Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žlutý cirkus startuje do Austrálie. Jede i trabant s automatem

aktualizováno 
Trabant už se nedá vylepšit, říká s nadsázkou trabantista Dan Přibáň, který s tím východoněmeckým čmoudivým zázrakem objíždí zeměkouli. Až přejede Austrálii, chybět mu bude už jen Antarktida. Ke klokanům a do tichomoří s ním jedou i dva vozíčkáři s trabantem s ručním ovládáním a původním řazením bez spojky.

„Hycomat je speciální německý patent, který byl dělaný jenom do trabantů,“ vysvětluje Dan Přibáň. „Prý je hrozně nespolehlivá, ale nenašli jsme nikoho, komu by se pokazil,“ líčí.

Hycomat je speciální vynález využívající hydraulické ovládání spojky, stačí vzít za „rukojeť od deštníku“ pod volantem, kterou se řadí, a automat sám zmáčkne spojkový kotouč, bez levého pedálu tak jednoduše řadíte.

Fotogalerie

Adrenalinový nadšenec Jakub Koucký a Kristína Madajová, která na vozíčku dokázala stopem projet celou střední Ameriku, přejedou v expedici Dana Přibáně a jeho týmu žlutých motoristických vykopávek bývalého východního bloku Austrálii trabantem vybaveným speciálním vynálezem konstruktérů toho německého „bakeliťáku“. Pod volantem má na pravé straně řidič dvě páky, spodní ovládá brzdu a plyn, tu znají ti, kdo řídí auta upravená na ruční ovládání.

Trabantisté zase důvěrně znají velkou páku, kterou se řadí. Ale už na pohled je v tom žlutém trabantu neobyčejná. Ukrývá totiž ovládání automatické spojky.

Trabant 601-H uvedený v únoru 1965 má hydraulicky ovládanou spojku, která ji při řazení vypíná automaticky bez nutnosti sešlapovat pedál. Hycomat (proto to H v označení) je patentem cvikovských konstruktérů (německé Zwickau, rodiště trabantů).

V hycomatovém provedení trabantu je spojka a převodovka stejná s normálním provedením. Sytém, který je ovládá, využívá hydraulické čerpadlo poháněné od převodovky.

Šofér tedy stále řadí rukojetí na přístrojové desce, ale chybí levý pedál.

„Hydraulické čerpadlo, které se otáčí stejnou rychlostí jako klikový hřídel, vyvine v hydraulickém systému při cca 1 300 ot./min. takový tlak, že překoná sílu pružiny působící v opačném směru a spojka sepne. Sníží-li se zpět otáčky motoru, a tím i tlak v hydraulickém systému pod tuto hodnotu, pružina spojku opět rozepne. Navíc elektromagnetický řídící ventil uvede celý hydraulický systém rychle do beztlakového stavu (spojka se rozpojí), když se díky pohybu řadicí páky sepne elektrický kontakt,“ popisuje německý časopis Der Deutsche Straßenverkehr z roku 1970 (překlad článku zde).

Řazení probíhá tak, že řidič uchopí řadicí páku, tím sepne kontakt, spojka se rozpojí a může se řadit. Pak stačí přidat plyn a auto se rozjede. Stejně to funguje i na další stupně za jízdy. Pro zpomalení stačí sundat nohu z pravého pedálu, poklesnou otáčky a zařízení rozpojí spojku.





Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Další z rubriky

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.