Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabant za 270 tisíc

  10:39aktualizováno  10:39
Hodnotu nové Škody Fabia má Trabant 601 Tomáše Fouknera z Nové Vsi pod Pleší. Jeho hrdý držitel proměnil Honeckerův bakelitový zázrak v luxusní pojízdnou diskotéku. Od doby, kdy vyjel továrny v Cvikově první Trabant 601, uplynulo už 40 let.

„Snad půjde nastartovat,“ doufá majitel ostře modrého trabantu a houknutí  pod kapotou prozrazuje, že auto má pro všechny případy také alarm.

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají. Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Nastartovat ale nejde. „Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká omluvně.

Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

To nejlepší má ale teprve přijít. Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž. Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků. Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby. A samozřejmě závodní sedadla s čtyřbodovými bezpečnostními pásy. „Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“


Trabant 601 slaví kulaté výročí

Přesně před čtyřiceti lety sjel z výrobních pásů automobilky ve východoněmeckém Zwickau první Trabant 601. Ani ten největší pesimista tehdy zřejmě netušil, že se ve výrobě udrží celých sedmadvacet roků.

Zatímco ještě v 50. letech navazovala auta z NDR  na předválečné tradice včetně rychlé obměny modelů, se stavbou Berlínské zdi se jejich vývoj prakticky zastavil. Například předchůdce „šestsetjedničky“ s označením P50 (později P60) se vyráběl jen v letech 1958-64, zato Trabant 601 přežil nejen ostudnou zeď, ale i samotnou NDR.

Ke všemu, čím se Trabant proslavil, přišel vlastně náhodou. Plastový kabát byl výsledkem naprostého nedostatku hlubokotažných plechů po válce, koncepci dvoutaktního motoru zase zdědil po značce Audi, které původně továrna ve Cvikově patřila.

Během dlouhých let se na Trabantu prakticky nic nezměnilo. Modernizace pro jednotlivé modelové roky spočívala například v jiném tvaru tachometru nebo nárazníků. Snad nejvýznamnějším počinem byl v roce 1983 přechod z napětí 6V na 12V.

Podobně skromné byly inovace pod kapotou. V roce 1974 sice trochu stoupl výkon motoru a maximální rychlost auta se tak přehoupla přes magickou stokilometrovou hranici. Poměr mísení oleje s benzínem byl zvýšen z 1:33 na 1:50, ale zde modernizace historického dvoutaktu skončila.

Teprve těsně před rozpadem NDR se v trabantech objevil čtyřtaktní motor 1.1 z Volkswagenu Polo. Ale to už o ně nikdo nejevil zájem. Celkem se vyrobilo 2 857 485 Trabantů 601. Z toho pouhých 38 256 „čtyřtaktů“.

Pro šéfa komunistů Ericha Honeckera měl Trabant strategický význam. Každý Západní Němec měl svého Brouka nebo Golfa a on mohl svým občanům také něco nabídnout. Jenže i to platilo jen zčásti. Na Trabanta sedan čekali východoněmečtí motoristé v pořadníku 10 let, na kombíka dokonce ještě o rok déle.
 

Trabant 601 – technické údaje

Čtyřmístný dvoudveřový vůz typu sedan (601 Limousine) a kombi (601 Universal)

Motor: Dvoudobý vzduchem chlazený dvouválec
Objem: 595 cm3
Výkon:

17kW - 23k (19kW - 26k od 1974)

Rozměry karoserie (d x š x v) 3555x1504x1437 mm (kombi 3560x1510x1467 mm)
Hmotnost: 620 kg (kombi 660 kg)
Užitečná nosnost: 380 kg
Zrychlení  0-80 km/h: 20-24 vteřin*
Maximální rychlost: 95-108 km/h*
Spotřeba: 8,5-9 l/100 km*

* podle roku výroby a typu karoserie

 

Vůz Tomáše Fouknera se na první pohled vymyká všem představám, které motoristé o východoněmeckém „volkswagenu“ mají.

Nejvíc mě stálo audio,“ vypočítává Tomáš Foukner investice, které jeho trabant spolykal. „Vychází tak na sto tisíc. A kola, ty jsou za padesát.“

Majitel nonšalantně zvedá přední kapotu. Nejprve se člověku na okamžik zdá, že je zde prostřeno k opulentní hostině. Pak si ale rychle uvědomí, že ten stříbrný tác s pečeným krocanem je ve skutečnosti stará známá benzínová nádrž.

Kdyby se daly pochromovat kabely, Tomáš Foukner by to jistě udělal.

Na „pár korun“ vyšlo i chromování motoru, který na pohled slibuje lákavé zážitky, ve skutečnosti má prý ale jen „mírně zvýšený výkon“.

Také interiér připomíná spíše dekadentní italské sporťáky, než spořádanou výrobu cvikovských dělníků.

Modrou látkou potažená přístrojová deska a ve stejné barvě vyvedené „budíky“ vlastní výroby.

„Když zapnu rádio, baterie vydrží přesně sedm minut,“ říká majitel omluvně. Není divu. Několikasetwattová aparatura zabírá dobré dvě třetiny velkého trabantího kufru a za její zvuk by se nemusel stydět ani reklamní offroad regionální rozhlasové stanice.

Do konečné sumy 270 000 je třeba započítat i netradiční plastové díly karosérie, které shání na srazech trabantistů v Německu. Nejsou právě levné, cena je srovnatelná s tuningem u ostatních značek.

Konečná cena trabanta Tomáše Fouknera je však patrně v nedohlednu. „Přemýšlím o klikách dveří, nelíbí se mi. Asi je úplně zruším.“

Litá sedmnáctipalcová kola nebo světlomety s čirou optikou jsou jen dva příklady z dramatických změn, kterými tento exemplář z roku 1988 v rukou pilného fanouška prošel.

Láska k Trabantu 601 stála prozatím jeho majitele 270 tisíc korun. Kola stály 50 tisíc.

Trabant 601 - terénní speciál

Trabant 601 - terénní speciál

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 s motorem VW 1,1

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 ve verzi LONG

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 jako DOUBLE DECKER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SPIDER

Sraz trabantů a trabantistů: Trabant 601 SIAMSKÁ DVOJČATA

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.