Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota: do roku 2010 pokoříme konkurenci

  13:36aktualizováno  13:36
Vedení v současnosti třetího největšího výrobce - japonské Toyoty - nedávno zveřejnilo nečekaně velkolepé plány. "Do roku 2010 získáme patnáctiprocentní podíl na světovém trhu," sebevědomě prohlásil šéf firmy Fujio Cho. Pokud by se tento záměr naplnil, koncem desetiletí by Toyota povyrostla z japonské jedničky na celosvětového producenta číslo jedna.

Úkol to však nebude nikterak jednoduchý. Japonci budou muset posílit nejen na domácím trhu a v USA ale především v Evropě, kde se kvůli silné konkurenci stále nemohou výrazněji prosadit. Tomu, že by růst podílu mohlo zabezpečit podmanění čínského a indického trhu, přestává věřit nejen Toyota, ale i ostatní průmysloví giganti. "Očekávaný boom v těchto dvou nejlidnatějších zemích světa se prý odkládá," je slyšet od mnohých expertů.

V současnosti Toyota ukusuje z celosvětového koláče prodejů 10,2 procenta, což ji přiděluje třetí příčku za koncerny GM a Ford. Co by se muselo stát, aby japonská jednička dosáhla kýžené mety? "V Evropě by musela získat nejméně deset procent zákazníků," prohlašují odborníci. Současný čtyřprocentní podíl je naprosto nedostačující. Proto se zdá, že právě trh Starého kontinentu bude pro naplnění vize Fujio Choa klíčovým teritoriem. Zároveň by však museli konkurenti Toyoty zůstat na svých současných tržních podílech.

Odhady velikosti automobilového trhu včetně nákladních vozů v roce 2010 hovoří o 60,9 milionu jednotek. Pro Toyotu to znamená, že by za osm let měla prodat zhruba 9,1 miliónu automobilů, což je v porovnání se současnými statistikami o téměř 60 procent více.

Otázkou zůstává dynamika expanze, neboť šanci k růstu Toyota jistě má. Jde o automobilku s nejlépe geograficky rozloženým odbytem. Zhruba po třetině produkce totiž prodává na domácím trhu, v Evropě a v USA. Toto ji oproti konkurentům zajišťuje větší stabilitu i možnosti k hledání růstu.

Mezi hlavní rivaly v boji o automobilový trůn v současnosti patří koncern GM s podílem 14,8 a Ford s 12,4 procenta. Do roku 2010 se ale i tyto čísla mohou výrazněji změnit, přičemž hlavním důsledkem přeskupení se jistě stanou akvizice. Současný přístup GM ke krachující Daewoo či debaty ohledně vstupu do italského Fiatu jsou toho neklamným důkazem.

Ptáte se proč Japonci tak nečekaně otevírají karty a představují podobné velkolepé plány? Jde především o motivační vizi pro zaměstnance, která se nemusí naplnit. Tento účel mimo jiné potvrdil i jeden z šéfů automobilky Akio Matsubara.

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.