Toyota RAV4

Toyota RAV4 | foto: Toyota

Toyota RAV4 naučila jezdit auta do přírody, teď už se jí tam nechce

  • 3
Nová "ravka" narostla do délky i šířky, je však nižší. Pro Evropu budou v nabídce dva dieselové motory. Pro verze s pohonem čtyř kol připravila automobilka nový sportovní režim.

Oblíbený model RAV4 (Recreational Active Vehicle) poprvé Toyota ukázala v polovině devadesátých let minulého století. Tehdy o dnes populárních SUV ještě nikdo nevěděl, "ravka" byla vlastně jednou z prvních.

Tehdy spíš nevelké autíčko se za čtyři generace proměnilo do poměrně mohutného auta, které sice většinu života prožije na silnicích, ale v případě potřeby zvládne i lehký terén.

První generace RAV4 pomáhala definovat tehdy zcela novou kategorii SUV. V základním třídveřovém provedení to byl opravdový kompakt s délkou na úrovni miniautomobilů. Nejnovější generace oproti tomu délkou přesahuje 4,5metrovou hranici a pomalu a jistě míří o třídu výš
(4,57 × 1,84 × 1,67 metru; rozvor 2,66 metru).

Design novinky v něčem navazuje na předchozí třetí generaci, patrné je to především v zadním zalomení boční linie oken, která se tak stává poznávacím znamením řady. Naopak předek přidal na agresivitě. Spíš zakulacené tvary předchozí třetí generace vystřídaly ostré linie s denními LED světly a předek má šípovitý profil. Kabina se směrem dozadu zužuje, což dává vyniknout mohutné stavbě pontonu s výrazně tvarovanými blatníky.

Toyota RAV4

Už přední partie působí velmi mohutně, zadek je pak v tomto směru ještě výraznější. Pomáhají tomu vysoko posazená a horizontálně orientovaná koncová světla. Kabina je ve všech variantách pětimístná, na sedmimístnou verzi výrobce rezignoval. V předchozí generaci stejně byla v prodeji jen na některých trzích.

Vyjma základní varianty, která má jen pohon přední nápravy, mají čtyřkolky nový režim Sport. V jeho případě posílá elektronika automaticky 10 procent výkonu na zadní nápravu a podle potřeby dokáže systém na zadek poslat až polovinu síly. Režim Sport pak ovlivňuje i nastavení citlivosti plynového pedálu a také řízení.

Toyota RAV4

V základním režimu jde na přední nápravu sto procent výkonu a zadní kola se vezou, pohon nápravy se připojuje jen v případě prokluzu nebo při nedotáčivosti při průjezdu zatáčkou. Poslední možností je režim Lock, v kterém lze natvrdo uzamknout rozdělení výkonu půl na půl mezi přední a zadní nápravu. To ale platí jen při jízdě do rychlosti 40 kilometrů za hodinu. Světlá výška se mezigeneračně snížila o centimetr, celkově je auto o 2,5 cm nižší než předchůdce. Níž sedí i řidič, což signalizuje, že hlavním teritoriem "ravky" budou silnice.

Pod kapotou budou na výběr na západoevropských trzích tři motory. Dvoulitrový benzin s výkonem 151 koní bude mít vždy pohon všech kol a na výběr šestistupňovou manuální převodovku nebo bezestupňový automat CVT. Diesel 2,2 D-4D s výkonem 150 koní bude mít taktéž vždy pohon všech kol a buď šestistupňovou manuální, nebo automatickou převodovku. Základní variantou výhradně s pohonem přední nápravy bude dvoulitrový diesel s výkonem 124 koní a jedině se šestistupňovým manuálem.

Toyota RAV4

Na dalších trzích nabídne Toyota dvoulitrový benzinový motor s výkonem 145 koní a pohonem jedné i obou náprav. Vrcholem bude zážehový agregát s objemem 2,5 litru a výkonem 180 koní.

Výraznou proměnou prošel i interiér s příplatkovým výkonným audiosystémem a nebo koženým interiérem. Přístrojová deska je svébytně tvarovaná s nápadnou otevřenou poličkou před spolujezdcem. Zavazadlový prostor se zvětšil na výborných 550 litrů. Ve výbavě bude plno asistentů včetně kontroly slepých úhlů nebo pomocníka, který zabrání kolizi při couvání.

Nová Toyota RAV4 se začne na českém trhu prodávat na konci prvního čtvrtletí příštího roku.