Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant cestovatel: 15 000 kilometrů na dva takty

  9:10aktualizováno  9:10
Po stopách velkých českých cestovatelů se včera vydala trojice dobrodruhů. Na 15 tisíc kilometrů dlouhou cestu vyrazili ve žlutém Trabantu 601 Universal. Za 45 dní chtějí projet Hedvábnou stezkou až do středoasijských pouští. Víme, jak se staví jejich cestovatelský speciál.

Trans National Trabant TOUR 2007

Výročí na druhou
Letos uplyne šedesát let od poslední cesty F. A. Elstnera a jeho Aera Minor do Afriky stejně jako od první cesty Hanzelky a Zikmunda s Tatrou 87. V jediném roce se poprvé a naposledy setkaly předválečné a poválečné symboly automobilového dobrodružství.

Je tu ale ještě jedno velké výročí. Před padesáti lety po dlouhých peripetiích opustil výrobní linky první trabant. A nejen pro motoristický svět je tak rok 2007 rokem trabanta. Taková kombinace vyžaduje adekvátní oslavu.

Stylovou! Proto se s minimálně upraveným Trabantem 601 Kombi z roku 1986 vydáme na 15 000 kilometrů dlouhou cestu do srdce Hedvábné stezky.

Nezmar z Východu
Středobodem celé výpravy je velké malé auto. Trabant 601 Universal (tedy kombi) z roku 1986, jenž prožil spokojených 20 let v Maďarsku. Ve státě, ve kterém se trabantům nejvíce daří. Není tam moc kopců, nemají svou automobilku, takže není důvod opouštět osvědčené dvoutakty.

V kraji uheráku a vína byl náš vůz vyhledán a dovezen do Čech. Tady na něj čekaly věci, kterých se jeho původní pečlivý majitel nenadál. Právě jeho pečlivost se stala trabiho osudem. Auto až na drobné výjimky neneslo známky koroze a motor měl najeto 45 000 km.

Nově postaru
Jakmile byl Egu doma (tohle jméno dostal podle prvního slova zaznamenaného nejmenšího sponzora výpravy, dnes osmiměsíční Anežky), došlo k celkové dekonstrukci.

Doslova každá součástka byla vymontována, prohlédnuta, vyčištěna, opravena nebo vyhozena a nahrazena. Vše za asistence trabantistického guru Míly Fouknera.

Celá naše expedice se odvolává na odkaz starých cestovatelů, kteří jezdili jednoduchými auty po složitých cestách. Zachování jednoduchosti duroplastového zázraku tak bylo na prvním místě.

Motor tedy dostal jen zesílenou závodní klikovou hřídel, "fungl nové" německé písty jako jeden z mnoha vzácných dílů poctivě vyrobených soudruhy v NDR a speciální zdvojené sání - podle vzoru vojenských trabantů Kübel.

Jimi byl inspirován i "šusplech" chránící motor a nešikovně umístěný tlumič výfuku napříč autem. Jen není naohýbaný z kousku oceli, ale z duralu, ze kterého se dělaly plechy chránící podvozky Fabií WRC.

O kvalitu je tedy postaráno. Jediným prohřeškem proti konceptu vozu z padesátých let je tak programovatelné zapalování IMFsoft, které, soudě podle jízdních zkoušek, dokáže ze sériového motoru vyždímat maximum.

Pohodlí, pokud to jde
Zatímco v motorovém prostoru jsou změny minimální, v kabině nezůstal kámen na kameni. Tedy přesněji sedačka na sedačce. Trabant je slavný nepohodlím. Proto dostal nové, pevněji uchycené přední sedačky a hlavně místo zadní lavice třetí sedadlo s bezpečnostním pásem.

Přibylo místo pro posádku, ubylo místo na věci. Řešením jsou na míru ušité kapsy přes celé zadní okno a masivní zahrádka nesoucí dvě rezervní kola, jejichž pneumatiky jsou, stejně jako zbývající čtyři, zesíleny pro tvrdé podmínky cest necest Střední Asie, a dva dvacetilitrové kanystry na benzin, protože originální nádrž pojme pouhých 26 litrů paliva.

Aby Egu vůbec takovou váhu uvezl, bylo zesíleno zadní listové pero a co šlo, stěhovalo se k přední nápravě. I tak se 26 koní v motoru v tureckých a íránských horách pěkně zapotí. Věříme však, že dojedou.


Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Nejviditelnější změny nastaly v interiéru. Bezpečnější, pohodlnější a jinak umístěná trojice sedadel zvyšuje šance na přežití posádky. Ať už nepohodlím, nebo při nehodě.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Veškeré součástky byly vymontovány, prohlédnuty, vyčištěny, nebo vyměněny. Zbyla trocha času i na estetiku.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ladit trabanta počítačem? Žádný problém. Vytvoříte křivku poměru předstihu a otáček a nahrajete ji do řídicí jednotky.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Jak nelépe pracovat na podvozku trabanta? Převrhnete jej na bok a opřete o několik pneumatik.

Trabant 601 vyráží po Hedvábné stezce
Ač je jinak trabant nezmar, napříč před motorem umístěný tlumič výfuku není pro expedici do pouští nejlepší nápad. Proto jej, stejně jako mnoho dalších dílů, chrání plech vyrobený ze stejného materiálu, z jakého se dělaly krycí plechy pro Fabie WRC.

***

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.