Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

aktualizováno 
Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či dopravní nehoda.
Při nehodě se obraťte na asistenční službu, mnohé vyřídí za vás. Ilustrační foto

Při nehodě se obraťte na asistenční službu, mnohé vyřídí za vás. Ilustrační foto | foto: Markéta ŠubrtováiDNES.cz

Ne vždy se dovolená vyvede podle představ. Úplně zrušit cestu do Chorvatska musel Jindřich, který v Rakousku před lety srazil srnu. Celkem typickou situaci řešil nakonec hodně netypicky. „Srnku jsme srazili někdy ve tři hodiny ráno za první vesnicí v Rakousku, na úzké okresce pár kilometrů od českých hranic. Všude totální tma, nikde nikdo, srna zmizela někde v poli,“ popisuje nehodu tenkrát ne příliš zkušený řidič. Na cestu dal výstražný trojúhelník, číslo na svou asistenční službu měl v peněžence, nebyl si však úplně jistý, co dál.

„Na asistenční službu jsme se nemohli nejprve dovolat, to se povedlo až napodruhé. Nehodu jsme vyfotili. Tedy to, co se v té tmě dalo. Odneslo to přední světlo a kapotáž kolem něj. Ale dál jsme byli bezradní, srnu jsme hledali a nenašli, volat policii jsme úplně nechtěli. Nakonec jsme se otočili a odjeli do Čech,“ popisuje. V nejbližším servisu auto ráno zkontrolovali a když měl jistotu, že s ním může jet i delší trasu, vydal se domů.

Jindřich přiznává, že nulová zkušenost s takovou situací a denní doba sehrály svou roli. I když nešlo o nic vážného, zazmatkoval a byl hodně ve stresu. Pojistnou událost však uznali a peníze za poničené auto dostal.

Jak tedy nepříjemnosti na cestách řešit co nejelegantněji?

1Zaviníte nehodu

Dojde-li v cizině k nehodě, je ze všeho nejdůležitější všechny pasažéry dostat co nejrychleji z vozu mimo silnici. V případě potřeby jim poskytnout první pomoc, zavolat záchranku a místo nehody v dostatečné vzdálenosti označit výstražným trojúhelníkem. Všichni zúčastnění by měli mít reflexní vesty. Pokud nevíte, co dál, je čas vytočit číslo asistenční služby vaší pojišťovny. Telefonní číslo je dobré mít uloženo v mobilu nebo si jej už před odjezdem napište alespoň na papír a ten vložte mezi ostatní doklady.

„Asistenční služba vám dokáže poradit, ale je schopná se i aktivně zapojit do celého procesu vyřízení nehody s místními institucemi,“ uvedla mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová.

Pokud jste nehodu zavinili, máte povinnost poškozené protistraně sdělit všechny důležité údaje i sobě i o autě: jméno a adresu vlastníka auta, pojišťovnu, u které máte povinné ručení, registrační značku auta i číslo zelené karty. Společně pak musíte vyplnit formulář Evropský záznam o dopravní nehodě, který musíte mít v autě. Bude třeba též přidat plánek místa a místo nehody včetně poničených aut podrobně nafotit.

„Místní policii přivolejte podle lokálních pravidel, s těmi vám právě pomůže asistenční služba. Jinak jen neshodnete-li se s protistranou na interpretaci průběhu události nebo nespolupracuje-li. Policejní protokol podepište jen v případě, souhlasíte-li s údaji v něm uvedenými, případně připojte svoji verzi události,“ doplnila Eva Svobodová.

I vám se budou hodit jména a adresy ostatních účastníků nehody, nezapomeňte si je tedy vyžádat. Je třeba znát i pojištění k jejich autu, dobré je posbírat případné kontakty na svědky nehody. „Po návratu do Česka předložte spolu s hlášením škody všechny dokumenty a fotografie své pojišťovně. Ta kontaktuje poškozeného a celou škodu s ním vypořádá,“ vzkázala Svobodová.

2Nehodu zavinil někdo jiný

V případě, že nehodu zavinil někdo jiný a vy jste poškozenou stranou, jsou pravidla podobná. Vlastník auta, který nehodu zavinil, musí událost ohlásit své pojišťovně ve své zemi, ta by pak měla škodu podle dokumentace s vámi vyřídit.

Jako poškozený máte právo se s nárokem obrátit přímo na pojišťovnu viníka v jeho zemi. Pokud k nehodě došlo na území Evropského hospodářského prostoru (EU, Island, Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko), komunikujte s Českou kanceláří pojistitelů. Ta už vám poradí, kdo je zástupcem dané pojišťovny v České republice.

„Pokud uplatníte svůj nárok na více místech, vždy informujte, kde jinde jste ho už vznesli. Z povinného ručení máte nárok vždy jen na jedno odškodnění. Vícenásobná výplata za jednu událost je protiprávní,“ upozornila mluvčí Uniqa pojišťovny.

3Ukradli vám auto

Pokud vám během dovolené auto ukradnou, ze všeho nejdříve je nutné krádež nahlásit místní policii. Jestli máte auto vybaveno satelitním sledováním, jste na tom rozhodně lépe - ihned po krádeži kontaktujte asistenční službu k pojištění auta. Ta může auto lokalizovat a spolu s tamní policií dohledat a vrátit.

Krádež auta musíte nahlásit také pojišťovně v Česku, u které jste uzavřeli havarijní pojištění s krytím pro tyto případy. Máte na to 14 dnů od zjištění krádeže. Pokud je pátrání po autě neúspěšné, vystaví tamní policie dokument Usnesení o ukončení pátrání. Ten spolu s doklady a klíčky k autu předáte pojišťovně. Náhradu vám pojišťovna vyplatí do 15 dnů od shromáždění veškerých potřebných dokumentů a ukončení šetření pojistné události.

4Vykradli vám auto

Pokud vám během dovolené auto vykradou, opět se nejprve obraťte na místní policii a vyžádejte si protokol. Postup, jak dostat odškodné a nepříjemnou situaci tak alespoň částečně kompenzovat, bude podobný s tím výše.

„Pojištění věcí v autě se liší pojišťovnu od pojišťovny. Máte-li připojištěna zavazadla, vztahuje se například v Uniqa krytí na věci ve střešním boxu, nosiči a v zavazadlovém prostoru, dojde-li ke krádeži v době od 5 do 22 hodin. Přes noc nemohou věci zůstat ani skryté v zamčeném prostoru, pokud nemá klient speciální připojištění od Uniqa i na noc,“ upřesnila mluvčí Svobodová. Více o krádeži cestovních zavazadel a přenosných střešních boxů čtete zde.

Zavazadla a vybavení jednoduše nemůžete nechávat viditelně položené v kabině vozu. Na takovou krádež se krytí z pojištění běžně nevztahuje, a to ani na hlídaných parkovištích. Dojde-li ke krádeži částí vozidla (například xenonové reflektory, zabudovaná navigace apod.), je třeba přivolat policii a sepsat protokol o události. Náhradu za tyto součásti vozu lze čerpat po návratu do Česka z havarijního pojištění, eventuálně speciálních připojištění.

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Renault Master 100dci/2.5...
Renault Master 100dci/2.5...

r.v. 2008, naj. 124 000 km, diesel
95 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.