Účastníci srazu trabantů v Pasohlávkách na Brněnsku se vydali i na spanilou jízdu, která skončila na nádvoří zámku v Lednici, kde parkovalo asi 150 aut | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Trabanty za desetitisíce na srazu v Lednici

  • 5
Trabantům se kdysi nelichotivě říkalo "rozzuřený vysavač". Na bakelitové vozítko z bývalé Německé demokratické republiky ovšem ani dnes někteří lidé nedají dopustit.

O víkendu se o tom mohli přesvědčit lidé v Pasohlávkách na Brněnsku, kam se z celé země sjelo na sto padesát trabantů. Mnohé z nich však už mají úplně jinou výbavu než v době, kdy tímto lidovým vozidlem byly zaplavené silnice takřka v celé střední a východní Evropě.

"U nás doslova a do písmene platí pořekadlo o zlatých českých ručičkách. Mnozí majitelé trabantů dokázali se svými autíčky, koupenými častokrát už jen za pár stovek, zázraky,“ uvedl organizátor setkání trabantistů Jan Komenda a prozradil, že mnozí jeho přátelé do úpravy svých "trabíků“ investovali i desítky tisíc korun.

A jak vypadá takový vylepšený trabant? Může to být například kabriolet se silným motorem, moderním interiérem, v němž neschází CD přehrávač.

"Na trabantech nezůstal, v uvozovkách řečeno, kámen na kameni. Zatímco na českých vozidlech je vidět, jak jsou jejich majitelé při přestavbách kreativní, v Německu si je motoristé nechávají vylepšovat u různých firem, což už není ono,“ doplnil Komenda.

Majitelé trabantů jsou podle něho lidé různých profesí. Jsou mezi nimi mladíci, kteří již zvládli přestavby několika těchto strojů pod vedením svých otců, ale i úředníci, policisté, pošťáci nebo zámožní podnikatelé.

Na srazech se pak chlubí, co se svým trabantem zase provedli. Setkání slouží i jako příležitost pořídit si náhradní díly.

Od zahájení výroby trabantu na jaře 1958 do roku 1991, kdy byla ukončena, vyrobil národní podnik Sachsenring, Automobilové závody Zwickau, více než tři miliony těchto vozidel. Mizet z českých silnic začala v polovině devadesátých let.

Sraz trabantů v Lednici

,