Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Funkční ojetina za jeden plat: I dvacetiletá toyota může být dobrá volba

Mnoho motoristů neustále řeší stejnou otázku: jaké auto si pořídit na příslovečné jízdy kolem komínu? Takové, co bude maximálně nenáročné a bude ještě dlouho sloužit. Známe jednu z možných odpovědí na otázku, která je v současné době o to aktuálnější.
Dvacetileté auto střední třídy je z dnešního pohledu ta správná volba pro cesty...

Dvacetileté auto střední třídy je z dnešního pohledu ta správná volba pro cesty do nejbližšího marketu nebo na nádraží | foto: Lukáš Vaverka

Stěrače stírají, ostřikovače ostřikují a do nejbližšího marketu nebo na nádraží vždycky dojede... Spousta motoristů nevyžaduje nic víc a aut, která tuhle službu spolehlivě splní, ve skutečnosti existuje mnoho. Vyzkoušeli jsme Toyotu Avensis ze samotného závěru předchozího milénia, a v této roli suverénně obstála.

Proč nás zaujal právě Avensis? Řadí se sice do střední třídy, ale zvenčí i zevnitř je menší než třeba dnešní Octavia. Pokud má alespoň občas vozit víc než jednoho nebo dva lidi a tu a tam i nějaký náklad, dvacetileté auto střední třídy je z dnešního pohledu ten správný formát. V podstatě tak s trochou odvahy může sloužit i jako jediné auto v rodině, protože vždy a všude převeze, co potřebujete.

Ano, o tolik za posledních dvacet let nová auta vyrostla a něco kdysi velkého představuje dnes obdobu současného lehkého nadstandardu. V této věkové kategorii je všechno relativní. Hodnotu konkrétního kusu ovlivňuje mnohem víc jeho aktuální stav a obecná spolehlivost než právě velikost. A auto, které kdysi stálo přes osm set tisíc, není jen větší, ale má i velkoryseji dimenzovanou konstrukci než nějaký malý hatchback. Jinými slovy tužší kořínek a dost možná větší potenciál být každodenním dělníkem.

Zkoušený Avensis na ulici snadno přehlédnete. Okoukaný design a „neviditelná“ černá barva dělají svoje. S takovým autem si ani nemůžete někde udělat ostudu; dokud vypadá slušně, nikdo si nejspíš ani nevšimne, čím jste přijeli. A pohodlí a prostor kdysi nejlepší osobní toyoty jsou i dnešním pohledem stále víc než akceptovatelné. 

To samé platí pro výbavu – dobová střední třída zahrnovala to, co dnes považujeme za standard – klimatizaci, boční okna i zrcátka s elektrickým ovládáním a pár dalších milých drobností. Vyzdvihnout je potřeba ukázkovou funkčnost téměř všeho a také mimořádně zachovalý stav interiéru, který je u avensisů tohoto stáří v podstatě pravidlem.

Dvacetiletý motor Toyoty Avensis

Tento konkrétní kus je poháněný nejvýkonnějším z tehdy existujících motorů, atmosférickým čtyřválcem 2.0 VVT-i, na tom ale příliš nesejde. Nabídka zážehových motorů o objemech 1,6, 1,8 a 2,0 litru je na první pohled monotónní. Na ten druhý už to tak není, různé verze spadají do tří různých konstrukčních řad, přičemž některé mají ventilový rozvod poháněný řetězem a jiné řemenem.

Ve výsledku je to ale celkem jedno. Pokud je motor v dobrém stavu, při adekvátní údržbě i dnes spolehlivě funguje každý z nich. U dieselů to tak být nemusí, uvažovat nad nimi proto v podstatě nemá význam. Mají mnoho moderních vymožeností (vstřikování common-rail raných generací, dvouhmotový setrvačník apod.) a přitom jsou hlučné a za nízkých otáček netáhnou. Benzinová strana má navíc přece jen jednu výjimku a tou je pozdní dvoulitr D-4 vybavený přímým vstřikováním, které je nákladné na údržbu a nemá rádo etanol přimíchávaný do současného benzinu.

Starší Toyoty jsou vyhlášené svým poněkud nudným charakterem a tento Avensis je přesně takový. Jízda s ním není nijak zábavná, není to žádný výjimečný zážitek, ale svezení je pohodové. Auto má relativně dlouhý rozvor a váží nějakých dvanáct metráků, takže je směrově stabilní a snadno zatáčí. Jízdním vlastnostem by určitě prospělo pořízení nových pneumatik. Ty zimní, celoročně používané, už mají jistě to nejlepší za sebou. Ale takto se zkrátka s podobnými auty zachází.

Avensis má tužší kořínek a dost možná větší potenciál být každodenním dělníkem.

Co se týče technického stavu auta, je na dvacetileté stáří a nájezd přes čtvrt milionu kilometrů překvapivě výborný. Dá se předpokládat, že s trochou obezřetnosti a štěstí avensis zvládne třeba ještě jednou tolik. 

Aktuální závady a nedostatky jsou v podstatě okrajovými záležitostmi: nefunkční podsvícení půlky přístrojů se vyřešilo přímo během testu výměnou žárovky a klepání od předního kola má na vině nejspíš tyčka stabilizátoru, která v japonské druhovýrobě vyjde na šest stovek. Řešit nefunkční dálkové ovládání u obou klíčů nemá vzhledem k hodnotě auta význam, naopak zadní lemy by si měly brzy zasloužit pozornost klempíře.

Na svou dobu vrcholný model s sebou samozřejmě nese i jistá rizika. Je to třeba poměrně složité zadní víceprvkové zavěšení, jehož generálka nevyjde levně, nebo některé specifické díly – třeba již jmenovaný dálkový ovladač centrálního zamykání. Kumulace více oprav tohoto typu může převýšit zbytkovou hodnotu auta. U námi doporučovaných benzinových motorů je také potřeba přenést se přes relativně vyšší spotřebu, osmi- až desetilitrovou. To je daň v prvním případě za komfort a ve druhém za bezproblémový provoz zejména na krátkých trasách.

Japonské auto je to jen v principu

Toyota je japonská značka a první Avensis má pro ni typickou odolnost. Vymyšlena byla opravdu v Japonsku, design ale navrhli ve Francii v evropském studiu Toyoty poblíž Nice, převodovky a motory jsou vesměs vyrobené v Polsku a finální montáž auta obstarávala továrna Burnastone, nedaleko středoanglického Derby.

Následovaly dvě další generace vytvořené obdobným způsobem, ty jsou na českých silnicích dnes k vidění mnohem častěji. Kariéra Avensisu se nakonec uzavřela v roce 2018: nová Corolla je skoro stejně velká, ostatní zájemce chtějí Japonci uspokojit pomocí SUV RAV4 nebo reprezentativního sedanu Camry.

Mimochodem, předchůdcem Avensisu byla dnes již polozapomenutá Carina E, od roku 1992 taktéž vyráběná v Anglii. Jde o elegantní a obdobně spolehlivé auto, i když poněkud nevýrazné a nudné. Právě ono odstartovalo poměrně úspěšné působení Toyoty v evropské střední třídě, které trvalo čtvrt století.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...