Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota 4-Runner: doma na silnici i v terénu

aktualizováno 
Toyota 4-Runner patří k off-roadům, které obvykle tráví většinu jízd na silnicích, ale cítí se dobře i v terénu. Proto ji vyhledává specifický okruh zájemců - lidé, kteří aktivně tráví volný čas. Lyžaři, surfaři, vodáci, koníčkáři... Všem takovým japonský automobil vyhoví, a majitelé se tedy nemusí strachovat, že by v bazarech zůstal na ocet. V jeho prospěch hovoří výborná pověst značky a to, že je nabízen v poměrně širokém cenovém spektru, které pamatuje i na méně movité zájemce.
Toyota 4-Runner

Toyota 4-Runner | foto: AAA Auto Praha

Model měl premiéru v roce 1987, a byť jeho produkce pro Evropu po desetiletém trvání skončila, pro USA se při značné popularitě a přijatelné ceně vyrábí dodnes. V situaci, kdy většina vozů zmíněného typu na zdejší silnice přijela jako ojetiny ze západní Evropy i zámoří, se zájemce může setkat s rozmanitou ročníkovou nabídkou.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit na www.automodul.cz

A pozor, do importu ojetin z USA se mohly vloudit také exempláře pouze s pohonem zadních kol, což v Česku likviduje většinu důvodů ke koupi takového auta. Toyota 4-Runner je přece hledaná jako solidní off-road s pohonem všech kol, sériově dodávaný se závěrkou diferenciálu a s velice dobrou průchodností terénem.

"Pokud vůz nebyl zcela prokazatelně koupen jako nový v tuzemsku, je třeba u starších exemplářů počítat s tím, že mají hodně najeto," upozorňuje Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha. "Naprosto běžně i 300 tisíc kilometrů, což ale na Toyotě 4-Runner nebývá znát. Má opravdu vysokou trvanlivost a i po takové porci je schopna další služby.

Benzinové i naftové motory nejsou připraveny k vysokým výkonům, mají tedy výdrž. Snad jen benzinový 2.4 je vzhledem k velikosti vozu slabší. Také starý motor 2.5 TD uspokojí jen vyznavače klidnější a méně náročné jízdy mimo těžší terén." K přednostem dál patří - na rozdíl od některých konkurentů - relativně solidní jízdní vlastnosti i na silnicích stejně jako fakt, že vůz není - vzhledem ke značné průchodnosti nepříjemně vysoký.

Zájemci o starší a hodně použitou Toyotu 4-Runner však musí počítat s korozí hlavně na zadním víku, nadkolí, a dokonce i na rámu. Méně místa je na zadních sedadlech, někoho možná nepříjemně zaskočí menší úhel otvírání dveří. V jiných terénních autech rovněž bývá vzpřímenější posez, což ovšem nelze automaticky považovat za nevýhodu.

Naopak, při delších cestách na silnicích to posádka ocení. Toyota 4-Runner je k mání s benzinovými i naftovými motory 2.4, 2.5 TD, 3.0 V6 a 3.0 TD, od ročníku 1991 má už jen pětidveřovou karoserii.

MINUSY
- koroze
- menší úhel otvírané dveří
- slabší motory 2.4 a 2.5 TD
- méně místa na zadních sedadlech
- nejstarší vozy jsou pouze třídveřové
- modely z dovozu jsou obvykle hodně jeté
- pozor na auta jen s pohonem zadních kol původem z USA

PLUSY
- relativně dobré jízdní vlastnosti i na silnici
- značná průchodnost terénem
- výborné motory 3.0 V6 a 3.0 TD
- spolehlivost, výdrž
- zájem na trhu ojetin
- nabídka levnějších i dražších vozů
- široké využití

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Pětidveřová Toyota 4-Runner s motorem 2.4 a ročníku výroby 1992 stojí zhruba 220 tisíc korun a na trhu ojetin jí konkurenci tvoří například stejně staré vozy Chevrolet Blazer (3 dv.) 2.8 za 120 tisíc, Jeep Cherokee 4.0 za 160 tisíc, Jeep Cherokee 2.5 za 155 tisíc, Ford Explorer 4.0 za 160 tisíc, Opel Frontera 2.4 za 180 tisíc a Nissan Terrano I 2.4 za 170 tisíc korun. "Z dané nabídky bych zvolil právě velmi kvalitní Toyotu 4-Runner," říká svůj názor vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha Aleš Kužel. "Raději bych ale hledal vůz o rok mladší. Ten už může mít motor 3.0 TD, který bych upřednostnil před benzinovou verzí."

Toyota 4-Runner

ročník cena (Kč)
1987/88 (2.4 a 3 dv.) 120 000
1989 (2.4 a 3 dv.) 130 000
1990 (2.4 a 3 dv.) 140 000
1990 (novější model) 160 000
1991 (2.4) 200 000
1992 (2.4) 220 000
1993 (3.0) 270 000
1994 (3.0) 320 000

Příplatky
motor 2.5 TD 30 000
motor 3.0 TD 40 000

Autor:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Mercedes-Benz X: terénní pick-up s japonským původem

Mercedes-Benz X

Novou třídou X vstupuje stuttgartská automobilka do segmentu terénních pick-upů, kde dosud neměla svého zástupce....

Malý svalovec představuje nový diesel. První jízda Fordem Ecosport

Ford Ecosport

Má parádní design, pohon všech kol a rezervu na dveřích kufru, jak to mívali jeho prapředci do terénu. Ford Ecosport se...

Mistr Omotenashi. Lexus LS má otoman a výplně dveří za 375 tisíc

Lexus LS 500h

Jako nic z Japonska, nejde ani termín „omotenashi“ vyložit jedním slovem. Je to jakási „předvídavá pohostinnost“, nový...

Najdete na iDNES.cz