Třetí ze smečky yarisů je svalovec. Má elektrickou čtyřkolku a kufr na fíkus

Podle statistiky Svazu dovozců automobilů se na českém trhu aktuálně prodává 116 různých SUV. Potřebujeme ještě další? Toyota se domnívá, že ano. Po prvním krátkém seznámení s modelem Yaris Cross se zdá, že má pravdu.
Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Toyota se sice chlubí, že s modelem RAV4 v roce 1994 stála u vzniku třídy SUV, dlouho ale neměla tak širokou paletu modelů tohoto druhu jako řada jiných značek. 

Kromě zmiňované stálice RAV4 přišla před pár lety s modelem C-HR, který je spíše designovým crossoverem, a kromě toho má v nabídce samozřejmě Land Cruiser, který má ale trochu blíž k offroadu.

Ale přesné zařazení do rodiny SUV je často jen hra se slovy. Stačí přidat k nějakému modelu pár plastových dílů a zvýšit podvozek, případně dát hatchbacku trochu nafouklejší karoserii a hned můžete mít jako výrobce v ceníku nové SUV.

Toyota to ale vzala přece jen zodpovědněji. Yaris je jejím velkým prodejním trhákem, ale Toyota nepodlehla lákadlu poskytnout vozu jen nějaký optický paket a vydávat ho za SUV. S yarisem je novinka postavená na stejné podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. Sdílí s ní i designovou a konstrukční koncepci vozu s prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Nechybí jí ostře řezané rysy a robustní vzhled.

Je to vlastně už třetí verze modelu Yaris, rozhodně nejde jen o karosářské verze. Ve všech případech jde o svébytná provedení, která se výrazně liší technikou. Normální yaris je malý hatchback (jeho test čtěte zde), v závěsu za ním přifrčel ostrý GR Yaris, což je nefalšované sportovní nářadí (o té dokonalé hračce pro velké kluky a nadšené řidiče čtěte zde). Malý svalovec je tedy třetí do rodinné smečky.

Crossová verze přerůstá výchozí yaris o 240 mm (4180 mm), naopak je o 210 mm kratší než C-HR. Cílí na zákazníky, kterým je sympatický yaris, ale chtějí něco praktičtějšího, trochu většího, do čeho se lépe nasedá. Yaris Cross toto všechno splňuje, když nabídne nejen vyšší posez za volantem, ale i větší zavazadlový prostor (konkrétně až 397 litrů proti 286). Také může být vybavena pohonem všech kol, což ve třídě SUV-B umí nabídnout už pouze Dacia Duster, Suzuki Vitara a Hyundai Kona. Velikostí kufru konkuruje Yaris Cross větší Toyotě C-HR, ta má být však spíše zbožím pro zákazníky, kteří preferují design nad praktičností.

Pozornému oku sice neujdou detaily, které prozradí, že Yaris Cross není úplně od začátku kompletně nově vyvinuté auto, ale přece jen vychází z klasického yarisu. Znát je to hlavně pod kapotou, kde je motor poněkud utopený, jak je auto nastavené do výšky, a zámek víka prodloužený jakýmsi navařeným nástavcem, ale s praktickými detaily, které jsou důležitější, si dal výrobce opravdu záležet. Navíc jsme viděli jen předprodukční vůz, takže řada věcí se bude ještě ladit.

Toyota Yaris Cross

Z těch praktických zajímavých novinek zmiňme třeba multimediální systém Smart Connect s devítipalcovou barevnou obrazovkou s řadou nových funkcí jako vzdáleným přístupem před mobilní aplikaci nebo na 4 roky předplacenou integrovanou SIM kartou, pomocí které auto z cloudu nahrává třeba aktuální data o dopravní situaci. 

Dále je to balík asistenčních systému Toyota Safety Sens s rozpoznáváním vozidel, chodců i cyklistů nebo nejpokročilejší systém automatického parkování Toyota Teammate, který zvládá podélní i příčné zaparkování i vyparkování, přičemž řidič ovládá pouze řadicí páku a auto si umí zapamatovat i parkovací místo mimo bílé čáry třeba před rodinným domem, kam umí automaticky zaparkovat, ať k němu přijedete z jakéhokoli směru.

Zajímavé jsou i praktické neelektronické detaily, jako třeba podlaha kufru s dvěma úrovněmi, kde však dělení neprobíhá klasicky v ose zadních kol, ale v ose vozu, tedy že levá část podlahy může být níže než pravá či naopak. Třeba pro převoz fíkusu.

Kromě klasického benzinového tříválcového motoru 1.5 Dynamic Force o výkonu 125 koní sází Toyota logicky hlavně na hybridní pohon. Ten tvoří nový benzinový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem a malý elektromotor o výkonu 116 koní. Ten je vždy spojen s převodovkou e-CVT a pouze on může být spárován s pohonem všech kol AWD-i. 

Není to klasická čtyřkolka s kardanem a mezináprovovou spojkou, pohon zadních kol obstarává druhý elektromotor uchycený na nápravě. Inteligentní elektronika umí v případě prokluzu některé ze zadních pneumatik dané kolo přibrzdit a přidat víc na ostatních kolech (i předních).  Za normálních okolností posílá pohon 100 procent výkonu na přední nápravu, může však až 60 % síly poslat dozadu (to odpovídá 100 procentům výkonu zadního elektromotoru, jehož parametry ovšem Toyota nechce prozradit).

Voličem na středovém tunelu je možné přepínat mezi režimy Normal, Snow a Trail, nechybí ani asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Uživatel Yarise s pohonem všech kol má k dispozici menší kufr, a to 320 litrů. Naopak výhodou je víceprvková zadní náprava určená jen pro tuto verzi.

S cenou od 435 000 Kč sice bude Toyota Yaris Cross patřit mezi ty malinko dražší SUV své třídy a velikostí zavazadlového prostoru bude na většinu ostatních, byť jen lehce ztrácet. Dožene to designem, nabídkou pohonu všech kol a úsporným hybridním motorem. Za hybrid dáte nejméně 525 000 Kč, za čtyřkolku 610 000 Kč. První vozy se u dealerů objeví v rámci představovací roadshow během léta, první zákaznické vozy dorazí na přelomu září a října.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...