Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

  20:00
Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem výkonu a ceny, rozhodně ne producent vlastních prémiových aut. Jenže v Japonsku je to jinak, jako v mnoha jiných oblastech.
Toyota Century

Toyota Century | foto: Toyota

Japonská nabídka Toyoty je mnohem bohatší než ta evropská. Počínaje miniaturními modely (Kei Car), přes několik minivanů až po velké sedany Crown a Century. „Menší“ Crown má mimo Japonsko a některé asijské státy Toyota vyřešený nabídkou luxusní značky Lexus. Ale majestátní Century je ryzí japonský model, který by se mimo tuto zemi asi dost obtížně prosazoval. 

Century je totiž specialita každým coulem. Módní trendy mu jsou ukradené a především, nová generace se může ukázat jen v roce končícím na sedmičku a navíc rozhodně ne v každém takovém. To proto, že první Century vzniklo v roce 1967 ke stému výročí narození zakladatele značky Sakichi Toyody. 

Letos se slaví 150. výročí narození a to je důvod k představení nového sedanu Century. Ovšem je to teprve třetí generace, protože ta první vydržela ve výrobě 30 let a ta druhá let 20. Navíc se ani design nikterak výrazně nemění, takže padesátileté auto je vzhledově s novinkou výrazně spřízněné. 

To znamená, že i dnes si velmi majetný zákazník může koupit auto, které vyznává linie japonských sedanů z šedesátých let. Chybí snad už jen zpětná zrcátka na předních blatnících, ta jsou už od faceliftu minulé generace na obvyklém místě na dveřích. 

V porovnání se současnou produkcí luxusních aut je Century exot, ale v tom dobrém slova smyslu. Techniku má soudobou, jde především o styl a tradici. Jenže to není jen zásluha Toyoty, takové auto musí chtít i zákazníci. A takoví v Japonsku jsou. Není jich moc, ročně Toyota plánuje smontovat zhruba 600 sedanů, což by znamenalo, že za obvyklou dobu produkce vytvoří celkem jen okolo 12 000 aut. Plus speciály pro japonského císaře, ten totiž jezdí v upravené variantě minulé generace Century. 

Toyota Crown Century z let 1978-1982

Toyota Crown Century z let 1967-1978

Pokud se však domníváte, že díky nízké produkci (a že ročním vrcholem bylo něco málo přes 2 000 aut v roce 1989) je Crown cenným youngtimerem, tak to není úplně pravda. Nejlevnější modely minulé generace pořídíte bez dopravy a cla už za 60 000 korun, téměř nový a nejetý kus minulé generace z roku 2015 pak vyjde ani ne za 1,5 milionu korun. Modely první generace jsou o něco dražší, ale ty nejlevnější kusy se opět vejdou do 100 000 korun. Samozřejmě platí, že existují jen modely s pravostranným řízením, takže nejsnazší cesta je import přes Británii, dokud to jde. V Británii je také pár Century za rozumnou cenu na prodej. 

Toyota Crown Century z let 1997-2017

Toyota Crown Century z let 1997-2017

Mimochodem, minulá generace měla pod kapotou dvanáctiválcový motor, což bylo u Toyoty poprvé a také to je jediný japonský vůz klasické koncepce s takovým motorem. Levnější dvanáctiválec tak v podobě ojetého Crownu jen stěží seženete. I když servis jistě nebude snadný a levný. 

Ale zpět k novince. Ta už pod kapotou tolik válců nemá, tentokrát jich je „jen“ osm. Vidlicový pětilitrový agregát má výkon 280 kW a maximum točivého momentu 510 Nm. Jenže na pohon není sám, sekunduje mu elektrický motor s výkonem 165 kW, kterému dodává energii nikl-vodíkový článek. Dohromady tedy auto disponuje 317 kW, což je jistě víc než dostatečná porce výkonu. Toyota udává spotřebu podle japonské normy 7,7 litru na 100 kilometrů. Hybridní technika vychází z minulého Lexusu LS 600h.

Century je japonská specialita, a tak nepřekvapí, že se při konstrukci auta designéři podívali na různé tradice. Tak třeba lak se jmenuje Kamui (odstín černé) a má sedm vrstev. Při leštění pak výrobce používá hned několik technik včetně mokrého písku. 

Toyota Century
Toyota Century

Uvnitř je nové Century mixem klasiky a moderny. Takže v interiéru najdeme obklady z leštěného dřeva a špičkové látkové a kožené čalounění. Hlavním místem je levé zadní sedadlo, kde sedí majitel, obvykle šéf velké japonské korporace. Který chce mít své pohodlí, ale nechce svůj status dávat ostentativně najevo.

Jeho sedadlo je samozřejmě elektricky nastavitelné, má masážní funkci a podnožku. Přes loketní opěrku si může pasažér individuálně nastavovat klimatizaci, pouštět si libovolná multimédia a ladit ozvučení svého místa. Od okolního hluku je pak dokonale odfiltrován. Místa je v autě dost, rozvor je přes tři metry, celková délka skoro 5,4 metru a šířka 1,95 metru. 

Ruční montáž probíhá v závodě Higashi-Fuji a zájemce o Toyotu Century si musí připravit v přepočtu zhruba čtyři miliony korun. Což je adekvátní částka podobně vybavenému BMW, Mercedesu nebo jiným luxusním vozům. 

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...