Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota ráda elektřinu

  18:43aktualizováno  18:43
Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do dnešních dnů - do Frankfurtu. Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Díky systému Hybrid Synergy Drive zrychluje tento automobil z 0 na 100 km/h za méně než 11 sekund a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 l paliva na 100 kilometrů jízdy.

Na zajímavé spotřebě se mimo hybridního motoru podílí i propracované řešení aerodynamiky. Ostatně součinitel čelního odporu vzduchu cx=0,26 mluví za vše. Prius navíc s obrovskou rezervou splňuje emisní limity EURO IV - dosahované hodnoty NOx a HC jsou o 88,8 % pod úrovní EURO IV a o celých 93 % pod limitem EURO IV platným pro vozy se vznětovým motorem.

Hodnoty spotřeby paliva nové Toyoty Prius jsou tyto: v kombinovaném provozu si vůz "řekne" o 4,3 l/100 km, v mimoměstském  provozu vystačí novinka japonské firmy se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Velmi zajímavá je i sebevědomá záruka výrobce, která se vztahuje na celý životní cyklus vozu.

Nejen pohon stojí za pozornost

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire. Veškeré elektronické bezpečnostní systémy řídí centrální počítač - reakční časy jsou tak mnohonásobně rychlejší, což se odráží ve vyšší prevenci případné kolize vozu.

Jednou z mnoha technických fines je i prozatím ojedinělý systém elektrické klimatizace se senzorem vlhkosti. Toyota Prius je rovněž vybavena navigačním systémem DVD s dotykovým displejem a zařízením RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) pro optimální a rychlou navigaci dle okamžité dopravní situace. Dotykový displej slouží i pro vytáčení telefonních čísel mobilního telefonu opatřeného technologií Bluetooth. Hands-free komunikaci přitom usnadňuje ovládání telefonu na volantu.

Jak a na co to vlastně jezdí?

Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá systém Hybrid Synergy Drive daleko více právě elektromotor.

To se pochopitelně odráží v mimořádně tichém provozu automobilu-zvláště pak v jízdním režimu EV (Electric Vehicle). Vůz má v rozmezí 50 až 80 km/h obdivuhodné zrychlení a zároveň i velmi nízkou hladinu hluku a vibrací. 

 

Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější, proč stojí za to se na stánku Toyoty u této novinky zastavit, je ukryto pod kapotou.

Toyota Prius je prvním vozem na světě, který dostal do vínku elektronické prvky aktivní bezpečnosti, včetně elektronického brzdového systému by-wire.

Toyota Prius si svůj světový debut odbyla na autosalonu v Detroitu. Na své uvedení v Evropě si však musela počkat až do Frankfurtu.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Najdete na iDNES.cz