Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žlutý cirkus startuje do Austrálie. Jede i trabant s automatem

aktualizováno 
Trabant už se nedá vylepšit, říká s nadsázkou trabantista Dan Přibáň, který s tím východoněmeckým čmoudivým zázrakem objíždí zeměkouli. Až přejede Austrálii, chybět mu bude už jen Antarktida. Ke klokanům a do tichomoří s ním jedou i dva vozíčkáři s trabantem s ručním ovládáním a původním řazením bez spojky.

„Hycomat je speciální německý patent, který byl dělaný jenom do trabantů,“ vysvětluje Dan Přibáň. „Prý je hrozně nespolehlivá, ale nenašli jsme nikoho, komu by se pokazil,“ líčí.

Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.

Fotogalerie

Adrenalinový nadšenec Jakub Koucký a Kristína Madajová, která na vozíčku dokázala stopem projet celou střední Ameriku, přejedou v expedici Dana Přibáně a jeho týmu žlutých motoristických vykopávek bývalého východního bloku Austrálii trabantem vybaveným speciálním vynálezem konstruktérů toho německého „bakeliťáku“. Pod volantem má na pravé straně řidič dvě páky, spodní ovládá brzdu a plyn, tu znají ti, kdo řídí auta upravená na ruční ovládání.

Trabantisté zase důvěrně znají velkou páku, kterou se řadí. Ale už na pohled je v tom žlutém trabantu neobyčejná. Ukrývá totiž ovládání automatické spojky.

Trabant 601-H uvedený v únoru 1965 má hydraulicky ovládanou spojku, která ji při řazení vypíná automaticky bez nutnosti sešlapovat pedál. Hycomat (proto to H v označení) je patentem cvikovských konstruktérů (německé Zwickau, rodiště trabantů).

V hycomatovém provedení trabantu je spojka a převodovka stejná s normálním provedením. Sytém, který je ovládá, využívá hydraulické čerpadlo poháněné od převodovky.

Šofér tedy stále řadí rukojetí na přístrojové desce, ale chybí levý pedál.

„Hydraulické čerpadlo, které se otáčí stejnou rychlostí jako klikový hřídel, vyvine v hydraulickém systému při cca 1 300 ot./min. takový tlak, že překoná sílu pružiny působící v opačném směru a spojka sepne. Sníží-li se zpět otáčky motoru, a tím i tlak v hydraulickém systému pod tuto hodnotu, pružina spojku opět rozepne. Navíc elektromagnetický řídící ventil uvede celý hydraulický systém rychle do beztlakového stavu (spojka se rozpojí), když se díky pohybu řadicí páky sepne elektrický kontakt,“ popisuje německý časopis Der Deutsche Straßenverkehr z roku 1970 (překlad článku zde).

Řazení probíhá tak, že řidič uchopí řadicí páku, tím sepne kontakt, spojka se rozpojí a může se řadit. Pak stačí přidat plyn a auto se rozjede. Stejně to funguje i na další stupně za jízdy. Pro zpomalení stačí sundat nohu z pravého pedálu, poklesnou otáčky a zařízení rozpojí spojku.



Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

VIDEO: Závodění na brněnském výstavišti pohledem pilota

Akce Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony, 23. června 2018. Závody...

Burácení motorů historických aut a motocyklů se o víkendu neslo brněnským výstavištěm. Na festivalu Brno Revival se na...

OBRAZEM: Automobilový wrestling. V demoličním derby se bourat musí

Devátý ročník extrémních demoličních závodů Destruction Derby se uskutečnil 16....

Není důležité vyhrát, ale přežít závod ve zdraví a pohodě! To je hlavní motto demoličních derby. A platilo to i pro...

Formule 1 ze zlaté éry dorážela na rekord mosteckého okruhu

Jaguar R5 z roku 2004 Klaase Zwarta

Klaas Zwart je známá figura. Do kokpitu Formule 1 to nedotáhl, tak si je kupuje a závodí s nimi. Na mostecký okruh...

Najdete na iDNES.cz