Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Toyota vyvíjí systém, který před nehodou převezme řízení

aktualizováno 
Japonská automobilka vymyslela další bezpečnostní novinku, která má zabránit čelním nehodám. Hlavně chce ale ochránit chodce před smrtelným zraněním.

Automobily toyota se sráží během demonstrativního crash testu v továrně v japonském Susono. | foto: AP

Bezpečnost je stále důležitějším hlediskem, podle kterého si zákazníci vybírají svůj nový automobil. A tak se automobilky celého světa snaží vyvíjet speciální technologie, které mají zvýšit bezpečnost posádky.

Jedním z takových systémů je i automatické brzdění nebo zastavení auta před překážkou. Podobných systémů je už celá řada, nicméně Toyota se rozhodla, že do toho svého zapojí i kontrolované řízení vozidla.

Řidič si neočistil přední sklo a narazil do pracovního stroje.

Japonská automobilka pro to použije kamery a speciální, velmi citlivý radar s názvem millimetr-wave. Kamera s radarem budou na přední části vozu a v případě blížící se kolize s pevnou překážkou předají informace systému. Ten sám spočítá jakou silou brzdit a navrhne směr, kterým se auto vydá, aby nedošlo ke kolizi; v případě, že je nevyhnutelná, upraví trajektorii tak, aby se co nejvíc minimalizovaly její následky.

"Musíme neustále vyhodnocovat dopravní nehody a na základě toho zlepšovat naše bezpečnostní prvky," říká Moritaka Yoshida, hlavní bezpečnostní inženýr Toyoty.

Automobilka zatím nespecifikovala, kdy se systém "kolizního řízení" objeví ve vozech, případně na jakých trzích, ale naznačila, že je to otázkou velmi blízké budoucnosti.

Systém kontrolovaného řízení je také další snahou automobilového průmyslu snížit počet úmrtí chodců který se neustále zvyšuje. Některé automobilky (Nissan, Citroën, Honda, Peugeot, Mercedes) mají u vybraných modelů tzv. aktivní kapotu. Když čidla v nárazníku detekují střet, aktivují mechanismus, který kapotu nadzdvihne a zvětší tak volný prostor nad motorem.

Stejnou kapotu představila nově i Toyota. Firma Cellbond pro změnu vyvíjí nový typ "měkké kapoty", která absorbuje 60 procent energie při nárazu. Přečtete si: při nárazu bude chodce chránit kapota měkká jako peřina.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.