Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota Land Cruiser: na silnici i do terénu

aktualizováno  25. srpna 22:00

Testu redakce iDNES se v minulých dnech podrobil Land Cruiser nové generace. Podle výrobce nahradí nejen řadu 90, ale v budoucnu i stále vyráběné modely s označením 100. Vůz byl vybaven turbodieselovým motorem 3.0 D-4D.

hodnocení iDNES 4,1/5

Model Land Cruiser bývá označován jako SUV (vůz pro sportovní vyžití), ovšem svými schopnostmi v terénu si plně zaslouží nálepku off road. Vyrábí se v obměnách už přes padesát let a v mnoha zemích si získal pověst nezničitelného auta. Prověřené se nemá měnit, proto i v novém modelu zůstává základní koncepce - tuhý dvojitý žebřinový rám s příčníky a tuhou zadní nápravou.

VNĚJŠÍ VZHLED
Land Cruiser působí mohutně a dravě, zároveň si ale ponechává šarm a lehkost pro jízdu na silnici. Dominantní znak Toyoty je zasazen mezi šest chromovaných žeber, velké světlomety (s integrovanými směrovkami) svým šikmým protáhlým tvarem prozrazují zemi původu.  

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit na www.automodul.cz

Zádi sice u nižších výbav vévodí rezervní kolo (u vyšší výbavy je schováno pod autem), pozadu ale nezůstávají ani plasticky provedené zadní svítilny. Je to první land cruiser, který pochází z evropské deignérské dílny ED2 v Nice.

K mání je land cruiser ve tří- i pětidveřové karosářské variantě. Sportovní vzhled auta podtrhují mohutné lemy blatníků se zapracovanými mlhovkami, o výšce vozu svědčí i velká pomocná nástupní lišta po obou stranách vozu.

Pozornost v interiéru na sebe díky výrazným stříbrným lištám okamžitě strhne středový panel. I když strohý zrovna není, nepůsobí ani přeplácaně, jak tomu u asijských vozů nezřídka bývá. Poněkud utopeně působí ovladače vlevo dole od volantu, jejich ovládání odvádí pozornost od řízení.

INTERIÉR A KUFR

Celkový luxus podtrhovaly nejen sedačky provedené v šedé kůži a dobře sladěné se zbytkem interiéru, ale i místy použitá imitace dřeva. Odkládacími plochami off-road sice nehýří, reputaci napravuje mohutná středová schránka, schopná pojmout i objemné předměty.

Sedačky vpředu dokázaly udržet řidiče i spolujezdce na místě i při divoké jízdě v terénu. Už svou stavbou vůz slibuje bohatý vnitřní prostor, což dokonale ilustruje posezení na zadních sedadlech. Dvěma slovy - královský posez! Land cruisery uvezou až osm pasažérů, to v případě, že přidáte třetí řadu sedadel. Ta jsou "přikrčena" po stranách zavazadlového prostoru, v případě použití se zacvaknou do kolejniček schovaných na dně zavazadelníku. 

Přestože i poslední sedačky jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy, jsou nízké a pohodlně sedět na nich mohou jen děti. Testovaný vůz měl kufr z daňových důvodů oddělený od kabiny cestujících kovovou mříží, která montáž třetí řady sedadel znemožňovala (stejně jako zvětšení zavazadelníku sklopením druhé řady sedadel).  

Pokud cestuje jen pět pasažérů, nabízí zavazadelník s krásně rovnou nákladovou hranou přes 600 litrů prostoru, což pro běžné pojížďky s touto kategorií vozu postačuje. Ikdyž návrh land cruiseru spatřil světlo světa ve Francii, japonskou inspiraci nezapře v provedení dveří kufru. Mohutné a těžké dveře (při nerovném stání obtížnější manipulace) se otevírají doprava. Člověk manipulující se zavazadly se tak může dostat do jízdní dráhy, při stání u chodníku dveře brání snadné vykládce.

Automobil v testu patřil k méně vybaveným různými elektronickými pomocníky. Kromě ABS a EBD mu chyběl protismykový (VSC) a protiprokluzový systém (A-TRC), možnost nastavit si tuhost pérování (TEMS) nebo světlou výšku vozu, nebo podpůrné systémy pro sjíždění (DAC) a vyjíždění (HSAC) prudkých kopců. Takto vybavené auto by přišlo nejméně o 300 tisíc Kč dráž. Standardně lze v této variantě výbavy najít elektrickým ovládáním všech oken, ve dvou směrech nastavitelným volantem, audiosystémem s CD přehrávačem, měničem na 6 disků, tempomatem či automatickou klimatizací.

