Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

aktualizováno 
Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie hybridní toyotou. A nelitovali jsme.

„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Toyota už nafťáky z nabídky osobních aut skoro úplně vymýtila. A nabízí alternativu v podobě hybridů, o kterých říká, že co do úspornosti naftové auto nahradí. 

Nevymýšlí si, ověřili jsme to. A navíc v tom - pro hybrid - nejvíc nepříznivém režimu. Kombinace benzinového agregátu a elektromotoru se nejvíc osvědčuje pro městské a okreskové ježdění. Jenže my s hybridním aurisem za čtyři dny najeli přes tři a půl tisíce kilometrů a z toho tak tři tisíce po dálnicích. A stejně jsme byli spokojeni.

Opět se potvrdilo, že Toyota má díky dlouholetým zkušenostem s hybridy tento systém pohonu zvládnutý nejlépe ze všech. Když chcete, tak o tom, že na roztáčení kol spolupracují dva druhy pohonu, nemusíte vlastně ani vědět. Vnímáte to jen kvílivým projevem planetové převodovky při akceleraci (ano, není nijak ohromující). Anebo můžete s hybridním systémem aktivně pracovat - vyřazovat na neutrál, když chcete plachtit „zadarmo“, a pak pro zpomalování využívat „brzdicí“ režim, kdy intenzivněji dobíjíte akumulátory.

Bonus

V Praze můžete do modrých zón

Letos dostaly hybridy nové kouzlo. Mohou totiž parkovat v modrých a fialových zónách v Praze. Stačí se zaregistrovat a zaplatit stokorunový poplatek. 

Průměr spotřeby jsme měli za celou expedici 5,3 litru. Dlouhodobé zkušenosti majitelů, kteří nejezdí jen po dálnicích, říkají, že pod pět litrů dokáže udržet spotřebu každý. Nejmíň jsme jeli po okreskách a městech za 3,6 litru. Zvyknout si musíte akorát na to, že posledních deset litrů z 45litrové nádrže považuje auris za „rezervu“, takže když se rozsvítí „hladové oko“, natankujete do plna jen nějakých 35 litrů.

Auris v aktuálním vydání dosluhuje, na podzim dorazí nová generace. Na nového kombíka bude třeba počkat do příštího roku. Hybrid určitě dorazí do nabídky také.

Skvělé sedačky a navigace z doby kamenné

Roky jsou na interiéru možná trochu vidět, ovládání všeho je ovšem logické a tlačítka jsou vždycky lepší než displeje. Nás spíš zlobila navigace. Do cíle nás vždycky dovedla, dokonce nás občas ušetřila čekání v zácpě, grafika je ovšem na úrovni doby kamenné. Nevadí až tak, jak vypadá, jako to, že mapy jsou nepřehledné: modrá „vodicí navigační“ čára je skoro stejně modrá jako řeka vedle silnice, a aby vás ještě víc mátla, nechává vykreslenou už projetou trasu, komplikovanější sjezdy z dálnic zobrazuje nepřehledně. A vůbec, celý infotainment by zasloužil péči grafika a ergonoma.

Fotogalerie

Překvapením byly sedačky - vůbec jsme na ně nepomysleli a to je nejlepší vizitka. Jsou opravdu pohodlné, nevystupovali jsme z nich ani po dlouhých štrekách rozlámaní.

Dveře za sebou zabouchnete s jemným měkkým cvaknutím. Auris umí dát pocit festovnosti, na jakém si zakládají německé značky. Když pak s aurisem jedete, je ten pocit ještě silnější. Auto se totiž nese lehce, tiše, suverénně. Krátery, které na silnici vykousala zima, přejede vláčně bez ran a lomozu. Jen se na nich zhoupne. Podvozek je měkký, ale jen tak, aby byl jistý a neotrávil posádku houpavou rozvláčností.

Hybridní auris startuje s ceníkovou cenou na 514 900 korunách, kombík pojmenovaný Touring Sports začíná na 539 900 korunách.  

Navždycky ve značkovém servisu

Majitele hybridních aut mají dealeři velmi rádi. Zákazník, který si benzino-elektrické auto koupí, je už navždy jejich. Obecné servisy a garážisté se totiž hybridních aut bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s auty na tento pohon nic společného. Takže kdo si koupí hybrida, bude už vždycky jezdit do značkového servisu. Na druhou stranu se ukazuje, že hybridy opravdu vyžadují méně péče. Systém Toyoty s robustními (a vlastně velmi jednoduchými) atmosferickými benzinovými motory a bezúdržbovými elektromotory se nemá jak pokazit, akumulátory vykazují obdivuhodnou spolehlivost. Protože elektrická auta dobíjejí baterie také při brzdění, šetří se brzdy. Hybridní pohon navíc působí na řidiče uklidňujícím dojmem, takže jezdí méně zostra.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Na koncert za volant. Hraje líp auto, nebo hi-fi za 1,5 milionu?

Během testu audiosystému ve voze Volvo V90 Cross Country se hudební skladatel...

Audiosystémy aut udělaly od dob, kdy se na zadních oknech nadšenců začaly objevovat ohromné nálepky Bose a Pioneer,...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

Rolls-Royce Dawn

Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno....

Najdete na iDNES.cz