Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tokijská auta-neauta: Toyota má smartphone, ve kterém se jezdí

aktualizováno 
Tokio (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon v Tokiu je letos podle zkušených nějaký jiný. Jiné místo, jiný termín a do toho oklepávání se z ran osudu, které zasáhly japonský autoprůmysl jen za letošek. A ještě k tomu krize...

Toyota Fun-Vii | foto: Toyota

V roce 2011 se proti Japoncům spiklo snad úplně všechno. Prodeje klesají už dlouhé měsíce po celém světě a začátkem roku havárie jaderné elektrárny Fukušima zastavila výrobu v japonských fabrikách poprvé. Teď počítají další škody po záplavách v Thajsku, kde mají továrny a dodavatele.

Fotogalerie

Japonský trh ale stále žije. A říjnová čísla jsou dokonce lepší než před rokem: v Japonsku se v říjnu prodalo 320 780 nových aut, rok před tím  251 493. Zatím s jásotem ale vyčkávají.

Na výstavišti Odaiba se tak chtějí všichni dívat do budoucnosti. Budou jí vládnout auta bez emisí vyrobená na míru každému z nás.

"Technologie jsou jedinou věcí, které se Japonsko musí držet. Autosalon se proto snaží zdůraznit tuto silnou stránku," uvedl odborník na japonský automobilový průmysl Koičiro Imoto. "Prodávat tuto technologickou nadřazenost je pro Japonsko jedinou zbývající cestou," dodal.

Prototypy Hondy (Micro Commuter), Suzuki (Q), Toyoty (Fun-Vii) nebo Nissanu (Pivo) moc auta nepřipomínají. Vypadají spíš jako velký hmyz na kolech, nebo možná hračky. Mají toho ale dost společného: například zálibu v internetové komunikaci nebo elektrozásuvku místo hrdla nádrže.

Toyota Fun-Vii
Toyota Fun-Vii

Toyoza Fun-Vii

Hlavně ale ukazují, proč se do Tokia za novými auty jezdí. Nejsou to jen samotné koncepty, je to celá filozofie individuální dopravy. Sednete do prosklené bubliny na kolech, třeba oranžového Suzuki Q, naplánujete si trasu, oznámíte facebookovým kamarádům, že jedete do práce a přibližovadlo komunikující s infrastrukturou a ostatními vozítky samo vyrazí a řídit vás moc nenechá.

Jeden z nejbláznivějších konceptů na tokijském výstavišti -ze všech stran

Jeden z nejbláznivějších konceptů na tokijském výstavišti: ze všech stran kulaté Suzuki Q

Že už to moc nepřipomíná automobilismus? S tím se již musíme smířit. A našim dětem s rukama uzpůsobenýma hlavně k ovládání dotykových displejů je to asi stejně jedno.

Smartphone na kolech a čtyřkolové pivo

Q-concept od Suzuki je dvouapůlmetrové přibližovadlo pro dva. Sedadlo pilota je otočné pro snadné vystupování. Karoserie Toyoty Fun-Vii je zase vlastně jeden obrovský displej, takže mění barvy a motivy. Navolit si dekor pasující k aktuálnímu oblečení můžete i dálkově přes chytrý mobil. To samé platí i pro interiér.

Toyota Fun-Vii

Toyota Fun-Vii

Pivo od Nissanu je z rodu konceptů, jehož první generace se představila v roce 2005 (vida, už i koncepty mohou mít různé generace). Má třímístnou kabinu a elektromotory v kolech, která se umí vykloubit každé do jiné strany. U Nissanu říkají, že světlounce zeleně metalízovaný koncept už je blízký sériové produkci.

Honda Micro Commuter má pro změnu tvar motorkářské helmy. Je určená do městských center a aglomerací. Dlouhá je dva a půl metru a dovnitř se kromě jednoho dospělého údajně vejdou ještě další dva. Řidič sedí uprostřed, za ním je lavice. Pohon obstarává samozřejmě elektromotor – 22 koní rozjede futuristickou hondu až na šedesátku. Stejná je hodnota dojezdu. Energii ukrývají 3,3 kWh li-ion akumulátory. Plně nabité jsou za míň než hodinu z domácí zásuvky.

K micro commuteru patří také cosi na způsob skládacího elektroskútříku. Když se složí, je velký asi jako kufřík.

Nissan Pivo se otočí na pětníku díky samostatně natáčecím všem kolům.

Nissan Pivo se otočí na pětníku díky samostatně natáčecím všem kolům.

Honda Commuter Concept

Honda Commuter Concept





Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.