Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota Celica zůstává v Česku nedoceněna

aktualizováno 
2. 8. 2000 - Zdaleka ne každý sportovní vůz bývá i ve stáří v tak solidní kondici jako Toyota Celica. Ale zatímco se model dávno těší značné popularitě v USA, není v Evropě včetně tuzemska doceněn. Byť i půldruhého desetiletí staré celiky ještě mnohdy nebývají ani po obvykle náročném sportovním životě u konce s dechem, patří na tuzemském trhu ojetin k levnějšímu zboží. Například vůz ročníku 1986 v solidním stavu lze koupit za zhruba 40 tisíc korun, zatímco stejně starý horší, ale pojízdný exemplář,stojí kolem 25 tisíc korun. Celica roku výroby 1990 bývá za 70 tisíc a podobně letitý speciální kus s pohonem všech kol a s turbomotorem o výkonu až 165 kilowattů se cenou pohybuje kolem stotisícové hranice.
Toyota Celica

Toyota Celica | foto: AAA Auto Praha

Historie Toyoty Celica se začala psát v roce 1970 a táhne se dodnes už sedmou generací, která se představila vloni na podzim. Zájemce o koupi ojetin však v největší míře zajímají v Česku nejrozšířenější vozy z doby od poloviny osmdesátých let do začátku devadesátých roků. Starší modely už jsou zpravidla vysloužilé a nejmladší exempláře nebývají na trhu ojetin příliš obvyklé. A vyskytnou-li se, jsou cenou většinou nad možnostmi mladých lidí, kteří takové sporťáky nejčastěji vyhledávají. Zásadní předností celiky je dlouhá životnost a značná spolehlivost, kterou u většiny modelů značky Toyota potvrzuje i německý TÜV. Také motory s možností výběru od 1.6 přes 1.8 až po několik verzí 2.0 vždy byly ve své době na špici. K výhodám dál patří rozsáhlá elektrifikace, která - na rozdíl od mnohých jiných vozů - obvykle bezproblémově slouží i ve stáří celiky. K dobrému jménu vozu přispívaly rovněž úspěchy ve světových rallye. Zájemce o starší Toyotu Celica ročníků, které jsou na zdejším trhu ojetin nejrozšířenější, by měl počítat s tím, že se nejčastěji setká s vozy dovezenými buďto po havárii, nebo po náročné službě z ciziny. Z toho plyne jedno z největších rizik: automobil může být nekvalitně opravený nebo - zvlášť pocházíli z Německa - uhoněný. Sice se říká, že celiku lze koupit i v případě, že má 150 tisíc až 170 tisíc kilometrů na kontě, ale všechno má své meze. Vždy je třeba mít na paměti, že zmíněná auta zpravidla neměli starší usedlí řidiči. Špatná klempířská práce se může projevit mnohde - u Toyoty Celica také ve funkci vyklápěcích světlometů. K typických bolestem modelu patří úniky oleje u motoru i převodovky,méně trvanlivé výfuky a odcházející poloosy. Pozor také na korozi, která se nejdřív projevuje na zadních nadkolích a kolem kufru. Nevýhodou, která bolí zejména majitele starších vozů, je malá nabídka náhradních dílů z levnější druhovýroby. Přitom originály, které zaslouží zejména novější a kvalitnější auta, jsou poměrně drahé, což platí také o servisních službách.

Největší konkurenti

Toyota Celica s dvoulitrovým motorem ročníku výroby 1988 stojí zhruba 60 tisíc korun a největší konkurenci jí tvoří stejně staré vozy Honda Prelude 2.0 za 65 tisíc, Nissan Silvia 2.0 za 40 tisíc, Subaru XT Coupé 1.8 za 40 tisíc, Mitsubishi Stallion 2.6 za 50 tisíc, Alfa Romeo Sprint 2.0 za 35 tisíc, BMW 320 coupé za 70 tisíc, Volkswagen Golf 1.8 GTI (3 dveře) za 70 tisíc a Volkswagen Scirocco 1.8 za 50 tisíc korun. "Z dané nabídky bych asi volil BMW 320 coupé, který je i ve stáří velmi kvalitní, nebo jeden vůz z japonského tandemu Toyota Celica - Honda Prelude," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "Honda Prelude je sportovnější, zatímco Toyotu Celica považuji za praktičtější a bytelnější."

PLUSY
- výkonné motory
- bohatá výbav a
- kvalita, výdrž, spolehlivost
- dobré jízdní vlastnosti i při sportovním stylu jízdy
- solidní výrobní zpracování
- přijatelná cena při koupi ojetiny
- dobrá pověst

MINUSY
- nižší cena při prodeji ojetiny
- riziko špatné opravy po havárii
- úniky oleje z motoru i převodovky
- méně trvanlivé výfuky
- chudá nabídka levnějších dílů z druhovýroby
- dražší originální díly a práce servisu
- koroze u starších modelů
- zvláště z Německa pocházející vůz může být opotřebovaný častou jízdou na hranici výkonu


Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.