Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota PM Concept - revoluce pohybu

  16:25aktualizováno  16:25
Malé UFO na čtyřech kolech proniklo na stánek Toyoty na tokijském autosalonu a strhává na sebe pozornost návštěvníků. Automobilka však s podivuhodným přibližovadlem pojmenovaným PM nechce jen vizuálně šokovat. Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Automobil v tomto případě není objektem pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

V případě Toyoty PM jde o opravdové splynutí člověka a stroje. Nejdůležitějším prvkem, díky kterému je toto "vajíčko na kolech" převratné, je možnost neustálé komunikace s řidiči ostatních "vajiček".

Člověk si "PéeMko" "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče. O jeho duševním rozpoložení pak pomocí světelných signálů z LED diod zpravuje okolní účastníky silničního provozu.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je "společný výlet" více PM. Jedno vozidlo převezme úlohu vůdce a ostatní se za něj poslušně seřadí do jakéhosi vláčku. Ostatní řidiči pak přenechají řízení na autopilotovi a mohou se věnovat jiné zábavě. Počítač autopilota neustále vyhodnocuje údaje o jízdě, přidává, brzdí a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla před ním. Pouze první - vedoucí - PMko ví kam celý "vláček" jede.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej. Řidič vozítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii - po drátech.
 
Nutno zdůraznit, že ani po mechanické stránce není studie Toyoty bez zajímavostí. Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu. Pro nízké rychlosti a lehkou manévrovatelnost ve městech, spojenou s dobrým výhledem na dopravní situaci, se PM vzpřímí a zkrátí. Naopak, pro jízdu vyššími rychlostmi kabina "ulehne" k zemi a "UFO-Toyota" těží z nízko posazeného těžiště a rozvoru, který je pomalu větší, než délka vozidla. Třetí je pak jakási mezipoloha pro "střední" rychlosti. PM uvítají i "milovnící" parkování - s poloměrem otáčení 1,2 metru je totiž schopný se otočit téměř na místě. Dodejme ještě že o pohon se starají dva elektromotory na stejnosměrný proud.

Bláznivou studií PM však Toyota nekončí a slibuje, že v roce 2005 přinese druhou generaci studie PM (měla by se jmenovat "i-unit"), která bude ještě větší "UFO".

Automobil v tomto případě není objektem, pomocí kterého se přesunujeme z bodu A do bodu B, nýbrž jakýmsi oblekem, který nám usnadňuje pohyb a napomáhá při komunikaci s okolním světem.

Toyota PM - Zdá se, že právě takhle by mohla proběhnout revoluce na poli pohybu člověka.

Řidič vůzítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii.

Nejvýraznějším rysem je polohovatelnost kabiny řidiče v závislosti na rychlosti a režimu provozu.

Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální dosplej.

Nemá-li řidič nic na práci, stačí dvakrát zmáčknout příslušný knoflík a může si popovídat s dalším PM-řidičem, případně uspořádat malý PM-mítink. Další možností je společný výlet.

Člověk si PM "oblékne" a to se automaticky přizpůsobí jeho požadavkům a tělesným proporcím. Před rozjezdem nastaví ideální polohu sedačky, upraví teplotu v kabině a odhadne náladu řidiče.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Stavění aut na polský způsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

Warszawa M20 GT

Na auta značky Warszawa vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Polská firma KHM Motor na ni chce odkázat netradiční kreací...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz