Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trabant za 270 tisíc

  10:39
Hodnotu nové Škody Fabia má Trabant 601 Tomáše Fouknera z Nové Vsi pod Pleší. Jeho hrdý držitel proměnil Honeckerův bakelitový zázrak v luxusní pojízdnou diskotéku. Od doby, kdy vyjel továrny v Cvikově první Trabant 601, uplynulo už 40 let.

„Snad půjde nastartovat,“ doufá majitel ostře modrého trabantu a houknutí  pod kapotou prozrazuje, že auto má pro všechny případy také alarm.

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají. Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Nastartovat ale nejde. „Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká omluvně.

Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

To nejlepší má ale teprve přijít. Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž. Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků. Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby. A samozřejmě závodní sedadla s čtyřbodovými bezpečnostními pásy. „Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“


Trabant 601 slaví kulaté výročí

Přesně před čtyřiceti lety sjel z výrobních pásů automobilky ve východoněmeckém Zwickau první Trabant 601. Ani ten největší pesimista tehdy zřejmě netušil, že se ve výrobě udrží celých sedmadvacet roků.

Zatímco ještě v 50. letech navazovala auta z NDR  na předválečné tradice včetně rychlé obměny modelů, se stavbou Berlínské zdi se jejich vývoj prakticky zastavil. Například předchůdce „šestsetjedničky“ s označením P50 (později P60) se vyráběl jen v letech 1958-64, zato Trabant 601 přežil nejen ostudnou zeď, ale i samotnou NDR.

Ke všemu, čím se Trabant proslavil, přišel vlastně náhodou. Plastový kabát byl výsledkem naprostého nedostatku hlubokotažných plechů po válce, koncepci dvoutaktního motoru zase zdědil po značce Audi, které původně továrna ve Cvikově patřila.

Během dlouhých let se na Trabantu prakticky nic nezměnilo. Modernizace pro jednotlivé modelové roky spočívala například v jiném tvaru tachometru nebo nárazníků. Snad nejvýznamnějším počinem byl v roce 1983 přechod z napětí 6V na 12V.

Podobně skromné byly inovace pod kapotou. V roce 1974 sice trochu stoupl výkon motoru a maximální rychlost auta se tak přehoupla přes magickou stokilometrovou hranici. Poměr mísení oleje s benzínem byl zvýšen z 1:33 na 1:50, ale zde modernizace historického dvoutaktu skončila.

Teprve těsně před rozpadem NDR se v trabantech objevil čtyřtaktní motor 1.1 z Volkswagenu Polo. Ale to už o ně nikdo nejevil zájem. Celkem se vyrobilo 2 857 485 Trabantů 601. Z toho pouhých 38 256 „čtyřtaktů“.

Pro šéfa komunistů Ericha Honeckera měl Trabant strategický význam. Každý Západní Němec měl svého Brouka nebo Golfa a on mohl svým občanům také něco nabídnout. Jenže i to platilo jen zčásti. Na Trabanta sedan čekali východoněmečtí motoristé v pořadníku 10 let, na kombíka dokonce ještě o rok déle.
 

Trabant 601 – technické údaje

Čtyřmístný dvoudveřový vůz typu sedan (601 Limousine) a kombi (601 Universal)

Motor: Dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec
Objem: 595 cm3
Výkon:

17kW - 23k (19kW - 26k od 1974)

Rozměry karoserie (d x š x v) 3555x1504x1437 mm (kombi 3560x1510x1467 mm)
Hmotnost: 620 kg (kombi 660 kg)
Užitečná nosnost: 380 kg
Zrychlení  0-80 km/h: 20-24 vteřin*
Maximální rychlost: 95-108 km/h*
Spotřeba: 8,5-9 l/100 km*

* podle roku výroby a typu karoserie

 

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají.

Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž.

Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků.

Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby.

„Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká majitel omluvně. Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“

Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Láska k Trabantu 601 stála prozatím jeho majitele 270 tisíc korun. Kola stály 50 tisíc.

Trabant 601 - terénní speciál

Trabant 601 - terénní speciál

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 s motorem VW 1,1

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 ve verzi LONG

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 jako DOUBLE DECKER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SPIDER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SIAMSKÁ DVOJČATA

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...