Toyota CS&S - zdařilá studie

Toyota CS&S - zdařilá studie - Kromě toho, že je CS&S dokonale dotažené stylistické cvičení, je také příslibem toho, jak by mohla v budoucnu vypadat Toyota MR2. | foto: iDNES.cz

Toyota CS&S: palivu pomáhá elektřina

  • 10
Největším lákadlem stánku japonské automobilky je bezesporu sněhobílý sporťák jménem CS&S. Překvapující je nejen červeně čalouněný interiér, kde se z na první pohled dvoumístného interiéru "vyloupnou" místa čtyři. Udiví i pohled pod kapotu, kde najdeme dva druhy pohonu. K cíli cesty posádku dovede satelitní navigace, vyřídít si můžou i e-maily.

Kromě toho, že je CS&S dokonale dotažené stylistické cvičení, je také příslibem toho, jak by mohla v budoucnu vypadat Toyota MR2.

Toyota CS&S je konceptem 2+2místného otevřeného sportovního vozu, který by se v aktuální nabídce značky zařadil mezi celicu a výše jmenovanou MR2. Vůz využívá u Toyoty oblíbený hybridní systém pohonu, kde uprostřed uložený zážehový motor 1,5 l pohání zadní a vysokovýkonný elektromotor přední kola.

Představený projekt prezentuje výhody hybridního pohonu a náhonu všech kol, nezanetbatelé je i (pro správný sporťák nezbytné) kvalitní zrychlení, kterého dosahuje díky vysokému točivému momentu elektromotoru.

Toyota chce konceptem CS&S přesvědčit i nejzavilejší zastánce benzínu, že hybridní technologie nemusí být pouze ekologicky výhodná, ale že zároveň může řidiči nabídnout výbornou dynamiku a sportovní jízdní výkony.
Pod kapotou
Vůz CS&S je vybaven nejmodernějším systémem Hybrid Synergy Drive, který bude Toyota montovat do druhé generace modelu Prius. Dosud používané hybridní systémy většinou využívají zážehový či vznětový motor jako hlavní zdroj výkonu. Elektromotor u nich pracuje pouze coby pomocný zdroj. Systém hybrid Synergy Drive používá mnohem výkonnější elektromotor a díky tomu se nemusí tolik spoléhat na spalovací zážehový motor například při akceleraci. Elektromotor má přitom větší účinnost než spalovací motor, což s sebou nese efektivnější využití paliva, resp. energie.

Filozofie Toyoty při vývoji nového hybridního systému byla jednoduchá – díky většímu výkonu elektromotoru i zážehového motoru nabídnout parametry, které vozidlům s tímto druhem pohonu umožní dosahovat stejné dynamiky, jako u konvenčních sériově vyráběných automobilů.

Koncept tělem i duší
CS&S je typickým reprezentantem asijského designu: odvážné řešení základních prvků tvořících "tvář" vozu a plné tvary karoserie. Toyota vsadila na kontrast mezi ostrými linkami a plynulými přechody a oblinami. Výrazně je oddělen především prostor mezi řidičem a spolujezdcem, čímž je zdůrazněno sportovní vyznění vozu.

Na první pohled vypadá CS&S jako ryze dvoumístný futuristicky pojatý otevřený sportovní vůz. Pod zadními odnímatelnými kryty se však skrývají ještě dvě další sedadla, díky nimž vůz celkem přepraví čtyři osoby. Sedadla mají tvar shodný s liniemi exteriéru, sedadlo předního spolujezdce je navíc otočné.

Auto, nebo star-trek?
V konceptu CS&S se uplatnil především pokrokový komunikační systém pojmenovaný Toyota Space Touch. Integruje v sobě autorádio, satelitní navigaci a e-mail a s cestujícími komunikuje prostřednictvím série holografických projekcí, které se vznáší v prostoru. V nich může řidič „dotykem“ zvolit požadovanou funkci. Přes uvedené uživatelské rozhraní lze ovládat klimatizaci, audiosystém, navigaci nebo se napojit na internet. Ovládání této technologie je přitom velmi snadné a intuitivní.