Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant vstává z mrtvých

  15:36aktualizováno  15:36
Kdysi to byl symbol "pokroku" za železnou oponou, jehož výrobní technologie byla zastaralá, už když se v roce 1958 začal vyrábět. Po rozpadu východního bloku se stal ikonou - automobil, jehož vzhled se během 33 let výroby takřka nezměnil, používala jako rekvizitu při koncertech skupina U2.

Po celém světě vznikaly fankluby jeho milovníků. Řeč je o bakelitovém dvoutaktu z bývalé NDR - automobilu Trabant. Teď to vypadá, jako by trabant, jehož výroba skončila v roce 1991, měl jako bájný pták Fénix znovu vstát z popela. Podle deníku Wall Street Journal Europe totiž skupina německých podnikatelů chce výrobu trabantů obnovit.

Byl totiž tak jednoduchý, a proto levný a takřka nezničitelný, že by se mohl prosadit jako lidové vozítko v rozvojových zemích Afriky. Myslí si to skupina projektantů a bývalých manažerů ze společnosti Sachsenring Fahrzeugtechnik, v současné době nesolventní firmy, která staré trabanty vyráběla.

Přišla proto se svým plánem výroby auta nazvaného AfriCar, který by podle Petera Mandose, soukromého podnikatele a jednoho ze zakladatelů celého projektu, mohl způsobit v Africe takovou revoluci, jakou vyvolala "Lízinka" - proslulý model T Henryho Forda v Americe před sto lety.

AfriCar je stále jen nápad. Studie, zda je plán realizovatelný, by podle Mandose měla být hotová do začátku příštího roku. Navíc je zapotřebí jen na její dokončení od investorů získat alespoň milion eur.

Přesto je již Mandos ochoten prozradit určité detaily - nástupci legendárních trabantů budou "něco mezi osobním autem, lehkým náklaďákem a traktorem" a nebudou jezdit rychleji než 100 kilometrů za hodinu. Budou schopny vozit i těžké náklady a ujedou bez čerpání pohonných hmot 600 až 800 kilometrů.

Měly by být určeny pro trh v Jihoafrické republice, kde průměrný roční příjem činí zhruba 8100 eur. Cena vozu bude asi 3000 eur, polovina toho, co nyní stojí nejlevnější model na zdejším trhu, Fiat Uno Mia.

Nové auto bude navrženo a první prototypy budou vyrobeny v Německu. Vyrábět se bude v JAR, kde má být za 80 milionů eur postavena nová továrna. Mandos přitom odhaduje, že už během prvního roku po zahájení bude vyrobeno deset tisíc vozů.

Jeden z posledních trabantů parkuje na třídě Karla Marxe v Berlíně. Před 10 lety sjel z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant. Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od 50. let přes tři milióny trabantů, doposud je na východě Německa registrováno ještě kolem 200.000 "plastových pum".

Autoři:






Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.