Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Benziňák se spotřebou dieselu. Tři a půl tisíce kilometrů s hybridní toyotou

Na dovolenkové štreky se nejvíc hodí turbodiesel, kvůli spotřebě. My na to šli jinak, vyrazili jsme na otočku do Itálie hybridní toyotou. A nelitovali jsme.
„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant.

„Náš“ auris neměl bílou barvu, kterou obléká většina hybridních toyot, ale nezvyklou pastelovou šedou. A to ho tak nějak charakterizuje: nechce být hvězdou ulice, je to spolehlivý a nečekaně příjemný pracant. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Toyota už nafťáky z nabídky osobních aut skoro úplně vymýtila. A nabízí alternativu v podobě hybridů, o kterých říká, že co do úspornosti naftové auto nahradí. 

Nevymýšlí si, ověřili jsme to. A navíc v tom - pro hybrid - nejvíc nepříznivém režimu. Kombinace benzinového agregátu a elektromotoru se nejvíc osvědčuje pro městské a okreskové ježdění. Jenže my s hybridním aurisem za čtyři dny najeli přes tři a půl tisíce kilometrů a z toho tak tři tisíce po dálnicích. A stejně jsme byli spokojeni.

Opět se potvrdilo, že Toyota má díky dlouholetým zkušenostem s hybridy tento systém pohonu zvládnutý nejlépe ze všech. Když chcete, tak o tom, že na roztáčení kol spolupracují dva druhy pohonu, nemusíte vlastně ani vědět. Vnímáte to jen kvílivým projevem planetové převodovky při akceleraci (ano, není nijak ohromující). Anebo můžete s hybridním systémem aktivně pracovat - vyřazovat na neutrál, když chcete plachtit „zadarmo“, a pak pro zpomalování využívat „brzdicí“ režim, kdy intenzivněji dobíjíte akumulátory.

Bonus

V Praze můžete do modrých zón

Letos dostaly hybridy nové kouzlo. Mohou totiž parkovat v modrých a fialových zónách v Praze. Stačí se zaregistrovat a zaplatit stokorunový poplatek. 

Průměr spotřeby jsme měli za celou expedici 5,3 litru. Dlouhodobé zkušenosti majitelů, kteří nejezdí jen po dálnicích, říkají, že pod pět litrů dokáže udržet spotřebu každý. Nejmíň jsme jeli po okreskách a městech za 3,6 litru. Zvyknout si musíte akorát na to, že posledních deset litrů z 45litrové nádrže považuje auris za „rezervu“, takže když se rozsvítí „hladové oko“, natankujete do plna jen nějakých 35 litrů.

Auris v aktuálním vydání dosluhuje, na podzim dorazí nová generace. Na nového kombíka bude třeba počkat do příštího roku. Hybrid určitě dorazí do nabídky také.

Skvělé sedačky a navigace z doby kamenné

Roky jsou na interiéru možná trochu vidět, ovládání všeho je ovšem logické a tlačítka jsou vždycky lepší než displeje. Nás spíš zlobila navigace. Do cíle nás vždycky dovedla, dokonce nás občas ušetřila čekání v zácpě, grafika je ovšem na úrovni doby kamenné. Nevadí až tak, jak vypadá, jako to, že mapy jsou nepřehledné: modrá „vodicí navigační“ čára je skoro stejně modrá jako řeka vedle silnice, a aby vás ještě víc mátla, nechává vykreslenou už projetou trasu, komplikovanější sjezdy z dálnic zobrazuje nepřehledně. A vůbec, celý infotainment by zasloužil péči grafika a ergonoma.

Překvapením byly sedačky - vůbec jsme na ně nepomysleli a to je nejlepší vizitka. Jsou opravdu pohodlné, nevystupovali jsme z nich ani po dlouhých štrekách rozlámaní.

Dveře za sebou zabouchnete s jemným měkkým cvaknutím. Auris umí dát pocit festovnosti, na jakém si zakládají německé značky. Když pak s aurisem jedete, je ten pocit ještě silnější. Auto se totiž nese lehce, tiše, suverénně. Krátery, které na silnici vykousala zima, přejede vláčně bez ran a lomozu. Jen se na nich zhoupne. Podvozek je měkký, ale jen tak, aby byl jistý a neotrávil posádku houpavou rozvláčností.

Hybridní auris startuje s ceníkovou cenou na 514 900 korunách, kombík pojmenovaný Touring Sports začíná na 539 900 korunách.  

Navždycky ve značkovém servisu

Majitele hybridních aut mají dealeři velmi rádi. Zákazník, který si benzino-elektrické auto koupí, je už navždy jejich. Obecné servisy a garážisté se totiž hybridních aut bojí, kromě opravdu nejzákladnějších oprav nechtějí mít s auty na tento pohon nic společného. Takže kdo si koupí hybrida, bude už vždycky jezdit do značkového servisu. Na druhou stranu se ukazuje, že hybridy opravdu vyžadují méně péče. Systém Toyoty s robustními (a vlastně velmi jednoduchými) atmosferickými benzinovými motory a bezúdržbovými elektromotory se nemá jak pokazit, akumulátory vykazují obdivuhodnou spolehlivost. Protože elektrická auta dobíjejí baterie také při brzdění, šetří se brzdy. Hybridní pohon navíc působí na řidiče uklidňujícím dojmem, takže jezdí méně zostra.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....