Toyota Land Cruiser: na silnici i do terénu

  • 26

Testu redakce iDNES se v minulých dnech podrobil Land Cruiser nové generace. Podle výrobce nahradí nejen řadu 90, ale v budoucnu i stále vyráběné modely s označením 100. Vůz byl vybaven turbodieselovým motorem 3.0 D-4D.

hodnocení iDNES 4,1/5

Model Land Cruiser bývá označován jako SUV (vůz pro sportovní vyžití), ovšem svými schopnostmi v terénu si plně zaslouží nálepku off road. Vyrábí se v obměnách už přes padesát let a v mnoha zemích si získal pověst nezničitelného auta. Prověřené se nemá měnit, proto i v novém modelu zůstává základní koncepce - tuhý dvojitý žebřinový rám s příčníky a tuhou zadní nápravou.

VNĚJŠÍ VZHLED
Land Cruiser působí mohutně a dravě, zároveň si ale ponechává šarm a lehkost pro jízdu na silnici. Dominantní znak Toyoty je zasazen mezi šest chromovaných žeber, velké světlomety (s integrovanými směrovkami) svým šikmým protáhlým tvarem prozrazují zemi původu.  

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit na www.automodul.cz

Zádi sice u nižších výbav vévodí rezervní kolo (u vyšší výbavy je schováno pod autem), pozadu ale nezůstávají ani plasticky provedené zadní svítilny. Je to první land cruiser, který pochází z evropské deignérské dílny ED2 v Nice.

K mání je land cruiser ve tří- i pětidveřové karosářské variantě. Sportovní vzhled auta podtrhují mohutné lemy blatníků se zapracovanými mlhovkami, o výšce vozu svědčí i velká pomocná nástupní lišta po obou stranách vozu.

Pozornost v interiéru na sebe díky výrazným stříbrným lištám okamžitě strhne středový panel. I když strohý zrovna není, nepůsobí ani přeplácaně, jak tomu u asijských vozů nezřídka bývá. Poněkud utopeně působí ovladače vlevo dole od volantu, jejich ovládání odvádí pozornost od řízení.

INTERIÉR A KUFR

Celkový luxus podtrhovaly nejen sedačky provedené v šedé kůži a dobře sladěné se zbytkem interiéru, ale i místy použitá imitace dřeva. Odkládacími plochami off-road sice nehýří, reputaci napravuje mohutná středová schránka, schopná pojmout i objemné předměty.

Sedačky vpředu dokázaly udržet řidiče i spolujezdce na místě i při divoké jízdě v terénu. Už svou stavbou vůz slibuje bohatý vnitřní prostor, což dokonale ilustruje posezení na zadních sedadlech. Dvěma slovy - královský posez! Land cruisery uvezou až osm pasažérů, to v případě, že přidáte třetí řadu sedadel. Ta jsou "přikrčena" po stranách zavazadlového prostoru, v případě použití se zacvaknou do kolejniček schovaných na dně zavazadelníku. 

Přestože i poslední sedačky jsou vybaveny tříbodovými bezpečnostními pásy, jsou nízké a pohodlně sedět na nich mohou jen děti. Testovaný vůz měl kufr z daňových důvodů oddělený od kabiny cestujících kovovou mříží, která montáž třetí řady sedadel znemožňovala (stejně jako zvětšení zavazadelníku sklopením druhé řady sedadel).  

Pokud cestuje jen pět pasažérů, nabízí zavazadelník s krásně rovnou nákladovou hranou přes 600 litrů prostoru, což pro běžné pojížďky s touto kategorií vozu postačuje. Ikdyž návrh land cruiseru spatřil světlo světa ve Francii, japonskou inspiraci nezapře v provedení dveří kufru. Mohutné a těžké dveře (při nerovném stání obtížnější manipulace) se otevírají doprava. Člověk manipulující se zavazadly se tak může dostat do jízdní dráhy, při stání u chodníku dveře brání snadné vykládce.

Automobil v testu patřil k méně vybaveným různými elektronickými pomocníky. Kromě ABS a EBD mu chyběl protismykový (VSC) a protiprokluzový systém (A-TRC), možnost nastavit si tuhost pérování (TEMS) nebo světlou výšku vozu, nebo podpůrné systémy pro sjíždění (DAC) a vyjíždění (HSAC) prudkých kopců. Takto vybavené auto by přišlo nejméně o 300 tisíc Kč dráž. Standardně lze v této variantě výbavy najít elektrickým ovládáním všech oken, ve dvou směrech nastavitelným volantem, audiosystémem s CD přehrávačem, měničem na 6 disků, tempomatem či automatickou klimatizací.

