Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota Prius Plug-in: hybrid do zásuvky bojuje o každý kilometr

aktualizováno 
Taky byste chtěli mít auto, které na noc zapojíte místo zhasnuté lampičky do obyčejné zásuvky, ráno s ním dojedete 40 kilometrů do práce a zase zpátky, a kilometr vás vyjde na pár haléřů? Tak to musíte snít dál. Toyota Prius vám to nesplní ani v "nabíjecí" verzi, kterou jsme mohli na týden vyzkoušet.

Není to zdrcující kritika, to vůbec ne, prius je průkopníkem hybridních pohonů a neuvěřitelně úspěšným; nedávno se prodal dvoumiliontý kus. V těch chvílích funguje skvěle; plnohodnotný elektromobil z něj ale opravdu není. A názorně ukazuje, proč tahle auta i přes nastupující ofenzivu automobilek ještě pár let zůstanou spíše zajímavostí, kterou si třeba firmy pořídí, aby vypadaly ekologicky.

Může se hodit

Inteligentní přístup vozu značky Toyota na obřím online portálu v ČR www.automodul.cz

Prius PHV (plug-in hybrid vehicle), jak se auto oficiálně jmenuje, přivezla Toyota z Francie, kde jich nyní testuje spolu s elektrárenským gigantem EdF rovnou stovku. Výslovně přitom říká, že "ověřuje technickou a ekonomickou proveditelnost řešení PHV před komerčním nasazením ve střednědobém horizontu na masovém trhu." EdF si zase od projektu slibuje vyzkoušení různých řešení dobíjení v praktickém provozu. My všichni ostatní pak uvidíme, zda je toto řešení opravdu tím pravým pro "trvale udržitelnou mobilitu"; protože něčím a na něco se jezdit stále bude.

Toyoty Prius Plug-in

Problémy s dojezdem

Prius, jak už bylo řečeno, je vynikajícím hybridním autem, a Toyota průkopníkem této technologie. Jednoduše: auto má běžný spalovací motor o obsahu 1,8 litru a výkonu 73 kilowattů. Ten dobíjí baterie, napájející pomocný elektromotor se 60 kW, který přidává výkon vždy, když je potřeba, a pokud řidič donutí stisknutím tlačítka eco jet systém pouze na elektřinu, zvládne to zhruba do vzdálenosti 2,5 kilometru.

Pak se baterky zase musejí dobíjet, motor naskočí tak nenápadně, že to šofér ani nepozná. Leda podle diagramů, které si může pustit na centrálním štítu s budíky. A výhoda toho všeho? Spotřeba. S pomocí elektřiny z baterií se prius dokáže dostat na nějaké čtyři litry benzinu na 100 km. Teoreticky, v praxi jsem s ním před rokem jezdil za necelých pět (4,8) litru.

A teď novinka, nabíjecí prototyp (anglicky se mu říká plug-in). K tomu, co bylo popsáno, přidává možnost nabít baterie z běžné sítě (zásuvka 230 V, 16 A) pomocí přibalené prodlužovačky. To trvá asi hodinu a půl. A baterií je více než v normálním priusu, takže čistě na elektřinu ujede plus minus dvacet kilometrů. No, spíše patnáct... No... a to je právě onen zmíněný největší problém elektromobilů: při současné úrovni techniky nabíjecích baterií a jejich vysoké ceně (testovaný prototyp by mohl stát hodně přes milion, cenu Toyota neuvádí) nestačí pár kilometrů dojezdu k tomu, aby zákazníci do takových vozů investovali.

Ani spotřeba se totiž zabudováním baterií nijak výrazně nezlepšila: najel jsem celkem kolem jednoho tisíce kilometrů a využíval auto jako rodinný vůz, obsazený často čtyřmi lidmi, pokaždé však alespoň dvěma. A dostal jsem se lehce pod pět litrů na 100 km. A za tyhle hodnoty umí dnešní superúsporné dieselové motory jezdit také. Ani zdaleka jsem se tedy nepřiblížil apetytu slibovanému Toyotou: 2,6 litru benzinu je údaj z říše snů, při běžném ježdění podle mých zkušeností nedosažitelný. To ovšem pak platí i pro zázračně nízké emise CO2: 59 gramů mělo být o 30 g méně než u standardního hybridního priusu. Ale není...

Kde nabíjet?

