Hybridní Toyota Prius nedávno vstoupila na český trh ve čtvrté generaci. Jestli bylo hlavním zadáním designérů budit pozornost publika na každém ujetém metru, podařilo se to na výbornou. Auto se šílenějším vzhledem dnes určitě neseženete. Zkusili jsme, jak to novému priusu sluší u pražských perel moderní architektury.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Nová Toyota Prius budí pozornost, obzvlášť v testované červené barvě. Zatímco na Tančící dům se dnes chodí koukat jen turisté, nový prius budí pozornost téměř kdekoli se objeví.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vzhled čtvrté generace priusu se inspiroval u vodíkové Toyoty Mirai. Příď je sice trochu umírněnější, ale v různých detailech je auto dramatičtější, radikálnější a dynamičtější. Design má své příznivce, ale hlavně odpůrce.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Hlavně zadní partie jsou tvarově dost komplikované, ale celkově je těžké na autě najít jednu klidnou linku. Oproti současné generaci ty předchozí najednou zestárly s grácií a jsou z nich elegantní auta. Kdo ví, třeba se tak budeme za několik let dívat i na tento model.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Technickým základem čtvrté generace priusu je platforma TNGA, která přináší po letech velké změny v jízdním projevu. Zatímco dřívější generace byly tužší a trochu ukodrcané, novinka se hodně uklidnila a podvozek potěší jak komfortem, tak stabilitou. V zatáčkách se alespoň pocitově čtvrtá generace zhoupne víc, než třeba ta třetí, ale stopu drží dobře a řízení je přesné, byť bez zpětné vazby.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Celkově je Toyota Prius čtvrté generace pro řidiče i posádku mnohem příjemnější a praktičtější auto. Stále sází i na prověřenou techniku, kterou tentokrát u Toyoty jen vypilovali do detailu. A ačkoli to již není žádné sci-fi, hybridní techniku zabalili designéři do toho téměř vědeckofantastického kabátu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Pod kapotou vozu najdeme čtyřválcovou atmosférickou osmnáctistovku pracující v atkinsonově cyklu. Toyota se chlubí termální účinností 40 %, což je zlepšení o 1,5 procentního bodu oproti předchozímu modelu. Motor má výkon 72 kW a s pohonem auta mu pomáhá elektromotor o výkonu 53 kW. Kombinovaný výkon soustavy je 90 kW a na přední kola putuje přes soustavu planetových soukolí pro hybridy Toyota a Lexus tak typickou.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Kdo by tedy čekal, že v nové generaci zmizí určitý "vysavačový" efekt bezestupňového ústrojí, nedočká se. Ale v novince je hybridní systém nastaven opravdu výborně a komu nevadí akustika vytočeného motoru při větším požadavku na výkon, bude spokojen. Při klidné jízdě se motor příliš nevytáčí a výkon 90 kW v případě potřeby stačí i na slušné zrychlování, klidně i v dálničních rychlostech.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Toyota Prius jako by pomocí svého hybridního pohonu tak trochu ohýbala realitu. Je to až k nevíře, ale ve městě není problém se se spotřebou dostat na úroveň 3,5 litru benzinu na 100 kilometrů, Prius za to vděčí mimo jiné i novému NiMH akumulátoru, který je sice menší a kompaktnější než dříve, ale rychleji a efektivněji se dobíjí, takže rekuperací nastřádá více drahocenné energie.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Ona nízká spotřeba je samozřejmě podmíněna plynulou jízdou, ale nikterak loudavou. Při poskakování v zácpě stoupne spotřeba k pěti litrům, na dálnici při tempu lehce za hranicí tachometrových 130 km/h pak k šesti. Ano, moderní turbodiesel bude na dálnici především ve vyšším tempu úspornější, ale ve městě se priusu nic nevyrovná.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Ve městě je i díky svému pohonu Prius i velmi komfortní a tiché auto. Automatická převodovka a elektromotor znamenají rychlé starty na semaforu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vyobrazená spotřeba 6 litrů na 100 kilometrů je pro prius v podstatě docela extrém, který chce dost dynamickou jízdu nebo dálniční tempo. Po týdnu testů jsme hybrid vraceli s průměrnou spotřebou 4,6 litru na 100 kilometrů, a to jsme jej opravdu vůbec nešetřili. Ano, s dieselovou octavií lze jezdit s podobnou spotřebou, ale ještě klidnějším tempem a rozhodně nesmíte zůstat stát třeba v Praze v zácpě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Prius má hodně nezvyklých designových detailů. Třeba světla rozhodně nejsou normální, ta zadní mají horizontální konfiguraci a docela složitou grafiku.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
