Benzinový motor 1.6 (81 kilowattů - 110 koní) je nejslabším v nabídce Toyoty pro model Avensis. Proto se od něj nedají čekat nadprůměrně hbitá zrychlení. Většinu běžných situací však Avensis 1.6 zvládá bez problémů a podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) je jeho ochota akcelerovat srovnatelná například s Nissanem Primera 1.8 (84 kilowattů). V tuzemsku hojně prodávaná Škoda Octavia 1.6 (74 kilowattů) dokazuje, že osmiventilové motory zrychlují lépe než šestnáctiventilové pod kapotami avensise či primery. Z měření v ÚSMD plyne, že rozdíl je citelný při akceleraci na čtvrtý či pátý rychlostní stupeň. V těchto situacích žádají japonská auta od řidiče častější řazení rychlostí směrem dolů. Posádka v japonském autě tak ocení především tichý projev motoru. Výrobcem slibovaná nízká spotřeba se však u testované Toyoty Avensis 1.6 nepotvrdila. Na dálnici se pohybovala mezi osmi a devíti litry na 100 kilometrů, ve městě se blížila k deseti a mimo obec jen zřídka klesala pod sedm litrů benzinu na 100 kilometrů. K těmto výsledkům mohl přispět nízký počet - zhruba 800 - kilometrů, které měl vůz na kontě na začátku testu. Při zkušebních jízdách toyota absolvovala dalších víc než tisíc kilometrů. Nadprůměrné pohodlí poskytuje prostorná kabina avensise. Podle výsledků měření v ÚSMD je v toyotě místa dost jak do šířky, tak na zadních sedadlech. Ze závěrů zkušebny plyne, že avensis poráží svého japonského rivala značky Nissan Primera o čtyři a půl centimetrů v prostoru kolen pro cestující sedící vzadu. Jedině řidiči vysokých postav okolo 190 centimetrů se v toyotě mohou cítit méně komfortně. V testovaném voze se podobně vzrostlý člověk až příliš přiblížil stropu a stěžoval si na horší výhled z automobilu. Kufr toyoty střední třídy sice nabízí velký objem, ale přístup k zavazadlům je značně omezený. Limituje jej vysoká hrana kufru nad zemí a také podprůměrné rozměry víka kufru. Na komfort si však posádka nemůže stěžovat díky dobře vyladěnému podvozku a měkkým sedadlům. Také jízdní vlastnosti avensise i jeho snadná ovladatelnost patří ke kladům. Pro Toyotu Avensis je typická - stejně jako pro jiné asijské vozy - poměrně bohatá základní výbava, v níž nechybí například čtveřice airbagů. Ale s další nabídkou doplňků už je to horší. Hlavové airbagy nebo stabilizační systém podvozku ESP si zájemce o toyotu ani nepřikoupí. Pohledem tělesně postiženého řidiče Toyotu Avensis zhodnotil Martin Kovář: "Handicapovaný člen posádky určitě ocení prostornou karoserii i otevírání kufru. Jeho víko se totiž po lehkém zmáčknutí tlačítka nezvykle pomalu - a tím příjemně - zvedne."
Hodnocení MF DNES
Motor a převodovka
Pružnost motoru |
7 |
Převodovka |
9 |
Spotřeba v testu |
7 |
Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech |
8 |
Prostor na zad. sedadlech |
9 |
Využití kufru |
6 |
Výhled z vozu |
7 |
Podvozek
Jízdní vlastnosti |
8 |
Řízení a ovladatelnost |
8 |
Tlumení nerovností |
8 |
Brzdy |
8 |
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů
Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
12,8 |
Zrychlení 0-400 m (s) |
18,4 |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
13,5 |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
25,3 |
Brzdná dráha z 80 km/h (m) |
29,9 |
Pramen: ÚSMD
Očima designéra
Toyota Avensis - auto s vyváženým designem trochu ve stylu trojkového BMW - dostala nástupce, který se drobnými retušemi poněkud odklání od původního vzoru. Celkově elegantní řešení je z marketingového hlediska trochu nešťastné: maska je totiž téměř shodná s konkurenční mazdou, když rozdíl je jen v aplikaci chromu. Zadní světlomety zase nalezly inspiraci v předchozím modelu omegy. Designéři Toyoty jako by ztratili na sebevědomí, což je překvapivé, když vezmu v úvahu obrovský úspěch designu modelu Yaris a nové Toyoty RAV 4. Také interiér je vyšperkován módním chromem a hliníkem, který je použit na nové středové konzole. Ta je vkusně přepracovaná a nese originální rádiopřehrávač s integrovaným palubním počítačem.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Na trhu ojetin se po představení nové Toyoty Avensis ceny staršího modelu sníží, i když jen nevýrazně. Po technických problémech a svolávacích akcích, které zažili mnozí majitelé nových evropských vozů i v Česku, by nebylo divu, kdyby tendence zkusit právě toto auto převážila nad dosud konzervativním přístupem motoristů. Avensis hodně evropské vizáže má k tomu dobré předpoklady a také pokles jeho hodnoty bude srovnatelný s evropskou konkurencí: po pěti letech a zhruba 105 tisících kilometrech bude vůz ve výborném stavu k mání přibližně za 245 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce