Toyota a PSA: žádné zásadní spory

Zpoždění kolínského projektu ze strany Francouzů, o kterém v polovině března mluvil člen představenstva Toyoty Joshio Shirai a o němž jsme vás na idnes také informovali, nehrozí. Vznesené pochybnosti totiž jednoznačně dementoval president Fujio Cho i budoucí šéf české továrny Masakate Enomoto.

V mediální přestřelce šlo o ...

Shirai před měsícem uvedl, že francouzský management z PSA při jednáních s dodavateli prosazuje příliš tvrdou politiku, což může start výroby v Kolíně-Ovčárech oddálit. "Toto není pravda," prohlásil Masatake Enomoto, 48letý Japonec, který bude koncem měsíce jmenován presidentem společnosti Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech. Obchodní taktika je sice rozdílná, ale o žádném ohrožení termínů prý nelze vůbec mluvit.

"V Toyotě jsme velice efektivní a praktičtí, francouzská strana však ještě více. PSA vyžaduje větší preciznost a důkladné zdůvodnění všech kroků, včetně odpovědností," dodal Enomoto s tím, že rozdílný přístup harmonogram nijak neovlivní.

Otázkou ale zůstává, zda nejsou tato prohlášení jen líbivou propagandou pro tisk s cílem vyvolat u odborné veřejnosti pocit harmonie v tak důležitém joint-venture. Nejednota ve vedení by mohla totiž jednání s klíčovými dodavateli podstatně ztížit.

Jaké auto se v Kolíně bude vyrábět?

"Pro celou Evropu," prohlašují mnohoznačně zástupci výrobce. "Bude rozhodně větší než smart. Nový model se postaví proti Daewoo Matiz či Fiatu Seicento," naznačuje směr vicepresident PSA Jean Nicolle. Délkou pod 3,5 metru, spíše však okolo 3300 mm, se jistě zařadí pod Toyotu Yaris, Peugeot 106 či Citroen Saxo.

Konkrétní podoba novinky z Česka se už začíná rýsovat. Půjde o čtyřmístný model s třemi i pěti dveřmi. Počítá se se zážehovým litrovým tříválcem a dieselem o objemu 1,4 litru. Již existuje i několik podob karosérie, ale finální varianta ještě nebyla zvolena. Na jejím dokončení nyní intenzivně pracuje designerské centrum Toyoty v sousedství francouzského Nice.

Jasné je, že na 120 hektarech severně od Kolína se bude ročně vyrábět 300 tisíc vozů. Třetina se prodá pod značkou Toyota, o zbytek se rozdělí Peugeot s Citroenem. Zajímavou informací je i to, že vedení Toyoty uvažuje o možnosti prodávat minivůz také pod spřízněnou značkou Daihatsu. Ta má totiž zkušenosti s vývojem automobilů nejmenších tříd a bude při vývoji asistovat formou externího poradenství. O jejím hlubším zainteresování do projektu zatím nebylo rozhodnuto.

Dalších 120 hektarů z kolínské investiční zóny bude nabídnuto dodavatelům. "To zda se pro místo rozhodnou však bude pouze v jejich kompetenci," ujišťuje Masatake Enomoto.

Dle plánu by měl první miniautomobil Kolín opustit v lednu roku 2005. Zda se s napětím očekávaný výrobek "podívá" i k zákazníkům za hranice Evropy je pravděpodobné, neboť Toyota nyní provádí marketingový průzkum i na vzdálenějších trzích.