A komplikovanější přední světlomety jsme asi nikde jinde neviděli. A to má ještě prius další svítilnu s mlhovkou o kousek níže. Překvapivě ale tahle část designu auta funguje dobře.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Zadní světla jsou zase charakteristická a v noci zcela jasně rozpoznatelná.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
To čelní světlomety vlastně svítí docela normálně, ve všech výbavách jde o bi-LED světla, ledky tedy svítí jak potkávacími, tak dálkovými světlomety.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Nový Prius je samozřejmě plný moderní techniky. Nechybí mu Head-up displej a spousta jízdních asistentů, které z něj dělají neskutečně "upípané" auto. Naštěstí se dají jednotlivě povypínat a řidič si tak může vybrat, na co ho auto upozorní. A že toho umí dost, hlídá rychlosti, má nálož kamer, umí hlídat jízdní pruhy, hlídá možnou kolizi a auto na ni dovede připravit nebo dokonce v nízkých rychlostech nouzově zastavit. Nechybí ani adaptivní tempomat.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální auto, tak trochu jako ze staré školy. Je to i díky níže položenému těžišti, díky kterému auto lépe poslouchá.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Interiér je také moderní, ale tahle bílá sestava je na nás moderní až příliš. Na druhou stranu třeba bezdrátové dobíjení mobilu je praktické, bohužel je k dispozici jen v nejvyšší výbavě.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Oproti předchozím generacím se zlepšil vnitřní prostor. Prius sice není nadále rekordmanem, ale posádka si na nedostatek místa stěžovat nebude, vzadu se svažující střecha ale omezuje cestující s výškou nad 185 cm.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Střecha pozvolna klesá až k zadnímu spojleru, který dodává autu na zvláštním vzhledu, ale zároveň samozřejmě také na aerodynamičnosti.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Tvar zadních světel je opravdu nezvyklý, pozornost budí jejich protažení do boků. Spojler vzadu předěluje okno, takže to není příliš praktické z hlediska výhledu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Řidič priusu pak v zrcátku vidí toto. Na sledování provozu za sebou třeba na dálnici to stačí, ale při manévrování je to výhled žalostný. Naštěstí má toyota parkovací kameru.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Prius má v interiéru některé efektní detaily. Třeba oranžové logo JBL na reproduktorech je ale k vzteku, protože se neustále leskne v čelním okně.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Pracoviště řidiče je moderní. Prius sází na ovládání velkým dotykovým displejem uprostřed a na zobrazení informací na širokoúhlém panelu pod čelním sklem. Ovládá se tlačítky na volantu. K systému Toyota Touch 2 ovšem máme výhrady. Je v podstatě stejný jako v ostatních modelech značky, neumí nic navíc a jednoduše bychom u auta symbolizujícího automobilovou modernu čekali posun k lepšímu.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Prius má v interiéru i opravdu povedené detaily, jako třeba výdechy klimatizace na bocích. Efektní a úsporné auto ale rozhodně není levné. Základ je za 744 900 korun, stupeň Active stojí 799 900 a nejlépe vybavené testované provedení Executive stojí 904 900 korun. A to už je říše prémiových vozů střední třídy. Prius si jednoduše nechá za svou osobitost zaplatit. Přitom v praxi bude podobně dobře sloužit i mnohem konvenčnější hybridní Toyota Auris, byť pravda s asi o něco málo větší spotřebou.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz