Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

aktualizováno 
Las Vegas (od zpravodaje Auto.iDNES.cz) - Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty, jedním letos překvapila japonská Toyota. Značka, která se tak trochu vyhýbala elektromobilům i samořiditelným autům, představila vizi takového vozu pro poskytování mobility jako služby.

Toyota e-Palette | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Japonská Toyota dlouhodobě sází na hybridní auta a také na vodík. Elektromobilům se zatím docela vyhýbala, byť samozřejmě sem tam nějaký koncept ukázala. Většinou šlo o nezvyklá elektrická auta do města. Teď ovšem na veletrhu CES překvapila zcela novým konceptem, který se vymyká všemu, co dosud Toyota prezentovala. A snad i všemu ostatnímu v celém automobilovém průmyslu.

Na první pohled připomíná pojízdná elektrická skříň e-Palette třeba loňský koncept Sedric od Volkswagenu. Jenže zatímco Sedric je vlastně jen auto samo o sobě, e-Palette má kolem sebe za úkol vytvořit celý ekosystém a celou řadu služeb.

Fotogalerie

Samotný koncept e-Palette je totiž jen jednou součástí toho, co Toyota a její partneři chystají. K firmám, které na rozvoji nové platformy budou s Toyotou spolupracovat, přitom patří například Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut nebo Uber. Automobilka plánuje, že e-Palette bude k dispozici v různých velikostech, platforma bude modulární a e-Palette má minimálně tři základní velkosti. Velké verze mají dokonce rovnou osm kol nacpaných do rohů karoserie. Ta samotná je hodně zvláštní – e-Palette je vlastně jedna velká prosklená pojízdná skříň. Ale prosklené panely zároveň mohou sloužit jako displeje, které jasně ukazují účel daného vozidla.

Toyota si představuje, že E-Palette bude velmi multifunkční vozidlo, které zastane celou řadu funkcí. Toyota tomu říká Autono-MaaS, což je zkratka Automated Mobility as a Service, tedy automatizovaná mobilita jako služba. Elektromobil e-Palette v rámci těchto služeb bude plnit celou řadu úkolů od klasického sdíleného taxi přes rozvážkový vůz až třeba po pojízdný obchod.

Může se hodit

Fantazii se meze nekladou – Pizza Hut tak nemusí auto využívat jen jako vůz pro dovoz objednané pizzy, ale rovnou jako pojízdnou pizzerii, která přijede a zákazníkovi jídlo připraví čerstvě právě na místě, kam si ho objednal. Coby pojízdný butik pak může e-Palette dovézt zákazníkovi předvybrané zboží z e-shopu, ten si jej v kabině vyzkouší a zaplatí pouze to, co si nakonec vybere. Zbytek pošle s vozem zpět. Služby samozřejmě půjde kombinovat. Jak by se vám líbilo například vyřídit půjčku v bance cestou ráno do práce? A co kdyby vás váš oblíbený bar rovnou hodil domů?

Aby nebylo využití vozidla opravdu téměř nijak omezeno, vyvíjí jej Toyota jen jako jakýsi základní nosič. Provozovatelé jednotlivých služeb si pak budou moci vyvinout vlastní software, který bude zajišťovat fungování vozu. Vše bude jen zastřešovat technologie Toyota Guardian, která zabezpečí, že i při zásazích například do logiky autonomního řízení zůstane e-Palette bezpečná. Celá e-Palette je založena na platformě Mobility Services Platform (MSPF), jejíž součástí je kromě elektrického pohonu a autonomního řízení i celá řada systémů konektivity.

Celý systém e-Palette je ovšem v současnosti jen a jen konceptem, u kterého chce automobilka teprve zkoumat možnosti. Je dost možné, že se realizace v aktuální podobě nedočká. Nicméně firma plánuje, že pro olympijské hry v Tokiu v roce 2020 připraví testovací flotilu. Po roce 2020 také hodlá systém testovat i v dalších lokalitách po celém světě. Pak se teprve rozhodne o budoucnosti celého projektu.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz