Toyota Celica

Toyota Celica | foto: AAA Auto Praha

Toyota Celica zůstává v Česku nedoceněna

2. 8. 2000 - Zdaleka ne každý sportovní vůz bývá i ve stáří v tak solidní kondici jako Toyota Celica. Ale zatímco se model dávno těší značné popularitě v USA, není v Evropě včetně tuzemska doceněn. Byť i půldruhého desetiletí staré celiky ještě mnohdy nebývají ani po obvykle náročném sportovním životě u konce s dechem, patří na tuzemském trhu ojetin k levnějšímu zboží. Například vůz ročníku 1986 v solidním stavu lze koupit za zhruba 40 tisíc korun, zatímco stejně starý horší, ale pojízdný exemplář,stojí kolem 25 tisíc korun. Celica roku výroby 1990 bývá za 70 tisíc a podobně letitý speciální kus s pohonem všech kol a s turbomotorem o výkonu až 165 kilowattů se cenou pohybuje kolem stotisícové hranice.
Historie Toyoty Celica se začala psát v roce 1970 a táhne se dodnes už sedmou generací, která se představila vloni na podzim. Zájemce o koupi ojetin však v největší míře zajímají v Česku nejrozšířenější vozy z doby od poloviny osmdesátých let do začátku devadesátých roků. Starší modely už jsou zpravidla vysloužilé a nejmladší exempláře nebývají na trhu ojetin příliš obvyklé. A vyskytnou-li se, jsou cenou většinou nad možnostmi mladých lidí, kteří takové sporťáky nejčastěji vyhledávají. Zásadní předností celiky je dlouhá životnost a značná spolehlivost, kterou u většiny modelů značky Toyota potvrzuje i německý TÜV. Také motory s možností výběru od 1.6 přes 1.8 až po několik verzí 2.0 vždy byly ve své době na špici. K výhodám dál patří rozsáhlá elektrifikace, která - na rozdíl od mnohých jiných vozů - obvykle bezproblémově slouží i ve stáří celiky. K dobrému jménu vozu přispívaly rovněž úspěchy ve světových rallye. Zájemce o starší Toyotu Celica ročníků, které jsou na zdejším trhu ojetin nejrozšířenější, by měl počítat s tím, že se nejčastěji setká s vozy dovezenými buďto po havárii, nebo po náročné službě z ciziny. Z toho plyne jedno z největších rizik: automobil může být nekvalitně opravený nebo - zvlášť pocházíli z Německa - uhoněný. Sice se říká, že celiku lze koupit i v případě, že má 150 tisíc až 170 tisíc kilometrů na kontě, ale všechno má své meze. Vždy je třeba mít na paměti, že zmíněná auta zpravidla neměli starší usedlí řidiči. Špatná klempířská práce se může projevit mnohde - u Toyoty Celica také ve funkci vyklápěcích světlometů. K typických bolestem modelu patří úniky oleje u motoru i převodovky,méně trvanlivé výfuky a odcházející poloosy. Pozor také na korozi, která se nejdřív projevuje na zadních nadkolích a kolem kufru. Nevýhodou, která bolí zejména majitele starších vozů, je malá nabídka náhradních dílů z levnější druhovýroby. Přitom originály, které zaslouží zejména novější a kvalitnější auta, jsou poměrně drahé, což platí také o servisních službách.

Největší konkurenti

Toyota Celica s dvoulitrovým motorem ročníku výroby 1988 stojí zhruba 60 tisíc korun a největší konkurenci jí tvoří stejně staré vozy Honda Prelude 2.0 za 65 tisíc, Nissan Silvia 2.0 za 40 tisíc, Subaru XT Coupé 1.8 za 40 tisíc, Mitsubishi Stallion 2.6 za 50 tisíc, Alfa Romeo Sprint 2.0 za 35 tisíc, BMW 320 coupé za 70 tisíc, Volkswagen Golf 1.8 GTI (3 dveře) za 70 tisíc a Volkswagen Scirocco 1.8 za 50 tisíc korun. "Z dané nabídky bych asi volil BMW 320 coupé, který je i ve stáří velmi kvalitní, nebo jeden vůz z japonského tandemu Toyota Celica - Honda Prelude," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "Honda Prelude je sportovnější, zatímco Toyotu Celica považuji za praktičtější a bytelnější."

PLUSY
- výkonné motory
- bohatá výbav a
- kvalita, výdrž, spolehlivost
- dobré jízdní vlastnosti i při sportovním stylu jízdy
- solidní výrobní zpracování
- přijatelná cena při koupi ojetiny
- dobrá pověst

MINUSY
- nižší cena při prodeji ojetiny
- riziko špatné opravy po havárii
- úniky oleje z motoru i převodovky
- méně trvanlivé výfuky
- chudá nabídka levnějších dílů z druhovýroby
- dražší originální díly a práce servisu
- koroze u starších modelů
- zvláště z Německa pocházející vůz může být opotřebovaný častou jízdou na hranici výkonu