Toyota RAV4

Toyota RAV4 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

  • 17
K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také prostornější a technicky propracovanější. V novém vydání se navíc loučí s konvenčním pohonem, až později přibude benzinový dvoulitr.

Když před pěti lety přicházela poslední generace Toyoty RAV4, bylo nemyslitelné, aby v nabídce chyběl naftový motor. Mezitím se situace radikálně proměnila, po aféře Dieselgate zákazníci začínají preferovat jiné druhy pohonu a Toyota jim šla už dříve naproti. Při modernizaci v roce 2015 nabídku rozšířila o hybridní pohon, který si postupně získal 85% podíl na prodejích. Sluší se však dodat, že tomuto vývoji napomohlo vyřazení dieselu 4x4.

Když šest ze sedmi prodaných RAV4 mělo hybridní pohon, nepřekvapí, že do budoucna Toyota už ani s ničím jiným nepočítá. Pátou generaci prezentuje v Evropě s nově vyvinutým hybridním pohonem, který se chlubí vyšším výkonem a nižší spotřebou.

Ačkoliv má spalovací motor i nadále objem 2,5 litru, je pohonný systém zcela nový. Jeho základem je benzinový čtyřválec z nové konstrukční řady Dynamic Force, který kombinuje přímé a nepřímé vstřikování, vyznačuje se 41% tepelnou účinností a dosahuje výkonu 130 kW. Maximální výkon hybridního systému je 163 kW (resp. 160 kW u verze s jednou poháněnou nápravou), což představuje zásadní navýšení proti dosavadním 145 kW.

Konstruktéři se zaměřili na snížení hmotnosti jednotlivých částí hybridního systému a omezení mechanických a elektrických ztrát. Zajímavostí je, že Toyota i nadále zůstává věrná bateriím typu NiMH, zatímco většina konkurentů sází na lithium-iontové akumulátory.

Nejprodávanější SUV světa

První RAV4 spatřila světlo světa v roce 1994, stála tehdy u zrodu popularity moderních SUV. Celkem se ve čtyřech generacích prodalo už 8,1 milionů kusů, z toho jen v loňském roce 810 953 exemplářů. Tento výsledek podle Toyoty pasuje RAV4 do pozice nejprodávanějšího SUV světa (dříve náležela Hondě CR-V a Nissanu X-Trail/Rogue) a čtvrtého nejprodávanějšího osobního vozu na světě.

V případě provedení 4x4 jsou zadní kola poháněna čistě elektricky – přední a zadní nápravu nespojuje žádná hřídel. Přesto dokáže RAV4 dozadu nasměrovat až 80 procent hnací síly. Maximální točivý moment na zadních kolech má hodnotu 1300 Nm, parametry elektromotorů však Toyota zatím nezveřejnila.

Toyota se nezaměřila jen na zdokonalení hybridního pohonu. Nová platforma TNGA se vyznačuje nižší hmotností, vyšší tuhostí a především sníženým těžištěm. Automobilka se chlubí rovnoměrným rozložením hmotnosti mezi nápravami i mezi stranami vozu a slibuje vynikající jízdní komfort.

Celkově se karoserie snížila o 10 mm a o 5 mm zkrátila, má nepatrně delší rozvor i širší rozchod. Průchodnosti terénem svědčí zvětšení světlé výšky o 15 mm na výsledných 195 mm.

Design prošel zásadní proměnou. Vyznačuje se hranatými blatníky, ostrými prolisy a zdůrazněním podélných linií. Tenčí sloupky a snížená kapota pak usnadňují výhled z vozu, radikální proměnou prošla kabina, která má modernější design a používá hodnotnější materiály. Ve výbavě se objevují novinky, jako jsou odvětrávaná přední sedadla, sada čtyř parkovacích kamer nebo digitální zpětné zrcátko, které má RAV4 jako první toyota.

Vedle hybridu nabídne i klasický dvoulitr

Kromě hybridního pohonu o výkonu 163 kW Toyota přece jen slibuje i konvenční motor. V budoucnu by se měl k hybridu připojit atmosférický dvoulitr s převodovkou CVT a mechanickým pohonem všech kol doplněným o funkci úplného odpojování zadní nápravy. Automobilka u něj očekává jen 10% podíl na prodejích. Větší motor 2,5 l spárovaný s osmistupňovým automatem zůstane vyhrazený pro americký trh.