Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota iQ: velké auto bez zadní poloviny

aktualizováno 
Tak malé čtyřmístné auto na českých silnicích ještě nikdy nejezdilo. Vypadá, že je pro dva, ale zdání klame. "Chytrá“ toyota vcelku pohodlně odveze tři dospělé a jedno malé dítě.

Menší auto pro čtyři lidi na českých silnicích nenajdete. Ani pamětníci nemají šanci. Populární "maluch“ Fiat 126p byl o 14 centimetrů delší, fiátek pětistovka o třiadvacet. Nejvíce se toyotce blížil legendární mini morris. Ale i on byl delší o bezmála sedm centimetrů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Současná miniauta typu moderní verze Fiatu 500 či Kia Picanto jsou oproti "íkvéčku“ doslova mastodonti. Přesahují ho o půl metru. Jediným konkurentem je ryze dvoumístný Smart, dlouhý 2,5 metru. Toyota iQ měří 2,98. Má ale zadní sedadla.

Pravda, za nimi už vlastně není nic. Kde u normálních aut bývá kufr, jsou u toyoty jen páté dveře.

Toyota iQ

Na zavazadlový prostor prostě nezbylo místo. Mezi dvěma zadními sedadly a pátými dveřmi najdete jen jakousi štěrbinu, která má objem 32 litrů. Kamarád to během tropických veder komentoval slovy, "že to je tak akorát široký na vyskládání řady lahváčů“. Nic širšího nemáte šanci odvézt, jedině že byste sklopili zadní sedadla. Pak máte prostorný kufr, ale zase auto jen pro dva.

Ale kritizovat minitoyotu by nebylo fér. I když na první pohled působí legračním dojmem, po usednutí za volant si připadáte, jako byste řídili o třídu větší auto typu Škody Fabia. Jízdní vlastnosti jsou výborné, se zmíněným "uskákaným“ smartem se vůbec nedají srovnat.

Pro čtyři lidi? Spíš tři a půl

Když se Toyota iQ objevila, jednou z prvních informací byla zpráva, že odveze čtyři lidi. Každému to muselo být divné. Proboha, kam by se asi tak vešli? Pochopil jsem, až když jsem do ní poprvé sedl. Před spolujezdcem není přihrádka, jen látková kapsa, takže se může posunout hodně dopředu.

Toyota iQNavíc sedadla jsou tenká, tudíž místo pro nohy má i člověk sedící za spolujezdcem. Takže řidič, spolujezdec vpředu a další člověk za ním. To máme tři pohodlně sedící dospělé. Horší už je to s tím čtvrtým. Tím může být prakticky jen dítě. Řidič se kvůli volantu dopředu už moc šoupnout nemůže, a proto místo pro nohy za ním není skoro žádné.

Designově zajímavá nejen zvenku

Za Toyotu iQ zákazník zaplatí minimálně 339 000 korun, ale když si sedne dovnitř, bude mít pocit, že to vyhozené peníze nebyly. Vnitřní madla masivních dveří, palubní deska, volant s ovládáním autorádia. Všude je vidět, že nad tím při vývoji přemýšleli a řešili, jak to udělat funkční a ještě designově zajímavé.

Toyota iQ

To ostatně platí o celém autě. Za týden ježdění s tímhle prckem jsem neměl problém, že bych na nějaký ovladač nedosáhl nebo bych něco neviděl na displeji. Co mi vadilo? Že si nemám kam odložit věci jako klíče, peněženku, doklady od auta, box na cédéčka. Dají se použít jen mělké kapsy ve dveřích, prostor pod zadním sedadlem nebo látková kapsa před spolujezdcem, do níž však řidič nedosáhne.

Otočí se na pětníku

Ježdění s "íkvéčkem“ je zábavné. I litrový motor dokáže lehounké auto pěkně rozpohybovat, takže po městě jedzdíte jako motorová myš. Párkrát jsem se jen tak zkusil dokola otáčet na parkovišti před supermarketem, protože toyota se otočí skoro na místě. Poloměr otáčení má jen 3,9 metru. Pro představu, auta typu Opel Corsa ho mají okolo pěti metrů.

Toyota iQ

K čemu je to dobré, poznáte při parkování ve městě. To je s Toyotou iQ radostnou činností. Zajedete skoro všude a díky tomu, že auto končí zadním sklem a kapota má na délku sotva metr, parkovací manévr zvládne i člověk, který dostal řidičák minulý týden.

Řízení auta je díky šířce, která o čtyři centimetry překonává šířku fabie, stabilní i při ostřejším průjezdu zatáček. Tříválcový motor je při jízdě sice poměrně slyšet, ale zase nepřekračuje meze hluku, kdy už by to bylo nepříjemné. A to jak ve městě, tak na dálnici.

Průměrná spotřeba se pohybuje okolo čtyř a půl litru benzinu na 100 kilometrů. S plnou nádrží, do které se vejde 32 litrů paliva, je pak dojezd přes 700 kilometrů.

Maximální bezpečí s devíti airbagy

Toyota iQToyota iQ je sice malinká, ale bezpečná. V nárazových testech Euro NCAP za ochranu posádky dostala pět hvězdiček z pěti. V základní výbavě má devět airbagů včetně kolenního na místě řidiče a zadního, který se vystřelí za hlavami cestujících na zadních sedadlech ve chvíli, kdy do auta někdo nabourá zezadu. To dosud nikdo jiný nenabízí.

Každé iQ má i stabilizační systém ESP, elektricky ovládaná okna, klimatizaci, kožený volant a řadicí páku nebo patnáctipalcová litá kola.

Má šanci být Autem roku

Celkový dojem po týdnu ježdění? Toyota iQ je dospělé auto, které se smrsklo na miniaturní rozměry, aby se co nejvíc hodilo do městského provozu. Komfort, vnitřní i vnější design, jízdní vlastnosti, možnost odvézt tři dospělé a jedno dítě a s ohledem na výbavu i zajímavá cena. Íkvéčko je povedené auto, které má navíc šanci uspět i v evropské anketě o nejlepší auto roku.

Toyota iQ v číslech
objem motoru 998 cm3
max. výkon 50 kW/68 koní
převodovka 5stupňová, man.
zrychlení (0–100 km/h) 16,6 s
max. rychlost 150 km/h
prům. spotřeba 4,3 l/100 km
délka/šířka/výška 2 985/1 680/1 500
objem kufru 32 l
cena 339 900 Kč



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

První jízda novým Fordem Focus. Zas jezdí skvěle a má zajímavou cenu

Ford Focus

Skvělé svezení za skvělou cenu, nový Ford Focus se zase povedl. Po dvaceti letech od uvedení přelomové první generace...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Najdete na iDNES.cz