Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant už je veteránem

  13:28aktualizováno  13:28
Vzpomínáte si? Zápach benzinu spáleného společně s olejem v dvoutaktním motoru, jedinečný a po celou dobu výroby prakticky nezměněný design karoserie i interiéru. Poněkud hrkající, ale poměrně odolný povozek. Právě takové byly technické skvosty východoněmeckého automobilového průmyslu. Vozidla značek Wartburg a Trabant se už deset let nevyrábějí a jejich poslední vyrobené kusy mířily z pásů prakticky přímo do muzejních sbírek. Na silnicích je ale můžete pořád potkávat a jejich cena každým rokem stoupá.

Za bakelitovou skořápku s motorem hodným spíš do menšího motocyklu než do rodinného automobilu, která nese značku továrny Sachsenring ve Zwickau můžete dnes v bazaru zaplatit od několika málo tisícovek až po šestnáct i dvacet tisíc korun za velmi zachovalé provedení kombi.

Pokud zatoužíte po zachovalém Wartburgu, který představu skutečného automobilu naplňoval přece jen z větší míry, protože jeho karoserie byla plechová, možná budete nuceni sáhnout do peněženky pro svazek tisícikorun, jejichž počet přesáhne dvacítku.

Monopol zn. Wartburg a Trabant
Přes nepříliš komfortní vlastnosti byly oba druhy vozidel čtyřicet let sice nejdostupnějšími vozidly ve východním Německu, na jejich pořízení se ale vypisovaly pořadníky. A čekací doba? I deset let.

V dubnu 1991 se nad oběma značkami začalo smrákat. Po sjednocení Německa úřad pro privatizaci podniků zaniklé NDR rozhodl, že 10. dubna 1991 sjede z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant.

Přestože se v závěrečné fázi nakonec vyráběly se čtyřtaktními motory a byly vydatně subvencovány, v konkurenci západních vozů už neměl východoněmecký technický folklór šanci.

Inženýři nemohli na zaostalosti populárních přibližovadel moc změnit, protože vedení komunistické strany SED odmítalo vydat peníze na nejrůznější slibné pokusy a nadále dopřávalo lidem v tomto oboru to nejpodřadnější.

Vítejte v klubu trabantistů
Dnes se v Německu setkáte s trabantem hlavně v některém z hojných klubů trabantistů nebo na závodech veteránů. Toto vozidlo také často podléhalo rozličným karosářským úpravám svého majitele, a tak nejsou výjimkou ani kabriolety, pick-upy a další verze.

Trabantů je na východě Německa registrováno ještě kolem dvou set tisíc, což je považováno za důkaz houževnaté životnosti takzvané plastové pumy.

Wartburgů je o poznání méně, i když ještě v roce 1990 se jich v NDR prodalo kolem sta tisíc. Například i na západě v bavorské metropoli Mnichově, která je sídlem předního automobilového koncernu BMW, jezdí kolem dvou set plastových vozidel, ale také 34 wartburgů.

Nezanikly ani vtipy, které rostly jako houby po dešti: "Proč v NDR neexistovaly sexshopy? Protože jízda trabantem je účinnější než kdejaký vibrátor."

Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od padesátých přes tři miliony trabantů. Jejím novým údělem je produkce komponentů pro velké německé automobilky. V automobilové produkci pokračuje v Moselu u Zwickau nový moderní závod Volkswagenu.

Staré tovární haly v Eisenachu, kde se auta začala vyrábět před 105 lety, většinou osiřely, byly zbourány nebo slouží jako muzea. Na jiném místě tam ale pokračuje ve výrobě vozů moderní závod koncernu Opel.

Jeden z posledních trabantů parkuje na třídě Karla Marxe v Berlíně. Před 10 lety sjel z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant. Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od 50. let přes tři milióny trabantů, doposud je na východě Německa registrováno ještě kolem 200.000 "plastových pum".

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.