Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota iQ: velké auto bez zadní poloviny

aktualizováno 
Tak malé čtyřmístné auto na českých silnicích ještě nikdy nejezdilo. Vypadá, že je pro dva, ale zdání klame. "Chytrá“ toyota vcelku pohodlně odveze tři dospělé a jedno malé dítě.

Menší auto pro čtyři lidi na českých silnicích nenajdete. Ani pamětníci nemají šanci. Populární "maluch“ Fiat 126p byl o 14 centimetrů delší, fiátek pětistovka o třiadvacet. Nejvíce se toyotce blížil legendární mini morris. Ale i on byl delší o bezmála sedm centimetrů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Současná miniauta typu moderní verze Fiatu 500 či Kia Picanto jsou oproti "íkvéčku“ doslova mastodonti. Přesahují ho o půl metru. Jediným konkurentem je ryze dvoumístný Smart, dlouhý 2,5 metru. Toyota iQ měří 2,98. Má ale zadní sedadla.

Pravda, za nimi už vlastně není nic. Kde u normálních aut bývá kufr, jsou u toyoty jen páté dveře.

Toyota iQ

Na zavazadlový prostor prostě nezbylo místo. Mezi dvěma zadními sedadly a pátými dveřmi najdete jen jakousi štěrbinu, která má objem 32 litrů. Kamarád to během tropických veder komentoval slovy, "že to je tak akorát široký na vyskládání řady lahváčů“. Nic širšího nemáte šanci odvézt, jedině že byste sklopili zadní sedadla. Pak máte prostorný kufr, ale zase auto jen pro dva.

Ale kritizovat minitoyotu by nebylo fér. I když na první pohled působí legračním dojmem, po usednutí za volant si připadáte, jako byste řídili o třídu větší auto typu Škody Fabia. Jízdní vlastnosti jsou výborné, se zmíněným "uskákaným“ smartem se vůbec nedají srovnat.

Pro čtyři lidi? Spíš tři a půl

Když se Toyota iQ objevila, jednou z prvních informací byla zpráva, že odveze čtyři lidi. Každému to muselo být divné. Proboha, kam by se asi tak vešli? Pochopil jsem, až když jsem do ní poprvé sedl. Před spolujezdcem není přihrádka, jen látková kapsa, takže se může posunout hodně dopředu.

Toyota iQNavíc sedadla jsou tenká, tudíž místo pro nohy má i člověk sedící za spolujezdcem. Takže řidič, spolujezdec vpředu a další člověk za ním. To máme tři pohodlně sedící dospělé. Horší už je to s tím čtvrtým. Tím může být prakticky jen dítě. Řidič se kvůli volantu dopředu už moc šoupnout nemůže, a proto místo pro nohy za ním není skoro žádné.

Designově zajímavá nejen zvenku

Za Toyotu iQ zákazník zaplatí minimálně 339 000 korun, ale když si sedne dovnitř, bude mít pocit, že to vyhozené peníze nebyly. Vnitřní madla masivních dveří, palubní deska, volant s ovládáním autorádia. Všude je vidět, že nad tím při vývoji přemýšleli a řešili, jak to udělat funkční a ještě designově zajímavé.

Toyota iQ

To ostatně platí o celém autě. Za týden ježdění s tímhle prckem jsem neměl problém, že bych na nějaký ovladač nedosáhl nebo bych něco neviděl na displeji. Co mi vadilo? Že si nemám kam odložit věci jako klíče, peněženku, doklady od auta, box na cédéčka. Dají se použít jen mělké kapsy ve dveřích, prostor pod zadním sedadlem nebo látková kapsa před spolujezdcem, do níž však řidič nedosáhne.

Otočí se na pětníku

Ježdění s "íkvéčkem“ je zábavné. I litrový motor dokáže lehounké auto pěkně rozpohybovat, takže po městě jedzdíte jako motorová myš. Párkrát jsem se jen tak zkusil dokola otáčet na parkovišti před supermarketem, protože toyota se otočí skoro na místě. Poloměr otáčení má jen 3,9 metru. Pro představu, auta typu Opel Corsa ho mají okolo pěti metrů.

Toyota iQ

K čemu je to dobré, poznáte při parkování ve městě. To je s Toyotou iQ radostnou činností. Zajedete skoro všude a díky tomu, že auto končí zadním sklem a kapota má na délku sotva metr, parkovací manévr zvládne i člověk, který dostal řidičák minulý týden.

Řízení auta je díky šířce, která o čtyři centimetry překonává šířku fabie, stabilní i při ostřejším průjezdu zatáček. Tříválcový motor je při jízdě sice poměrně slyšet, ale zase nepřekračuje meze hluku, kdy už by to bylo nepříjemné. A to jak ve městě, tak na dálnici.

Průměrná spotřeba se pohybuje okolo čtyř a půl litru benzinu na 100 kilometrů. S plnou nádrží, do které se vejde 32 litrů paliva, je pak dojezd přes 700 kilometrů.

Maximální bezpečí s devíti airbagy

Toyota iQToyota iQ je sice malinká, ale bezpečná. V nárazových testech Euro NCAP za ochranu posádky dostala pět hvězdiček z pěti. V základní výbavě má devět airbagů včetně kolenního na místě řidiče a zadního, který se vystřelí za hlavami cestujících na zadních sedadlech ve chvíli, kdy do auta někdo nabourá zezadu. To dosud nikdo jiný nenabízí.

Každé iQ má i stabilizační systém ESP, elektricky ovládaná okna, klimatizaci, kožený volant a řadicí páku nebo patnáctipalcová litá kola.

Má šanci být Autem roku

Celkový dojem po týdnu ježdění? Toyota iQ je dospělé auto, které se smrsklo na miniaturní rozměry, aby se co nejvíc hodilo do městského provozu. Komfort, vnitřní i vnější design, jízdní vlastnosti, možnost odvézt tři dospělé a jedno dítě a s ohledem na výbavu i zajímavá cena. Íkvéčko je povedené auto, které má navíc šanci uspět i v evropské anketě o nejlepší auto roku.

Toyota iQ v číslech
objem motoru 998 cm3
max. výkon 50 kW/68 koní
převodovka 5stupňová, man.
zrychlení (0–100 km/h) 16,6 s
max. rychlost 150 km/h
prům. spotřeba 4,3 l/100 km
délka/šířka/výška 2 985/1 680/1 500
objem kufru 32 l
cena 339 900 Kč







Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Ferrari 458 4,5 SPIDER
Ferrari 458 4,5 SPIDER

r.v. 2012, naj. 22 200 km, benzín
4 999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.