Bláznivý koncept hybridního sporťáku Toyota Yaris Hybrid-R má 420 koní

Už v Le Mans letos Toyota ukázala, že hybridní technika nemusí nutně být jen velmi úsporná, ale i výkonná. Techniku speciálu TS030 Hybrid teď do praxe přenáší bláznivý koncept extrémně ostrého hatchbacku Toyota Yaris Hybrid-R.
Toyota Yaris Hybrid-R

Toyota Yaris Hybrid-R | foto: Toyota

Toyota dosud platila za průkopníka v oblasti hybridních technologií, ale soustředila se na maximální úspornost. Výkonný hybrid by tedy od toyoty čekal málokdo. Automobilka se však rozhodla trochu svou špičkovou techniku zviditelnit.

A zvolila si pro to opačný extrém. Vzala techniku i zkušenosti nasbírané při účasti závodního speciálu TS030 Hybrid ve slavném závodě 24 hodin Le Mans a přenesla ji do malého hatchbacku Yaris.

Motorové 3+1

Výsledkem je bláznivý koncept, který se svou odvážností může měřit s hybridními supersporty od Porsche, McLarenu a Ferrari. Hybridní sportovní Yaris používá k pohonu přední nápravy takzvaný globální závodní motor, který byl vyvinut podle specifikací FIA pro řadu závodních příležitostí.

Toyota Yaris Hybrid-R
Toyota Yaris Hybrid-R

Konkrétně jde o přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 300 koní (neplést se šestiválcem pro Formuli 1), který může být používán například ve vozech WRC nebo v okruhové sérii WTCC. Toyota dokončuje jeho vývoj. Bude jej dodávat zákazníkům a případně používat i při svých vlastních sportovních aktivitách.

Na zadní nápravě je pak dvojice elektromotorů, každý s výkonem 60 koní. Ty pocházejí z běžného hybridního modelu Yaris, ale na rozdíl od něj jsou dva a pohánějí nezávisle zadní kola. Yaris Hybrid-R tak disponuje inteligentním pohonem všech kol s možností vektorování točivého momentu přes zadní kola. Celkem má tedy řidič k dispozici 420 koní. Tím ovšem speciality konceptu nekončí.

Toyota Yaris Hybrid-R

Namísto klasických baterií se tu totiž používají superkondenzátory, podobně jako u závodního Le Mans speciálu TS030 Hybrid. Jejich výhoda je, že umí poskytnout i pojmout energii velmi rychle. V případě Yarisu Hybrid-R tak energie vystačí na výkon 120 koní po dobu pěti sekund, nebo při běžném "každodenním" jízdním režimu na 40 koní po 10 sekund.

Opravdová kouzla ovšem přicházejí ve chvíli, kdy se do hry zapojí třetí elektromotor, který je spjat s převodovkou. Ten slouží jako generátor a zároveň jako hodně neobvyklá kontrola trakce.

Elektromotor totiž dovede "zpracovávat" přebytečný točivý moment. Ve chvíli, kdy hrozí prokluz předních kol, elektromotor (opět s výkonem 60 koní) na kola pustí jen tolik, kolik dovedou zvládnout, zbytek energie použije buď přímo na pohon zadních kol, nebo ji ukládá do kondenzátorů.  Společně s inteligentním řízením toku energie na zadní kola to dává možnosti výrazně posunout hranice přilnavosti a ovladatelnosti vozu.

V rychlých zatáčkách může auto přibrzďovat vnitřní kolo, a pomáhat tak k větší stabilitě, v zatáčkách středně rychlých naopak putuje větší točivý moment na kolo vnější. Proč toto rozdělení? Ve vysokých rychlostech už motory nejsou schopny dodávat dost energie na to, aby mohly stabilitu auta ovládat, takže je lepší přibrzďovat vnitřní kolo.

Toyota Yaris Hybrid-R

Jakmile rychlosti klesnou, může naopak vnější kolo dostat větší impulz, a pomoci tak ke stočení vozu. V pomalých zatáčkách se pak využívá kombinace obojího. Vnější zadní kolo je urychlováno, vnitřní brzděno, takže yaris bude v zatáčkách neskutečně agilní.

Jako ve hře

Toyota dokonce připravila specialitu pro co nejlepší výkony auta na trati. Používá k tomu systém CAN-Gateway ECU, který u sériového sportovního modelu GT-86 slouží k zaznamenání telemetrických dat a jejich následnému vložení do videohry GranTurismo 6. Ve hře pak můžete zkoušet svůj čas z reálného okruhu překonat.

U konceptu Yaris Hybrid-R to však funguje naopak. Ve hře lze zajet rekordní časy a zaznamenaná data pak přenést do vozu. Ten pak bude na stejné trati předem očekávat, jaké jsou možnosti přilnavosti a chování auta a pomůže právě zásahy prostřednictvím elektromotorů dosáhnout ideálních časů.

Vzhledem ke všemu výše uvedenému se ani nelze divit, že Toyota se tentokrát u svého hybridního konceptu nechlubí hodnotami spotřeby a emisí CO2. Ty tu totiž nejsou důležité ani přesto, že Toyota zmiňuje, že vůz má silniční režim, ve kterém se sníží i výkon motoru. Tento hybrid má však za úkol především ukázat schopnosti techniky a zvýšit image hybridních toyot. Do výroby se nejspíš nechystá, což je určitě škoda.

Naopak se do budoucna setkáme s některými designovými detaily, které koncept předvádí. Ačkoli vychází z třídveřového yarisu, používá přece jen některé nové stylistické a technické prvky.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

S Benákem i Galvasem. Česká hokejová osmnáctka vyráží na mistrovství světa

19. dubna 2024  19:37

Trenér David Čermák zveřejnil českou nominaci na mistrovství světa hokejistů do 18 let, které se...

Královopolanky dominovaly v Hradci Králové. Jedna výhra je dělí od bronzu

19. dubna 2024  19:27

Basketbalistky KP TANY Brno dělí už jen jedno vítězství od ligového bronzu. Sokol Hradec Králové...

Melecká je při letošním debutu na LET v Johannesburgu průběžně čtvrtá

19. dubna 2024  18:23

Tereza Melecká je po dvou kolech turnaje golfové série Ladies European Tour v Johannesburgu na...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...