BEZPEČNOSTKromě úplně nejnižší výbavy u všech ostatních posádku při nárazu ochrání šest vzduchových vaků (přední, boční i hlavové), v té základní jsou to dva přední airbagy. V kombinaci s velmi tuhou a odolnou karoserií, základní elektronikou (ABS, EBD) a stálým pohonem čtyř kol poskytuje dostatek bezpečí.

MOTORNa výběr mají zájemci ze dvou jednotek. Nejsilnější motor, jaký byl kdy do land cruiserů montován, představuje benzinový šestiválcový agregát o objemu 4.0 litru, který dává těžkému vozu k dispozici 183 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 9,5 sekundy. V kombinovaném režimu si řekně o zasloužených 13,6 litru paliva na sto kilometrů jízdy (měření MF DNES spotřebu potvrdilo). Devadesátilitrová nádrž naštěstí uchrání od častého tankování.

Dieselové jednotky u Toyoty zastupuje právě testovaný "třílitr" s turbodmychadlem a mezichladičem. Vznětový motor tohoto objemu a výkonu mohutnému vozu dokonale vyhovoval. V terénu poskytoval dostatek tažné síly, dynamika mu nechyběla ani na silnici. Rychlé dálniční přesuny by si však raději odpustil, nad rychlost 150 km/h vznětové pohonné jednotce rychle dochází síly.

U naftového agregátu se jaksi automaticky očekává nižší spotřeba. Výrobcem udávaná spotřeba město/mimo město/kombinace 11,6/8,2/9,5 se v průběhu testu ukázala jako naprosto objektivní. "Cruiser" samozřejmě žíznivěji polykal při zdolávání náročného terénu. Za zmínku stojí, jak výrazně se na řadící páku přenášelo chvění motoru - třes zbytečně snižoval celkový zážitek z jízdy. 

JÍZDNÍ VLASTNOSTII když se vůz tváří trochu zhýčkaně, nezapomněl na svůj původ - v terénu je jako doma. Land Cruiser musel zblízka "prozkoumat" bahnité lesní stezky i suché pískem pokryté pěšiny. Zatímco na silnici se - pro posádku nepříjemně - kolébá, nejistota je mimo asfalt ta tam. Auto neztrácelo kontakt s povrchem, nedocházelo k prokluzům a elektronika správně dávkovala točivý moment mezi nápravy. Když už přece zadní kolo uvízlo v bahnité louži, vše vyřešila ručně ovládaná uzávěra diferenciálu a redukce. Pro pořádek, automobil má brodivost 700 mm, světlou výšku 215 mm, stoupavost 42°, nájezdové úhly vpředu 32° a vzadu 27°. 

Za větší peníze motoristovi pomůže ještě DAC - asistent pro sjíždění prudkého kopce (s automatickou převodovkou). Elektronika udržuje nízkou rychlost auta tak, že automaticky přibrzďuje a uvolňuje každé kolo jakmile usoudí, že rychlost vozidla je větší, než by to odpovídalo rychlosti otáčení kol. Při škrabání do prudkého kopce poslouží jeho obdoba HSAC. Tento systém umožňuje bezpečný a jistý rozjezd v prudkém a kluzkém svahu a umí rozeznat, že vůz začal klouzat po svahu dolů. Rozezná, které kolo nemá dostatek trakce, ostatní kola přibrzdí, dokud prokluzující kolo nezíská dostatečnou trakci.

CENAKdo se poohlíží po off-roadu této velikosti a motorizace, s luxusním vybavením a desítkou pomocných elektronických systémů, musí počítat s částkou šplhající vysoko nad jeden milion korun. Redakcí testované auto s přepážkou pro odpočet DPH přišlo na 1,2 milionu Kč (bez tohoto odpočtu pak 1 434 000 Kč).

Třídveřová verze se základní výbavou stojí 1 239 000 korun. Nejdražší a nejvybavenější exemplář s benzinovým "čtyřlitrem" vychází na 1 899 000 Kč. Pro srovnání za BMW X5 3.0d zaplatí zájemce 1,7 milionu Kč, za Mitsubishi Pajero se srovnatelným motorem 1,3 milionu, za Mercedes ML 270 CD 1,4 milionu Kč.  

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda CR-V

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové...

Nevyměkl! Jeep Wrangler jsme protáhli bahnem i stezkami kamzíků

Jeep Wrangler

Ikony to mají opravdu těžké. Nesmí si dovolit zaváhání. Jak říká brankář Petr Čech, jakmile se dostanete na vrchol, váš...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Najdete na iDNES.cz