Toyota Prius C

Toyota Prius C | foto: Autoblog.com

Toyota odhaluje malý hybrid Prius C, jezdit bude za 2,8 litru

  • 32
Automobilka Toyota připravuje premiéru malého hybridního modelu Prius C. Nejprve se pod označením Aqua dostane na domácí japonský trh, následně pak jako Prius C přijede do USA. Podle všeho půjde o jeden z prvních hybridů třídy malých vozů. V Evropě se objeví jeho obdoba, hybridní Yaris.

Toyota Prius C se jako poměrně futuristická studie představila už v lednu na autosalonu v Detroitu. Tehdy byl vůz znamením toho, že japonská automobilka chce svou úspěšnou hybridní řadu rozšířit o další modely. Zatímco na trh nedávno uvedený minivan Prius V znamenal rozšíření modelové řady směrem vzhůru, připravovaný Prius C, který se v sériové podobě představí na nadcházejícím listopadovém autosalonu v Tokiu, rozšíří řadu směrem dolů.

Prius C totiž bude patřit do kategorie malých aut a jeho konkurenty tak budou nejprodávanější evropské modely jako VW Polo, Renault Clio nebo Opel Corsa. Před oficiální premiérou odhalily sériovou podobu nového japonského hybridu uniklé snímky brožury, která model představuje.

V hierarchii Toyoty se nový hybridní model postaví vedle populárního modelu Yaris a na některých trzích tedy bude suplovat funkci jeho hybridní verze. Třeba v Evropě se ale namísto Priusu C dočkáme hybridní verze populárního modelu Yaris, automobilka Toyota tady volí stejnou cestu jako v případě většího modelu Auris.

Malá hybridní toyota bude jedním z nejmenších, nejúspornějších a nejdostupnějších hybridních vozů. Její pohonné ústrojí, které má tvořit motor s objemem 1,4 litru spojený s elektromotorem, bude mít výkon 100 koní a kombinovaná spotřeba má dosahovat hodnoty zhruba 2,8 litru na 100 kilometrů. Prius C má rozměry 3 995 × 1 695 × 1 445 mm a je tedy o 110 milimetrů delší a 65 mm nižší než yaris. Snížení vozu vypovídá o tom, že velkou roli při návrhu hrála aerodynamika. I přesto se vzhled vozu podařilo udržet v relativně běžných měřítkách a Prius C tak má asi blíže běžnému yarisu než futuristickému hatchbacku prius.

Evropský hybridní Yaris zůstane až na detaily shodný s běžným modelem s klasickými motorizacemi, pohonné ústrojí bude ale velmi podobné tomu z Priusu C a tak lze očekávat i podobné hodnoty spotřeby.

Nejistá je prozatím cena malého hybridu. V USA se hovoří o zhruba 20 000 dolarech, v Evropě to bude v případě yarisu asi o něco víc. Prakticky jisté ale je, že malý hybrid bude stát méně než půl milionu korun. Dá se očekávat, že mezi hybridním Yarisem a Aurisem HSD bude podobný cenový rozdíl jako mezi hybridním aurisem a klasickým modelem Prius. V Česku mají hybridní auris i prius stejnou ceníkovou cenu (639 900 Kč), díky akční nabídce se ale Auris HSD dá koupit o devadesát tisíc levněji.

Prius C je prozatím posledním rozšířením úspěšné hybridní řady Toyoty. Minivan Prius V se ale do Evropy zatím nedostal, nakonec se jej ale dočkáme pod označením Prius Plus. Narozdíl od verze V nabídne "plusko" sedm míst k sezení, typ V je pouze pětimístný. Zanedlouho by do Evropy měl dorazit hybridní prius také ve své plug-in verzi.

Není také vyloučeno, že se značka Prius, kterou chce Toyota využívat jako odznak ekologie a technického pokroku, objeví i na dalších modelech. Jak vidno, ty ale mohou zůstat vyhrazeny pouze pro určité trhy, aby si příbuzné modely nekonkurovaly.