystavena zatím jen jako koncept, ale reálný vůz se již testuje a měl by se do prodeje dostat ještě letos. A hlavně by se od konceptu neměl příliš lišit, podle všeho bude téměř stejný.

Cadillac ATS – nejmenší z rodu

Na rozdíl od acury se prémiová americká značka Cadillac v Evropě prodává a její dealery najdeme i v České republice. Je tedy jasné, že s novým malým sedanem ATS se setkáme i na našich silnicích. Výrobce navíc slibuje, že připravuje i verzi s dieselovým motorem, který je pro úspěch v Evropě nezbytný. V USA se novinka začne prodávat v polovině letošního roku.

Cadillac ATS

Cadillac ATS je nejmenším modelem značky, která v rámci koncernu General Motors cílí na nejbohatší klientelu. Snaží se konkurovat prémiovým evropským značkám, především pak německým. Navíc stále používá koncepci s pohonem zadních kol, která je dnes vyhrazená jen sportovním modelům nebo právě prémiovým autům.

Novinka se drží poněkud neotesaného stylu značky. Ostré hrany jsou ale čím dál zakulacenější, světla protaženější, ovšem stále ve vertikálním uložení. Výhodou stylu je, že cadillac na silnici nepřehlédnete a ani si ho s jinou značkou nespletete. Na druhou stranu se tento styl rozhodně nebude líbit každému a především na evropských silnicích možná vyniká až příliš.

Výrobce připravil novinku ve výrazně sportovním duchu. Model prošel dlouhým testováním na závodních tratích. Adaptivní tlumiče, brzdové kotouče Brembo a elektrický posilovač řízení ZF slibují slušné jízdní vlastnosti. Technikům se navíc podařilo rozložit hmotnost auta téměř ideálně na obě nápravy. Navíc výsledných 1,5 tuny není až tak příliš.

Dva z motorů jsou čtyřválce. Slabší atmosférický má výkon 149 kW a objem 2,5 litru. Silnější turbomotor má objem dva litry a výkon velmi pěkných 201 kW. Vrcholem nabídky bude šestiválec s objemem 3,6 litru a výkonem 237 kW. Převodovky budou na výběr dvě – manuální a automatická. Obě se šesti stupni.