Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Japonský rolls-royce se vyrábí už 50 let, teď přichází nová generace

  12:06aktualizováno  14:10
Toyota Century je limuzína, kterou mimo Japonsko téměř nikdo nezdá. Původní model se vyráběl od roku 1967 celých třicet let, nyní od jeho nástupce přebírá žezlo nová generace. V průběhu půlstoletí teprve třetí.
Toyota Century

Toyota Century | foto: Toyota

Nejluxusnější toyotu zná mimo její domácí trh málokdo. Přitom se model Century vyrábí už půl století a představuje vrchol toho, co Toyota umí nabídnout. Původní verze se představila v roce 1967 jako japonská odpověď na rolls-roycy, ZILy či Mercedes 600.

Název Century byl poctou stému výročí narození Sakichi Toyody, zakladatele společnosti Toyota. Ten by letos 14. února býval oslavil 150. narozeniny, kdežto padesáté výročí century připadá na listopad. I přes dlouhou tradici ale nebyla toyota prvním japonským autem tohoto druhu – o dva roky ji předstihl pětimetrový Nissan President s motorem 4,4 l V8. Tou dobou Toyota nabízela „jen“ model Crown Eight, mírně prodlouženou verzi o třídu menšího sedanu Crown s bohatou výbavou a motorem 2,6 l V8.

Toyota Crown Century z let 1978-1982

Toyota Crown Century z let 1997-2017

Toyota Crown Century z let 1967-1978

A tak až Toyota Century znamenala opravdový vstup na vrchol. S délkou 5120 mm byla ještě o kousek větší než konkurenční nissan, přepracovaný osmiválec z Crown Eight měl původně sice „jen“ rovné tři litry, ale byl prvním japonským motorem s hliníkovým blokem a měl půlkulové spalovací prostory po vzoru amerického Chrysleru Hemi.

Výbava byla na poměry šedesátých let působivá: elektrické stahování oken, klimatizace (od roku 1971 automatická), tempomat, dokonce i automatické spínání světlometů. Zajímavostí byly elektromagnetické zámky dveří. Standardně měla tato toyota třístupňovou automatickou převodovku, čtyřstupňový manuál se kupodivu dodával za příplatek. V sériové výbavě bylo též vzduchové odpružení.

Toyota Crown

Na domácím trhu Toyota tímto modelem intenzivně soupeřila s Nissanem, dvojice japonských limuzín se přetahovala o přízeň nejen bohatých zákazníků, ale i vládních institucí a císařské rodiny. K příznivcům century patřil například Eisaku Sato, premiér v letech 1964 až 1972.

Z designu luxusní toyoty se v průběhu let stala klasika, která se do dnešních dní mění jen minimálně. O to důkladněji se ale pilovala technika. Modernizace v roce 1973 přinesla kotoučové brzdy, zvětšení motoru na 3,4 litru a také přepracování designu zádě. Facelift v roce 1982 pak kompletně změnil design exteriéru (nicméně v duchu původního modelu) i interiéru. Motor se zvětšil na rovné čtyři litry, elektroinstalace přešla z drátů na tehdy průlomové optické kabely. O tři roky později se ve výbavě objevily ještě adaptivní tlumiče. Spoustu elektronické výbavy doplnil také digitální přístrojový štít.

Vrchol obliby přišel v roce 1989. Tehdy na japonské silnice vyjelo přes dva tisíce kusů v jediném roce, což je u auta, které se vyrábí z části ručně, velmi dobrý výsledek. Toyota ale záhy pro jistotu natáhla rozvor i celkovou délku karoserie o 15 cm (na 5,27 m) a nabídku rozšířila o půl metru delší Century Limousine. Zástupcem japonské automobilky mezi velkými pětimetrovými sedany se totiž tou dobou stal Lexus LS první generace, v Japonsku prodávaný jako Toyota Celsior.

Toyota Crown Century z let 1997-2017

Toyota Crown Century z let 1967-1978

Druhá generace z roku 1997 si podržela pozici nad lexusy. Century se stala prvním a dosud jediným japonským autem s motorem V12. K technickým libůstkám patří elektrické ovládání zámků navržené tak, že nevydává žádný zvuk, automatické dovírání dveří a nastavitelný sklon zadních sedadel. Od roku 2008 byl navíc v sériové výbavě přijímač televizního vysílání. V nabídce se navíc krátce objevila verze spalující kromě benzinu i CNG.

Kariéra druhé generace byla o poznání kratší, „jen“ dvacetiletá. Skončila letos 4. února v očekávání příchodu zcela nového modelu. Ten má premiéru na právě probíhajícím autosalonu v Tokiu.

Toyota Century
Toyota Century

Century pro 21. století už není dvanáctiválcové, pod kapotou má opět motor V8, spojený však s elektromotory. Hybridní ústrojí je odvozené od toho v minulé generaci Lexusu LS 600h – zatímco nové LS přešlo na šestiválcové motory. Technické podrobnosti nebo jakékoliv konkrétní údaje zatím Toyota tají, ostatně nové century se začne prodávat až v polovině příštího roku. Zájemci se nicméně mohou těšit na aktivní potlačování hluku, audiosystém s 20 reproduktory nebo elektricky nastavitelnou podnožku u zadních sedadel, která má stejně jako opěradla masážní funkci.

I přes technické změny mají všechny tři generace mnoho společného. Toyota Century měla vždy specifický motor, který žádnou soudobou toyotu nepoháněl. Podobně se to má i s výbavou, ta patřila vždy na úplný vrchol v nabídce této značky. Výjimečnost modelu podtrhuje ještě to, že se nikdy nenabízel mimo domácí trh. Detaily jsou podřízeny lokálním specialitám, ať už jde o čalounění z vlněné látky místo kůže nebo o záclonky, které u zadních oken nahrazuje zatmavená skla obvyklá v jiných částech světa.

V Japonsku má přitom century specifické postavení. I když se jedná o drahý a luxusně vybavený vůz, neslouží jako statusový symbol. Společnost, která vyznává jinou hodnotovou soustavu než ta naše, dokáže ocenit auto, které na sebe nestrhává pozornost. Vlastnictví century není projevem bohatství nebo pocitu nadřazenosti, ale spíš důkazem vytrvalé práce, skromným pojetím luxusu. S takovým nastavením by se tato toyota samozřejmě v jiných částech světa prosazovala jen těžko.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...