Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trabanty zahájily sezonu zaplacením smradného

aktualizováno 
Legendární bakelitová auta značky Trabant se sjela o víkendu do Českého ráje a jejich majitelé tak zahájili další Trabi sezonu.

Sraz trabantů v Jinolicích | foto: Jan Strouhal, MAFRA

"Oficiálně bylo přihlášených 153 aut. A to nejen trabantů, ale i wartburgů, barkasů či nákladních aut IFA," řekl hlavní pořadatel srazu Jan Kosejk. Organizátoři využili prodlouženého víkendu a první program pro automobilisty naplánovali už na čtvrteční odpoledne, kdy kolona nablýskaných vozů vyjela na horu Tábor.

"Program je rozmanitý, snažíme se hlavně o to, aby se lidé bavili. Scházejí se tu staří známí a předvádějí si vylepšená auta," řekl Kosejk.

Péči, kterou majitelé svým trabantům věnují, by jim mohla závidět auta daleko dražší a novější. "Dřív se trabantům leckdo posmíval, ale dnes je situace jiná a z trabantů se stala velká věc. A ne za malé peníze," dodal pořadatel.Výjimkou prý nejsou vozy, do nichž už majitelé investovali dvě stě tisíc korun.

V pátek a v sobotu se v Českém ráji hlavně soutěžilo a připraveny byly i dvě spanilé jízdy. "Soutěží máme připraveno několik, od jízd zručnosti přes teoretické znalosti až po výměnu kol. Ve své kategorii soutěží i ženy, letos jich přijelo deset, jsou velice soutěživé a pro věc zapálené," tvrdí Kosejk.

Sraz trabantů v Jinolicích

Největší atrakcí velké spanilé jízdy je zastávka ve vesničce Vlastiboří, kde v uplynulých čtyřech ročnících vznikla tradice vítání kolony slavobránou a zaplacení takzvaného smradného.

"Účastní se toho skoro celá vesnice, postaví slavobránu, na které je pověšena dřevěná replika klíče od trabantu. Když zaplatíme smradné, které činí sud piva, klíč dostaneme a můžeme symbolicky odemknout novou Trabi sezonu," vysvětlil Kosejk.

Na zámku mají trabanty protekci

Spanilá jízda zamířila i na zámek Sychrov, kde mají trabantisté další raritu. Jako jedni z mála mají povolen vjezd na nádvoří, kam se jinak žádná auta nedostanou: "Máme hodně příznivců a pokud to jen trochu šlo, při organizaci těchto akcí jsme se tam setkali s pochopením."

Pohled na seřazená barevná autíčka je fascinující. Fantazii se při jejich úpravách meze nekladou, a tak hýří barvami a vylepšeními. Místo barev původních klasických zelených, modrých a bílých dnes trabanty září fialovou, růžovou, žlutou až po metalízy. Nebo jsou vyzdobeny tematicky - třeba s motivy Večerníčka nebo pohádkového Krtečka.

Posmívaný zásobník na trsátka, bakeliťák, tráboš je autem pro nadšence. Proč? "Především je geniální ve své jednoduchosti. Aby léta jezdil, stačilo do něj nalít benzin s olejem, jednou za čas seřídit brzdy a dojel všude," tvrdí Kosejk.

Dnešní majitelé se ale o svá auta starají mnohem pečlivěji. Vždyť jich také ubývá. Německá automobilka sice vyrobila přes tři miliony trabantů, v Čechách jich ale podle odhadu jezdí už jen něco přes dvacet tisíc a kvůli novým zákonům jich patrně ještě ubude. Jejich úplný zánik však díky nadšencům z celé republiky nehrozí.

"Srazy jsou báječná věc, zrovna tak jako trabanty. V Jinolicích je jedno z nejlépe organizovaných setkání, už se těšíme na další," řekl majitel trabanta v zelené metalíze Jaroslav Bábík.

Sraz trabantů v Jinolicích




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.