Toyota: Francouzi brzdí Kolín

Harmonogram výstavby společného závodu Toyoty a PSA se zdá být ohrožen. Důvodem obav, které jsou slyšet z japonského tábora, je velká náročnost manažerů PSA. Peugeot a Citroen mají v projektu zajišťovat nákup, zásobování a logistické procesy, přičemž již v počátečním stádiu prací se snaží neúměrně snížit náklady, což termín startu výroby v kolínské průmyslové zóně Ovčáry ohrožuje.

"Sekce nákupu PSA zvolila velice přísnou nákladovou politiku a zároveň dbá na stoprocentní kvalitu. Přemrštěné požadavky by mohly start výroby posunout," prohlásil Yoshio Shirai, jeden ze šéfů Toyoty odpovědný za vývoj. Tiskový mluvčí koncernu PSA Hugues Dufour však jakékoli ohrožení startu v lednu 2005 odmítá.

Spory mezi oběma výrobci existují i v jiných oblastech. "Některé procesy probíhají v Evropě odlišně než u nás," poukazuje na kulturní i obchodní zvyklosti Shirai. Dále uvádí, že problémy lze čekat například při samotném rozjezdu výrobních linek. Toyota i PSA se totiž významně liší dobou mezi startem a dosažením plné kapacity výroby.

Dle ekonomů si je však nutné uvědomit, že každý projekt joint-venture naráží na problémy v přístupu manažerů. Tím spíše, pokud jsou partneři z tak odlišných regionů jako Toyota a PSA. "Vidím velkou snahu vzájemné interkulturální rozdíly překonat," uklidňuje situaci Akihiko Saito, viceprezident automobilky ze země vycházejícího slunce. Dle něj nelze ani hovořit o jakémkoli zpoždění, vše zatím běží dle termínů harmonogramu.

Ze strany Toyoty, jež je ve společném podniku odpovědná za technologii a výrobu, lze vypozorovat v poslední době větší aktivitu. Nejen, že to byli právě Japonci, kteří nakonec umístění investice v Česku prosadili, ale spuštění továrny v Kolíně zabezpečují i dalšími včasnými rozhodnutími. Minulý týden například oznámili výstavbu další motorárny v polském Walbrzychu v hodnotě 300 miliónů euro. Ta bude do Kolína dodávat většinu malolitrážních motorů i převodovek.

Obě automobilky plánují v Kolíně vyrábět ročně na 300 tisíc malých vozů, které by měly být dle dostupných informací menší než Škoda Fabia. Dosud největší investice na zelené louce u nás ve výši 1,5 miliardy euro přinese práci nejméně dvěma tisícům lidí z okolí Kolína a možná až 10 tisíc v dodavatelských firmách.