Toyota Fun-Vii

Toyota Fun-Vii | foto: Toyota

Tokijská auta-neauta: Toyota má smartphone, ve kterém se jezdí

  • 8
Tokio (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Autosalon v Tokiu je letos podle zkušených nějaký jiný. Jiné místo, jiný termín a do toho oklepávání se z ran osudu, které zasáhly japonský autoprůmysl jen za letošek. A ještě k tomu krize...

V roce 2011 se proti Japoncům spiklo snad úplně všechno. Prodeje klesají už dlouhé měsíce po celém světě a začátkem roku havárie jaderné elektrárny Fukušima zastavila výrobu v japonských fabrikách poprvé. Teď počítají další škody po záplavách v Thajsku, kde mají továrny a dodavatele.

Japonský trh ale stále žije. A říjnová čísla jsou dokonce lepší než před rokem: v Japonsku se v říjnu prodalo 320 780 nových aut, rok před tím  251 493. Zatím s jásotem ale vyčkávají.

Na výstavišti Odaiba se tak chtějí všichni dívat do budoucnosti. Budou jí vládnout auta bez emisí vyrobená na míru každému z nás.

"Technologie jsou jedinou věcí, které se Japonsko musí držet. Autosalon se proto snaží zdůraznit tuto silnou stránku," uvedl odborník na japonský automobilový průmysl Koičiro Imoto. "Prodávat tuto technologickou nadřazenost je pro Japonsko jedinou zbývající cestou," dodal.

Prototypy Hondy (Micro Commuter), Suzuki (Q), Toyoty (Fun-Vii) nebo Nissanu (Pivo) moc auta nepřipomínají. Vypadají spíš jako velký hmyz na kolech, nebo možná hračky. Mají toho ale dost společného: například zálibu v internetové komunikaci nebo elektrozásuvku místo hrdla nádrže.

Toyota Fun-Vii
Toyota Fun-Vii

Toyoza Fun-Vii

Hlavně ale ukazují, proč se do Tokia za novými auty jezdí. Nejsou to jen samotné koncepty, je to celá filozofie individuální dopravy. Sednete do prosklené bubliny na kolech, třeba oranžového Suzuki Q, naplánujete si trasu, oznámíte facebookovým kamarádům, že jedete do práce a přibližovadlo komunikující s infrastrukturou a ostatními vozítky samo vyrazí a řídit vás moc nenechá.

Jeden z nejbláznivějších konceptů na tokijském výstavišti: ze všech stran kulaté Suzuki Q

Že už to moc nepřipomíná automobilismus? S tím se již musíme smířit. A našim dětem s rukama uzpůsobenýma hlavně k ovládání dotykových displejů je to asi stejně jedno.

Smartphone na kolech a čtyřkolové pivo

Q-concept od Suzuki je dvouapůlmetrové přibližovadlo pro dva. Sedadlo pilota je otočné pro snadné vystupování. Karoserie Toyoty Fun-Vii je zase vlastně jeden obrovský displej, takže mění barvy a motivy. Navolit si dekor pasující k aktuálnímu oblečení můžete i dálkově přes chytrý mobil. To samé platí i pro interiér.

Toyota Fun-Vii

Pivo od Nissanu je z rodu konceptů, jehož první generace se představila v roce 2005 (vida, už i koncepty mohou mít různé generace). Má třímístnou kabinu a elektromotory v kolech, která se umí vykloubit každé do jiné strany. U Nissanu říkají, že světlounce zeleně metalízovaný koncept už je blízký sériové produkci.

Honda Micro Commuter má pro změnu tvar motorkářské helmy. Je určená do městských center a aglomerací. Dlouhá je dva a půl metru a dovnitř se kromě jednoho dospělého údajně vejdou ještě další dva. Řidič sedí uprostřed, za ním je lavice. Pohon obstarává samozřejmě elektromotor – 22 koní rozjede futuristickou hondu až na šedesátku. Stejná je hodnota dojezdu. Energii ukrývají 3,3 kWh li-ion akumulátory. Plně nabité jsou za míň než hodinu z domácí zásuvky.

K micro commuteru patří také cosi na způsob skládacího elektroskútříku. Když se složí, je velký asi jako kufřík.

Nissan Pivo se otočí na pětníku díky samostatně natáčecím všem kolům.

Honda Commuter Concept