Toyota GT 86 jezdí na čpavek a má červené gumy

Toyota GT 86 je oblíbeným vozem úpravců, ale tuning v provedení výrobce pneumatik Marangoni je hodně neobvyklý. Auto totiž kromě klasických změn dostalo i pohon na čpavek.
Toyota GT 86-R Marangoni Eco Explorer

Toyota GT 86-R Marangoni Eco Explorer | foto: Marangoni Tyres

Na první pohled vypadá upravená Toyota GT 86 od Marangoni jen jako další z mnoha tuningových pokusů. A divné na ní je právě už to, že si ji do parády vzala pneumatikářská firma a nikoli některý z běžných úpravců. Marangoni tak však chce předvést své technické schopnosti, které sahají daleko za oblast kusů pryže, jež jsou neustále ve styku s vozovkou.

Výčet úprav, většinou decentních, je vcelku rozsáhlý. Auto dostalo úpravy karoserie od TRC Italia, v čele s nárazníkem inspirovaným Lexusem LF-A nebo zadním difuzorem z uhlíkových vláken. Nové jsou průduchy na kapotě nebo lesklý černý lak střechy. Podvozek prošel snížením o 35 mm, podílí se na tom i odpružení KW. Brzdy byly vyměněny za značku Brembo a nově se ukrývají za 19palcovými koly Barracuda Karizzma s exkluzivními červenými pneumatikami Marangoni M-Power EvoRed. Změnami prošlo auto i uvnitř, nově jsou tu závodní sedadla Sparco, hliníkové pedály nebo doplňky z uhlíkových vláken.

Nejzajímavější jsou však změny pod kapotou, a to nemáme na mysli upravené sání a sportovní výfuk, které zvedají výkon z původních 200 na 220 koní (tedy ze 147 na 162 kW). Největší zvláštností vozu s názvem Toyota GT86-R Marangoni Eco Explorer je možnost pohonu na zkapalněný čpavek.

Upravená toyota ho tankuje do třicetilitrové nádrže a na tuto porci je schopna urazit 180 kilometrů. Litr čpavku přitom stojí v přepočtu jen něco přes pět korun, takže jeho vyšší spotřeba je výrazně kompenzována podstatně nižší cenou. Výhodou je, že při pohonu na čpavek má auto prakticky nulové škodlivé emise.

Motor je upraven tak, aby zhruba do 2 800 otáček za minutu mohl běžet právě jenom na čpavek. Za touto hranicí se přepne na pohon na přímý vstřik benzinu. Marangoni píše, že například v městském provozu může vůz jezdit téměř výhradně na čpavek a že to v podstatě nemá vliv na jízdní výkony.

Celý systém NH3 pochází od společnosti Bigas International. Jeho součástí je speciální regulátor tlaku a řídicí jednotka, které se starají o to, aby byla zaručena bezpečnost systému. Spalování čpavku prakticky zcela omezí emise částic a výrazně sníží celkové emise CO2. O kolik konkrétně, to se u Marangoni nepochlubili.

Čpavek je jako palivo vcelku vhodný, vyžaduje totiž jen malé úpravy palivového systému a je možné jej průmyslově vyrábět s náklady podobnými jako při zpracování ropy. Navíc jej lze vyrábět z řady surovin.

Potíží však je, že čpavek je toxický a při vdechnutí poškozuje sliznici. Únik čpavku z havarovaného vozu by tak mohl být větším zdravotním rizikem než rozlití nádrže benzinu. Také účinnost celého procesu výroby je diskutabilní.

Jako palivo se čpavek používal už během druhé světové války, například u autobusů v Belgii. Zkapalněný čpavek také sloužil jako raketové palivo.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...