Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota 4-Runner: doma na silnici i v terénu

aktualizováno 
Toyota 4-Runner patří k off-roadům, které obvykle tráví většinu jízd na silnicích, ale cítí se dobře i v terénu. Proto ji vyhledává specifický okruh zájemců - lidé, kteří aktivně tráví volný čas. Lyžaři, surfaři, vodáci, koníčkáři... Všem takovým japonský automobil vyhoví, a majitelé se tedy nemusí strachovat, že by v bazarech zůstal na ocet. V jeho prospěch hovoří výborná pověst značky a to, že je nabízen v poměrně širokém cenovém spektru, které pamatuje i na méně movité zájemce.
Toyota 4-Runner

Toyota 4-Runner | foto: AAA Auto Praha

Model měl premiéru v roce 1987, a byť jeho produkce pro Evropu po desetiletém trvání skončila, pro USA se při značné popularitě a přijatelné ceně vyrábí dodnes. V situaci, kdy většina vozů zmíněného typu na zdejší silnice přijela jako ojetiny ze západní Evropy i zámoří, se zájemce může setkat s rozmanitou ročníkovou nabídkou.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit na www.automodul.cz

A pozor, do importu ojetin z USA se mohly vloudit také exempláře pouze s pohonem zadních kol, což v Česku likviduje většinu důvodů ke koupi takového auta. Toyota 4-Runner je přece hledaná jako solidní off-road s pohonem všech kol, sériově dodávaný se závěrkou diferenciálu a s velice dobrou průchodností terénem.

"Pokud vůz nebyl zcela prokazatelně koupen jako nový v tuzemsku, je třeba u starších exemplářů počítat s tím, že mají hodně najeto," upozorňuje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. "Naprosto běžně i 300 tisíc kilometrů, což ale na Toyotě 4-Runner nebývá znát. Má opravdu vysokou trvanlivost a i po takové porci je schopna další služby.

Benzinové i naftové motory nejsou připraveny k vysokým výkonům, mají tedy výdrž. Snad jen benzinový 2.4 je vzhledem k velikosti vozu slabší. Také starý motor 2.5 TD uspokojí jen vyznavače klidnější a méně náročné jízdy mimo těžší terén." K přednostem dál patří - na rozdíl od některých konkurentů - relativně solidní jízdní vlastnosti i na silnicích stejně jako fakt, že vůz není - vzhledem ke značné průchodnosti nepříjemně vysoký.

Zájemci o starší a hodně použitou Toyotu 4-Runner však musí počítat s korozí hlavně na zadním víku, nadkolí, a dokonce i na rámu. Méně místa je na zadních sedadlech, někoho možná nepříjemně zaskočí menší úhel otvírání dveří. V jiných terénních autech rovněž bývá vzpřímenější posez, což ovšem nelze automaticky považovat za nevýhodu.

Naopak, při delších cestách na silnicích to posádka ocení. Toyota 4-Runner je k mání s benzinovými i naftovými motory 2.4, 2.5 TD, 3.0 V6 a 3.0 TD, od ročníku 1991 má už jen pětidveřovou karoserii.

MINUSY
- koroze
- menší úhel otvírané dveří
- slabší motory 2.4 a 2.5 TD
- méně místa na zadních sedadlech
- nejstarší vozy jsou pouze třídveřové
- modely z dovozu jsou obvykle hodně jeté
- pozor na auta jen s pohonem zadních kol původem z USA

PLUSY
- relativně dobré jízdní vlastnosti i na silnici
- značná průchodnost terénem
- výborné motory 3.0 V6 a 3.0 TD
- spolehlivost, výdrž
- zájem na trhu ojetin
- nabídka levnějších i dražších vozů
- široké využití

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřová Toyota 4-Runner s motorem 2.4 a ročníku výroby 1992 stojí zhruba 220 tisíc korun a na trhu ojetin jí konkurenci tvoří například stejně staré vozy Chevrolet Blazer (3 dv.) 2.8 za 120 tisíc, Jeep Cherokee 4.0 za 160 tisíc, Jeep Cherokee 2.5 za 155 tisíc, Ford Explorer 4.0 za 160 tisíc, Opel Frontera 2.4 za 180 tisíc a Nissan Terrano I 2.4 za 170 tisíc korun. "Z dané nabídky bych zvolil právě velmi kvalitní Toyotu 4-Runner," říká svůj názor vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel. "Raději bych ale hledal vůz o rok mladší. Ten už může mít motor 3.0 TD, který bych upřednostnil před benzinovou verzí."

Toyota 4-Runner

ročník cena (Kč)
1987/88 (2.4 a 3 dv.) 120 000
1989 (2.4 a 3 dv.) 130 000
1990 (2.4 a 3 dv.) 140 000
1990 (novější model) 160 000
1991 (2.4) 200 000
1992 (2.4) 220 000
1993 (3.0) 270 000
1994 (3.0) 320 000

Příplatky
motor 2.5 TD 30 000
motor 3.0 TD 40 000

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Fiesta ST má teď tříválec a je komfortnější. Na dravosti jí to neubralo

Ford Fiesta ST

Fiesta ST patří mezi nasupenými nákupními taškami k těm nejzábavnějším. Dnes jsou právě malá auta, která vykrmili...

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

Toyota Auris Hybrid Touring Sports

Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie...

Nej auto na léto je bez střechy. V Mini mouchy vyšťouráte jen ze zubů

Mini Cabrio Cooper S

V době letních dovolených potkáváte na silnicích kvanta naložených kombíků s rakví na střeše. Češi hromadně migrují na...

Najdete na iDNES.cz