Suzuki Gemma | foto: Suzuki

Tokio na dvou kolech: antistresový koncept a další skútry

  • 2
Skútr - to už není jen legendární Vespa, které se jezdí po Římě o prázdninách. Skútry už jezdí i na vodík a nebo třeba metanol a za člověka řadí "převodovka přátelská k lidem". Přinášíme přehled toho nejzajímavějšího, co předvedli výrobci na přehlídce v Tokiu.

Pokračování představení klíčových novinek tokijského salonu je zaměřeno hlavně na stroje s automatickým nebo novátorským pohonem, tedy skútry a různé hybridní koncepty.

Automobilisté znají poloautomatické převodovky s možností manuálního řazení – rúzné značky je montují pod názvy tiptronic, steptronic atd.

Nyní se toto řešení poprvé objeuje i v motocyklu. Jednoznačnému označení motocykl se ovšem Honda u svého modelu DN-01 vyhýbá a mluví stroji, který utváří novou kategorii na pomezí několika motocyklových kategorií a skútru.

Tím převratným je zařízení, které má v překladu trochu komický název: Převodovka-Přátelská-K lidem (HFT – Human-Friendly-Transmission).

V automatickém režimu máte možnost volby mezi dvěma módy – D pro normální jízdu, S pro sportovní vyžití. Případně lze ještě řadit manuálně jeden ze 6 stupňů.

Dodejme, že tím převratným není samotné sestrojení převodovky, ale to, že má natolik kompaktní rozměry, aby se dala montovat do relativně subtilních motocyklů.

Na poli skútrů Honda dále poprvé představila pokročilou verzi čtvrtlitrového skútru Forza Z.

Vystavený model skútru Sky Wawe SS od Suzuki už nepatří ke konceptům a vypadá to, že k sériové výrobě mnoho nechybí.

Z technických údajů jsou známy rozměry (d x š x v: 2270 x 805 x 1150 mm) a pohonná jednotka, kterou je kapalinou chlazený jednoválec s objemem 249 ccm.

Tělesnou stavbou vychází z Burgmana, který v 90. letech kategorii velkých skútrů zakládal, přední, skutečně mohutná kapota je tvarově inspirována zase 300kilometrovou novou Hayabusou.

Suzuki ještě mluví o tom, že Sky Wawe je ideálním strojem pro sympatizanty taneční scény, čemuž tak nějak odpovídá psychedelický odstín fialové.

Jako koncept je označen jeden z hlavních taháků stánku Suzuki, skútr s názvem Gemma.

Ten je poháněn také motorem s objemem 250 ccm, na rozdíl od stejnojmenného modelu z konce 80. let s pětinovým objemem.

Na první dojem upoutá dlouhou nízkou stavbou, jakoby nějaká subtilní padesátka byla prodloužena v prostřední části o půl metru.

Výsledek vypadá velmi dynamicky a uceleně. Spolujezdce potěší bederní opěrka, jezdec má mezi nohama široký středový tunel, který ukrývá snadno přístupnou schránku na přilbu.

Kolekci nových skútrů Suzuki doplňuje model Let’s 5, navržený ve stylu pionýrských skútrů od Vespy.

Oslovit by měl především něžnější pohlaví. Kvůli emisním limitům je 50ccm motor čtyřdobý a vybavený vstřikováním. Z detailů je zajímavá praktická odkládací schránka, fungující jako zabudovaná kabelka, přímo na řídítkách pod budíkem.

Yamaha patří k výrazným průkopníkům technických novot a její stánek také podle toho hýří různými nápady, jak řešit soumrak spalovacích motorů.

Studie LUXAIR je hybridem, kombinujícím klasický benzinový motor s elektromotorem: oba pohony nepracují na střídačku, ale paralelně.

Elektromotor vypomůže při akceleraci a podobných situacích, zatímco během rovnoměrné jízdy se nabíjí baterie.

K dobíjení je také používána brzdná síla motoru při zpomalování. Tuto kombinaci Yamaha nazývá YIPU (inteligentní motor Yamaha).

Dále Yamaha označuje tento koncept jako antistresový – to si vzali na starost kolegové z hudebního oddělení.

Pokročilý audio systém s basovými reproduktory zahrnuje i funkci redukce aerodynamického a okolního hluku vůbec, integrovanou do helmy. Pak už nezbývá než si vybrat k poslechu nějakou kvalitní hudbu, žádné šumaře.

FC AQEL - vodíkový skútr, v kterém je vodík uskladněn pod tlakem 35Mpa. Sekundárním zdrojem pohonu je dobíjecí baterie.

Malý koncept skútříku FC-Dii je další variací na téma palivový článek, kdy palivem je metanol. Záložním zdrojem je opět dobíjecí baterie. Dalším rysem FC-Dii je modulární konstrukce pro snadnou údržbu.

BOBBY - jednoduché skládací přemisťovadlo po městě na elektrický pohon. S výkonem 0,8 koně to není žádný drak, na druhou stranu pokud byste náhodou byli vlastníky mobilu s funkcí FeliCa (patent Sony), tak ho můžete nastartovat stiskem tlačítka na telefonu a navíc z paluby bobíka máte přístup na internet

C3+ Pohon je tentýž jako v bobíkovi, ale vše je oděno v skútříkový šat, pod sedlem je prostor pro helmu.

Z těch stávajících modelů skútrů prošly dúkladnou renovací modely Majesty a BW.

Jedním z designových cvičení, majících ukrátit čekání na dlouho očekávanou novou generaci kultovního Vmaxe, je MT-0S. Základem je aktuální model MT-01, obohacený o polokapotáž a nový výfuk. Za zmínku stojí u motocyklů neobvyklé startování bez klíčku.

Poslední z japonské Velké Čtyřky – Kawasaki je tradičně v představování novinek nejstřídnější.

Na stánku zaujaly okruhová verze již v Paříži představené Ninjy 250 a nová generace v Evropě zatím neprodávané 250tky D-Tracker ve dvou verzích: enduro a motard.

Honda DN-01 Honda DN-01 Honda DN-01



Honda DN-01 Honda DN-01 Honda Forza



Honda Forza Honda Forza Kawasaki D-Tracker



Kawasaki D-Tracker XKawasaki Ninja 250 RaceSuzuki Gemma



Suzuki GemmaSuzuki GemmaSuzuki Gemma



Suzuki Let’s 5Suzuki Sky Wawe Suzuki Sky Wawe



Yamaha BOBBYYamaha BWYamaha C3+



Yamaha FC AQELYamaha FC DiiYamaha Luxair



Yamaha LuxairYamaha MajestyYamaha MT OS



Yamaha MT OS