Ale problém je ještě jeden, ovšem zásadní a systémový: pokud bychom všichni jezdili v elektromobilech, odkud se bude brát ta spousta potřebné elektřiny? Musí se vyrobit, a třeba v našich poměrech to bude buď z jaderných elektráren, nebo z uhlí... Příliš vyřešená není ani recyklace použitých baterií, jejichž technologie je vůbec teprve v plenkách. Donedávna se řešily hlavně problémy se životností a přehříváním a používaly se starší baterie typu NiMH (nikl-metal hydrid). Sama Toyota v novém priusu Li-Ion baterie použila vůbec poprvé.

Když necháme filosofii stranou, rozhodně stojí za to popsat, jak vypadá jízda s autem s puncem originality a třeba i budoucnosti. Dělal jsem to takhle: v redakční garáži jsem po příjezdu do práce připojil jeden konec pět metrů dlouhé černé prodlužovačky do speciální zástrčky u levého předního blatníku, druhý do obyčejné zásuvky na 230 voltů. Kabel má na sobě trafo, na němž se rozsvítí červená kontrolka, a pokud zmáčknete startovací tlačítko, napíše vám displej, kolik času zbývá do plného nabití - mně pokaždé napsal 1,8 hodiny.

Pak jsem šňůru zase odpojil a vyrazil do ulic. Vyrazit je to správné slovo, rozjezd na elektřinu je celkem svižný, 136 koní spojeného výkonu systému je úplně dostatečných. Nahrazují vlastně konvenční dvouapůllitr, zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,4 sekundy je srovnatelné třeba s novou turbodieselovou Škodou Octavia 1.6 TDI 77 kW (11,8 s); maximální rychlost hybridní toyoty leží někde u 180, takže loudat se ani v Německu nemusíte.

Toyoty Prius Plug-in

Tichošlápek

Elektroprius je tichoučký, v podzemní garáži se ozývá jen šustění pneumatik po hladké podlaze, řadí úplně neznatelně, má bezstupňový variátor, ne klasický automat. A jede se, zpočátku po městě pořád na elektřinu. Dokud jsou baterie nabité, rychlost nepřekročí 100 km/h, nebo nepotřebujete brutálně přidat plyn, spalovací motor se nenastartuje. Až když se baterie v podstatě vybije (zůstanou dva poslední dílky z deseti), začíná fungovat jako hybrid. O dojezdu už řeč byla, ale naživo je smutné sledovat, jak se ze slibovaných 21 km při výjezdu stává stává 13 už po pouhých 3,2 kilometrech. Po dalším kilometru a půl ukazuje dojezd osmičku.

Výhodou je tedy hlavně to, že v přecpaných městských ulicích nesmrdíte spalováním benzinu, a že kdyby to takhle mělo každé auto, bylo by v centrech metropolí dýchatelněji.

To, že je testovaný kus opravdovým prototypem, ne úplně dotaženým sériovým autem, bylo dobře vidět na osvětlení vozu. Všechny ekoauta současnosti totiž mají pro denní svícení úsporné LED diody a nemusíte je ani zapínat. Ne tak prius, ten denní svícení vůbec nevlastní, takže musíte mechanicky zapínat klasická hlavní světla. To ovšem pár deci benzinu stát bude... Ale tohle výrobce zcela jistě vychytá.

Naopak velkou výhodou toyoty je, že je úplně normálním rodinným vozem, který pohodlně odveze pětici lidí plus jejich 400 litrů zavazadel, což je vzhledem k bateriím, zarovnávajícím podlahu kufru až lehce nad nákladovou hranu, velmi dobrá hodnota.

Dalším plusem je ovládání: není nutné nic řešit a myslet na to, že jedu "nějakým hybridem", prostě zařadím malým elegantním modrým joystikem na středovém tunelu (bez něj bych se ovšem obešel, zabírá zbytečně místo) a ani nemusím sledovat energetické toky, na centrálně umístěný displej si můžu nastavit třeba jen graf spotřeby.

Zato si můžete užívat slastný a mírně elitářský pocit spasitelů planety. Nápisy "plug-in hybrid" spolehlivě poutají pozornost chodců i ostatních řidičů. Sice nevědí, jak moc velký či malý jste ekolog, ale o tom, že jste, vypovídá elektroprius víc než dokonale...

Toyota Prius Plug-in
motor benzinový 1.8 VVT-i, 73 kW + elektromotor 60 kW
max. systémový výkon 100 kW
max. rychlost 100 km/h (na elektřinu), 180 km/h hybrid
akumulátor lithium-iontový
převodovka bezestupňová
nabíjení z běžné zásuvky, ideálně v noci za nižší tarif
zavazadlový prostor 400 l
délka x výška x šířka v mm 4 460 x 1 745 x 1 490
hmotnost vozu 1 500 kg





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.