Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota PM Concept - revoluce pohybu

  16:25aktualizováno  16:25
Malé UFO na čtyřech kolech proniklo na stánek Toyoty na tokijském autosalonu a strhává na sebe pozornost návštěvníků. Automobilka však s podivuhodným přibližovadlem pojmenovaným PM nechce jen vizuálně šokovat. Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Automobil v tomto případě není objektem pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

V případě Toyoty PM jde o opravdové splynutí člověka a stroje. Nejdůležitějším prvkem, díky kterému je toto "vajíčko na kolech" převratné, je možnost neustálé komunikace s řidiči ostatních "vajiček".

Člověk si "PéeMko" "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče. O jeho duševním rozpoložení pak pomocí světelných signálů z LED diod zpravuje okolní účastníky silničního provozu.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je "společný výlet" více PM. Jedno vozidlo převezme úlohu vůdce a ostatní se za něj poslušně seřadí do jakéhosi vláčku. Ostatní řidiči pak přenechají řízení na autopilotovi a mohou se věnovat jiné zábavě. Počítač autopilota neustále vyhodnocuje údaje o jízdě, přidává, brzdí a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla před ním. Pouze první - vedoucí - PMko ví kam celý "vláček" jede.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej. Řidič vozítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii - po drátech.
 
Nutno zdůraznit, že ani po mechanické stránce není studie Toyoty bez zajímavostí. Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu. Pro nízké rychlosti a lehkou manévrovatelnost ve městech, spojenou s dobrým výhledem na dopravní situaci, se PM vzpřímí a zkrátí. Naopak, pro jízdu vyššími rychlostmi kabina "ulehne" k zemi a "UFO-Toyota" těží z nízko posazeného těžiště a rozvoru, který je pomalu větší, než délka vozidla. Třetí je pak jakási mezipoloha pro "střední" rychlosti. PM uvítají i "milovnící" parkování - s poloměrem otáčení 1,2 metru je totiž schopný se otočit téměř na místě. Dodejme ještě že o pohon se starají dva elektromotory na stejnosměrný proud.

Bláznivou studií PM však Toyota nekončí a slibuje, že v roce 2005 přinese druhou generaci studie PM (měla by se jmenovat "i-unit"), která bude ještě větší "UFO".

Automobil v tomto případě není objektem, pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

Toyota PM - Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Řidič vůzítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii.

Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je společný výlet.

Člověk si PM "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Najdete na iDNES.cz