Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant vstává z mrtvých

  15:36aktualizováno  15:36
Kdysi to byl symbol "pokroku" za železnou oponou, jehož výrobní technologie byla zastaralá, už když se v roce 1958 začal vyrábět. Po rozpadu východního bloku se stal ikonou - automobil, jehož vzhled se během 33 let výroby takřka nezměnil, používala jako rekvizitu při koncertech skupina U2.

Po celém světě vznikaly fankluby jeho milovníků. Řeč je o bakelitovém dvoutaktu z bývalé NDR - automobilu Trabant. Teď to vypadá, jako by trabant, jehož výroba skončila v roce 1991, měl jako bájný pták Fénix znovu vstát z popela. Podle deníku Wall Street Journal Europe totiž skupina německých podnikatelů chce výrobu trabantů obnovit.

Byl totiž tak jednoduchý, a proto levný a takřka nezničitelný, že by se mohl prosadit jako lidové vozítko v rozvojových zemích Afriky. Myslí si to skupina projektantů a bývalých manažerů ze společnosti Sachsenring Fahrzeugtechnik, v současné době nesolventní firmy, která staré trabanty vyráběla.

Přišla proto se svým plánem výroby auta nazvaného AfriCar, který by podle Petera Mandose, soukromého podnikatele a jednoho ze zakladatelů celého projektu, mohl způsobit v Africe takovou revoluci, jakou vyvolala "Lízinka" - proslulý model T Henryho Forda v Americe před sto lety.

AfriCar je stále jen nápad. Studie, zda je plán realizovatelný, by podle Mandose měla být hotová do začátku příštího roku. Navíc je zapotřebí jen na její dokončení od investorů získat alespoň milion eur.

Přesto je již Mandos ochoten prozradit určité detaily - nástupci legendárních trabantů budou "něco mezi osobním autem, lehkým náklaďákem a traktorem" a nebudou jezdit rychleji než 100 kilometrů za hodinu. Budou schopny vozit i těžké náklady a ujedou bez čerpání pohonných hmot 600 až 800 kilometrů.

Měly by být určeny pro trh v Jihoafrické republice, kde průměrný roční příjem činí zhruba 8100 eur. Cena vozu bude asi 3000 eur, polovina toho, co nyní stojí nejlevnější model na zdejším trhu, Fiat Uno Mia.

Nové auto bude navrženo a první prototypy budou vyrobeny v Německu. Vyrábět se bude v JAR, kde má být za 80 milionů eur postavena nová továrna. Mandos přitom odhaduje, že už během prvního roku po zahájení bude vyrobeno deset tisíc vozů.

Jeden z posledních trabantů parkuje na třídě Karla Marxe v Berlíně. Před 10 lety sjel z výrobního pásu v durynském Eisenachu poslední wartburg a 30. dubna pak v saském Zwickau i poslední trabant. Automobilka Sachsenring s tradicí od roku 1899 vyrobila od 50. let přes tři milióny trabantů, doposud je na východě Německa registrováno ještě kolem 200.000 "plastových pum".

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz