Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragické nehody jsou doménou mladých řidičů, nejhorší jsou víkendy

aktualizováno 
Víkendové nehody patří mladým. Ve dnech volna umírají na českých silnicích hlavně mladí lidé, potvrdil to minulý, zatím nejhorší víkend letošního roku. Agresivní řízení, nezkušenost, ale i chuť vytáhnout se mezi kamarády si každý rok vybírají krutou daň.

Tři mladí muži zemřeli v Táboře při dopravní nehodě. | foto: Policie ČR

"Mladí lidé si ale nepřipouštějí, že by se jim něco takového mohlo stát," říká mluvčí pardubických policistů. Nebezpečí dokonce vyhledávají, ukazuje průzkum.

Podle policejních statistik za loňský rok patřilo nejvíce usmrcených osob do věkové kategorie 25 až 34 let, celkově pak lidé do 35 let představovali téměř 40 procent z celkového počtu usmrcených osob. Nejkritičtější nehody osobních vozidel pak zavinili řidiči mezi 19 až 21 lety.

Diskotéka tam a zpátky

"Mladí řidiči jezdí většinou ve vypůjčených vozech, a i když si jej později sami pořídí, stále jim chybí zkušenosti," vysvětluje tragická čísla Michaela Škardová, mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky.

Podle instruktora autoškoly Ivana Bartoše nejsou dnešní mladí lidé vyzrálí motoricky. Se zvládáním řízení mají problémy, nedokážou odhadnout rozměry vozidla a zmatkují v krizových situacích. Víc než jejich vrstevníci před deseti dvaceti lety.

"Dalším problémem je, že jsou vychováváni tak, že jsou nejlepší, vše zvládnou, nemají pud sebezáchovy, ničeho se nebojí," dodává.

Největším problémem mladých řidičů jsou pak víkendové havárie, kterým Ústřední automotoklub začal pracovně říkat disco nehody. "Dochází k nim ve večerních a nočních hodinách během víkendů. Více než 50 procent těchto nehod zaviní řidiči ve věku od 16 do 30 let," vysvětluje Michaela Škardová. V Itálii se pro víkendové nehody zažil termín "masakr sobotní noci" (le stragi del sabato sera).

Nic nepotvrdilo tato smutná čísla více než tragický víkend mezi 20 a 23. červencem tohoto roku. Deset lidí zemřelo v sobotu a v neděli na českých silnicích a mezi nimi bohužel nechyběli ani mladí lidé. V sobotu brzy ráno nepřežili v Táboře tři mladíci kolem dvaceti let náraz do stromu. Ze stejného důvodu zahynula také dvacetiletá žena v Chyškách na Písecku. A další náraz do stromu nepřežil čtyřiadvacetiletý řidič osobního auta u Milešova na Příbramsku.

Do smutných statistik se zapsala i nehoda, která se stala v neděli ráno na křižovatce u Tří věžiček na předměstí Jihlavy. Při ní sice nikdo nezemřel, ale při střetu dvou aut se zranilo osm mladých lidí, z toho dva těžce.

V půl druhé ráno nedal řidič Citröenu Saxo přednost Volkswagenu Sharan. Do policejních statistik tak přibyla tato čísla: Citröen Saxo: čtyři lidé, všichni ve věku 18 let, VW Sharan: 28 let, 26 let a dvakrát 23 let.

To budete koukat

Za jednu z největších příčin tragických nehod se považuje hlavně nevyzrálost mladých řidičů, kteří nemohou těžit ze svých zkušeností a často tak sebe i své spolujezdce vystavují zbytečnému riziku.

Se zajímavými výsledky ale přišla také studie nemocnice ve Filadelfii (Children's Hospital of Philadephia and State Farm), podle které mladí řidiči riziko cíleně vyhledávají. Podle vedoucí projektu Jessiky Mirmanové se z mladých ve společnosti stejně starých lidí stávají hledači adrenalinových zážitků.

Řešením je řidičák s omezením

Všeobecný trend v Evropské unii se vydal směrem takzvaného řidičského oprávnění na zkoušku. Ten má celkem v 16 státech EU umožnit nezletilým řidičům získávání důležité praxe, adepti se ale musí potýkat s řadou omezení. V Maďarsku například nesmí vozit spolujezdce, v Estonsku nesmí jezdit rychleji než sedmdesátkou.

Ve Francii je pro řidiče vlastnící oprávnění méně než dva roky snížena maximální rychlost mimo obec na 80 km/h z původních devadesáti a na dálnici 110 km/h (jinak 130 km/h).

V Rakousku musí šofér s mokrým řidičákem najet nejméně tři tisíce kilometrů pod dohledem zkušenějšího řidiče a podobný model chystá ministerstvo dopravy i v České republice. Od sedmnácti let by mohli mladí Češi usednout za volant pod dohledem školitele, který by měl být starší třiceti let, řidičský průkaz by měl mít nejméně pět let a bez odebraného bodu. Navíc by musel být s mladým šoférem v příbuzenském vztahu.

Po nárazu na křižovatce u Tří věžiček byl citroën odhozen mimo silnici. V autě

Po nárazu na křižovatce u Tří věžiček byl citroën odhozen mimo silnici. V autě se zranili čtyři mladí lidé, z toho dva těžce.

Podle zjištění České televize ministerstvo dopravy plánuje, že od roku 2013 by mladí řidiči dostávali řidičák první rok na zkoušku.

"Řidičák na zkoušku by platil jeden rok. Pokud by do té doby řidič nasbíral osm bodů, pak by o něj na rok přišel a musel by znovu na přezkoušení do autoškoly. Pak by mu znovu běžela zkušební doba jednoho roku," zjistila ČT.

V Německu klesl po zavedení řidičáku na zkoušku a dohledu zkušenějšího spolujezdce počet nehod mladých o třetinu, i tak má ale v Čechách tento systém své odpůrce. Ti tvrdí, že takto mladí lidé by se za volantem vůbec neměli objevovat.

Prevence, i drastická

V Čechách zatím probíhá několik preventivních akcí zaměřených na mladé řidiče. Ústřední automotoklub zahájil projekt Řidičák plus, kterým chce víc vzdělávat mladé lidi už při získávání řidičského průkazu, a s pomocí různých benefitů je láká na doprovodné akce, kde si mohou rozšiřovat své dovednosti.

Na rostoucí agresivitu teenagerů za volantem upozorňuje i několik spotů Besipu v rámci kampaně Nemyslíš zaplatíš. Burcování od kamarádů na cestě z diskotéky nebo agresivní předjíždění sebevědomého tunera v nich končí stejně: nehodou s tragickými následky.

Ukazovat skutečné následky takových nehod se od letošního roku rozhodli policisté v Pardubickém kraji. A zamířili rovnou na střední školy a učiliště. "Chceme ukázat realitu. Aby si posluchači představili, že tam, kde leží oběti nehod, mohou ležet oni sami nebo jejich spolujezdec," vysvětluje jeden z tvůrců kampaně Roman Fetík.

Kampaň vznikla v Pardubicích proto, že v roce 2010 byly dvě pětiny zemřelých v regionu ve věku 15 až 30 let a často to byli právě řidiči motorových vozidel. A dřívější kampaně založené na vzájemném dialogu jednoduše selhávaly.

"Z minulých zkušeností víme, že dnes si mladí lidé nepřipouštějí, že by se jim něco takového mohlo stát, ale skutečnost je jiná. A o tom je mají fotografie společně se statistickými čísly přesvědčit," vysvětluje krajská policejní mluvčí Eva Maturová.

"Samotná debata mladé lidi moc nezajímá. Teprve při fotografiích upřeně sledují snímky a bedlivě poslouchají, co že se to tam stalo a jaká byla příčina. Jejich zájem umocňuje i fakt, že místa na fotografiích většinou znají a několikrát jimi v minulosti, ať už s kamarády nebo s rodiči, projížděli."

Získat řidičák nebude snadné

Na černých číslech se podle dopravních expertů nepodílí jenom nedostatek zkušeností, nízký věk či agresivita mladých řidičů, ale také klesající kvalita čerstvých absolventů autoškol. Už dlouho se proto mluví o nutnosti změny systému výuky a úpravě legislativy.

"Dříve závěrečné zkoušky prováděla Police ČR, ale je nutné si přiznat, že od té doby, co zkoušení přešlo do civilního sektoru pod obce a města, šla jeho kvalita dolů," přiznává Václav Kříž z Unie autoškol. Právě jeho organizace teď usilovně pracuje na legislativní změně umožňující tvrdší zkoušky odborné způsobilosti.

Ministerstvo dopravy má teď pro výuku nových řidičů nový plán. "Autoškola by měla být rozdělena do tří fází, které budou vždy ukončené zkouškou. První test se zaměří na zákony, pravidla bezpečné jízdy a první pomoc. Teprve poté se žák dostane k prvním jízdám, ale na cvičišti," zjistila ČT24.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.