BEZPEČNOSTKromě úplně nejnižší výbavy u všech ostatních posádku při nárazu ochrání šest vzduchových vaků (přední, boční i hlavové), v té základní jsou to dva přední airbagy. V kombinaci s velmi tuhou a odolnou karoserií, základní elektronikou (ABS, EBD) a stálým pohonem čtyř kol poskytuje dostatek bezpečí.

MOTORNa výběr mají zájemci ze dvou jednotek. Nejsilnější motor, jaký byl kdy do land cruiserů montován, představuje benzinový šestiválcový agregát o objemu 4.0 litru, který dává těžkému vozu k dispozici 183 kW a zrychlení z 0 na 100 km/h za velmi slušných 9,5 sekundy. V kombinovaném režimu si řekně o zasloužených 13,6 litru paliva na sto kilometrů jízdy (měření MF DNES spotřebu potvrdilo). Devadesátilitrová nádrž naštěstí uchrání od častého tankování.

Dieselové jednotky u Toyoty zastupuje právě testovaný "třílitr" s turbodmychadlem a mezichladičem. Vznětový motor tohoto objemu a výkonu mohutnému vozu dokonale vyhovoval. V terénu poskytoval dostatek tažné síly, dynamika mu nechyběla ani na silnici. Rychlé dálniční přesuny by si však raději odpustil, nad rychlost 150 km/h vznětové pohonné jednotce rychle dochází síly.

U naftového agregátu se jaksi automaticky očekává nižší spotřeba. Výrobcem udávaná spotřeba město/mimo město/kombinace 11,6/8,2/9,5 se v průběhu testu ukázala jako naprosto objektivní. "Cruiser" samozřejmě žíznivěji polykal při zdolávání náročného terénu. Za zmínku stojí, jak výrazně se na řadící páku přenášelo chvění motoru - třes zbytečně snižoval celkový zážitek z jízdy. 

JÍZDNÍ VLASTNOSTII když se vůz tváří trochu zhýčkaně, nezapomněl na svůj původ - v terénu je jako doma. Land Cruiser musel zblízka "prozkoumat" bahnité lesní stezky i suché pískem pokryté pěšiny. Zatímco na silnici se - pro posádku nepříjemně - kolébá, nejistota je mimo asfalt ta tam. Auto neztrácelo kontakt s povrchem, nedocházelo k prokluzům a elektronika správně dávkovala točivý moment mezi nápravy. Když už přece zadní kolo uvízlo v bahnité louži, vše vyřešila ručně ovládaná uzávěra diferenciálu a redukce. Pro pořádek, automobil má brodivost 700 mm, světlou výšku 215 mm, stoupavost 42°, nájezdové úhly vpředu 32° a vzadu 27°. 

Za větší peníze motoristovi pomůže ještě DAC - asistent pro sjíždění prudkého kopce (s automatickou převodovkou). Elektronika udržuje nízkou rychlost auta tak, že automaticky přibrzďuje a uvolňuje každé kolo jakmile usoudí, že rychlost vozidla je větší, než by to odpovídalo rychlosti otáčení kol. Při škrabání do prudkého kopce poslouží jeho obdoba HSAC. Tento systém umožňuje bezpečný a jistý rozjezd v prudkém a kluzkém svahu a umí rozeznat, že vůz začal klouzat po svahu dolů. Rozezná, které kolo nemá dostatek trakce, ostatní kola přibrzdí, dokud prokluzující kolo nezíská dostatečnou trakci.

CENAKdo se poohlíží po off-roadu této velikosti a motorizace, s luxusním vybavením a desítkou pomocných elektronických systémů, musí počítat s částkou šplhající vysoko nad jeden milion korun. Redakcí testované auto s přepážkou pro odpočet DPH přišlo na 1,2 milionu Kč (bez tohoto odpočtu pak 1 434 000 Kč).

Třídveřová verze se základní výbavou stojí 1 239 000 korun. Nejdražší a nejvybavenější exemplář s benzinovým "čtyřlitrem" vychází na 1 899 000 Kč. Pro srovnání za BMW X5 3.0d zaplatí zájemce 1,7 milionu Kč, za Mitsubishi Pajero se srovnatelným motorem 1,3 milionu, za Mercedes ML 270 CD 1,4 milionu Kč.