Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toleranční mapa ČR: Jakou rychlost policie odpustí?

aktualizováno 
Chystáte se na delší cestu po republice? Dávejte si pozor, jak rychle pojedete. To, za co byste v jednom místě nezaplatili nic, vás jinde může přijít dost draho. Záleží na tom, jak přísná je tamní dopravní policie. Zde je velký přehled tolerovaných rychlostí, jak je sdělila okresní policejní ředitelství.
Jakou rychlost policie odpustí?

Jakou rychlost policie odpustí? | foto: Profimedia.cz

Zatímco v Mostě nebo třeba v Jičíně by vás mohlo už 53 kilometrů ve městě stát dva trestné body a 2500 korun pokuty, v takovém Pelhřimově se na některých místech nemusíte o své konto bát, ani když pojedete pětašedesátkou.

Podobně benevolentní jsou dopraváci také v Českém Krumlově. Takových rozdílů mezi městy se najde mnohem více. Přesto se dá říci, že nejčastěji se řidiči setkají s tolerancí pěti až deseti kilometrů nad rychlostní limity stanovené silničním zákonem.

V Teplicích jsou přísní
Při pohledu na mapu, ukazující, jak jsou kde dopravní policisté tolerantní, se dá říci, že nejpřísnější jsou na severu Čech. Hned v několika tamních okresech neodpouštějí prakticky žádné nebo jen minimální překročení rychlosti.

"Policisté zde netolerují žádné překročení rychlosti jak v obcích, tak mimo obec. Postupují přesně podle zákona,“ řekla například mluvčí mostecké republikové policie Alena Bartošová.

Podobně uvažují i v Teplicích. "Nemáme žádnou toleranci, snažíme se řidiče přimět, aby jezdili podle předpisů,“ prohlásil zástupce vedoucího tamního dopravního inspektorátu Miloslav Jiráček.

Měření s rozumem
Naopak nejtolerantnější jsou na jihu a východě Čech a střední Moravě. "Nejde nám o to, řidiče šikanovat a vybírat od nich na pokutách peníze. To by bylo laciné. Chceme jenom, aby se jezdilo opatrně,“ řekl velitel zlínské pořádkové a dopravní policie Bronislav Šabršula. Údaje z některých okresů nejsou k mání: například Liberec nebo Česká Lípa je podobně jako Chrudim úmyslně nezveřejňují, aby toho řidiči nezneužívali.

Neznamená to však, že tam nebudou ani trochu tolerantní. "Myslíme si, že je rozumné, že nový zákon funguje. K měření rychlosti přistupujeme s rozumem,“ řekla k tomu mluvčí liberecké police Vlasta Suchánková.

Každopádně patří nedodržování rychlostních limitů mezi přestupky, na jejichž sledování se republiková policie a koneckonců i městští strážníci zaměřují nejvíce. A tyto prohřešky zároveň patří mezi ty, kterých se řidiči nejčastěji dopouštějí. A to přesto, že jezdí mnohem pomaleji a opatrněji než před prvním červencem, kdy začal zákon platit.

Kromě rychlosti řidiči nejčastěji hřeší v tom, že se zapomínají připoutat a rozsvítit světla.
Zatímco v otázce světel bývá police mírnější, příliš vysokou rychlost většinou nepromíjí.
Platí však, že v různých místech se hranice tolerence velmi odlišuje.

Záleží na čase a místě
Navíc velmi často záleží i na tom, kde na policejní hlídku narazíte. A také v jakou denní dobu. Protože někde policie přísně rozlišuje, zda se auto řítí příliš rychle třeba kolem školy, anebo zda jde o přehledný úsek, kde se navíc chodci téměř nevyskytují. Jako třeba v Chomutově.

"Radar nastavujeme podle místa a času měření. Je rozdíl, když někde měříme v sedm večer, nebo ve dvě odpoledne. Nechceme dávat pokutu za rychlost 55 kilometrů v hodině, i za 58 je dáváme spíše výjimečně,“ uvedl za chomutovský dopravní inspektorát Stanislav Cap.

Podobně je tomu i v Českém Krumlově nebo v Prachaticích. "Radar může mít odchylku, tolerujeme proto rychlost do 55 kilometrů za hodinu. Pokud jde o obec, kde je rovina a dlouhý průjezd, většinou policisté tolerují i šedesát kilometrů,“ říkají Prachatičtí.

A podle Lubomíra Veselého, vedoucího dopravního inspektorátu v Českém Krumlově, může policista nastavit na radaru, zda má zachycovat auta jedoucí rychleji než 55, 60 nebo klidně i 65 kilometrů v hodině.

"Je to vždy na jeho uvážení a hlídka se rozhoduje vždy na samotném místě i vzhledem k podobě silnice,“ dodal Veselý. Policisté jsou obvykle přísnější zejména v okolí škol a školek, nákupních center nebo třeba tramvajových ostrůvků.

Řidiči zrychlují
Byť některá okresní policejní ředitelství vydávají pokyny týkající se tolerování rychlosti, ne vždy tomu tak je, a proto jde o to, jak se rozhodne policie na místě. Jako třeba v Berouně.

"Záleží na konkrétní úvaze hlídky, která měření provádí. Neexistuje k tomu žádný předpis. A vzhledem k tomu, že tachometry aut neukazují rychlost zcela přesně, naši policisté určitou toleranci dávají,“ vysvětlila mluvčí berounské dopravní policie Veronika Benediktová.

Je nicméně možné, že i v obcích, kde byli dosud dost tolerantní, se časem začnou chovat přísněji. Plánují to třeba v Semilech, kde se zatím řidiči o své peníze ani body nemusí bát, pokud se vejdou do deseti procent nad zákonné rychlostní limity.

Může to být i reakce na to, že obavy řidičů z trestů za příliš vysokou rychlost se začínají zmírňovat a spolu s tím se i jejich chování vrací k dřívějšímu modelu, kdy bylo překračování povolené rychlosti více než běžné.

"Po zavedení bodového systému se rapidně snížil počet automobilů jedoucích více než povolenou rychlostí přes obce, ale nyní, když řidiči zjistili, že policistů je stále stejně, začínají opět zrychlovat,“ potvrdil změnu trendu Lubomír Veselý, vedoucí dopravního inspektorátu v Českém Krumlově.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.