Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Traktor jede sám do Brna. Řidič si zdřímne i ve skutečnosti, ale jen na poli

aktualizováno 
Desítky tisíc lidí už viděly na sociálních sítích video, na kterém se po centru Brna projíždí traktor se spícím traktoristou za volantem. Reklama na veletrh zemědělských strojů přitom nemá k realitě daleko. Traktory dnes umí na poli pracovat úplně samy s přesností na dva a půl centimetru.

Je to jako scénka z legendárního seriálu Knight Rider. Řidiče za volantem přepadne spánek, ale místo aby skončil mimo silnici, jeho stroj jede bez problémů dál, projíždí nočním Brnem mezi bavícími se lidmi, mine proslulý rozjezd brněnských půlnočních autobusů a nakonec bezpečně zaparkuje na brněnském výstavišti. Jenže v tomto případě hraje hlavní roli místo futuristického sporťáku KITT (v podání Pontiacu Firebird Trans Am s Davidem  Hasselhoffem za volantem) traktor.

Video, které s nadsázkou popisuje trend autonomního řízení u zemědělských strojů, by přitom klidně mohlo být skutečné. Stroj, který si ve videu zahrál a který si může kdokoliv koupit, totiž opravdu umí jezdit sám. Traktory se v mnoha ohledech obejdou bez řidiče lépe než skutečná autonomně řízená auta, s jejichž používáním nyní experimentuje řada výrobců.

„Díky autonomnímu řízení je práce efektivnější. Stroj pracuje bez přesahů a vynechávek, zbytečně dvakrát nepřejíždí stejné místo. To se projevuje v úspoře nákladů, zároveň je taková technologie šetrnější k životnímu prostředí,“ popisuje Pavel Fiala ze společnosti Strom Praha, která do Česka dováží traktory John Deere. Navigací s autonomním řízením je podle něj dnes vybavena až polovina strojů, které se u nás prodají, včetně modelu 6250R, který si zahrál ve videu.

Může se hodit

Klíčovým prvkem chytrého řízení je nadstandardně přesná GPS navigace. Ta je sice placená, stroje s ní ale dokážou pracovat s přesností na 2,5 centimetru. Standardní navigace v autech má přitom přesnost v řádu metrů. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal před časem Jaroslav Šmejkal ze Zetoru na konferenci AutoSympo. Z map stroj vyčte nejen jeho polohu a profil, ale i jak byla půda dřív využívána a jak je ošetřena v současnosti. Podle toho je schopen přesně dávkovat například hnojivo.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nezatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Bez něj by to ale nešlo. Alespoň prozatím. „Brání tomu jednak legislativní důvody, jednak bezpečnost. Stroje se orientují podle GPS, zatím nemají optická čidla a kamery, které by zasáhly při nepředvídatelných situacích,“ vysvětlil Fiala.

Video se spícím traktoristou, které vzniklo jako upoutávka na brněnské veletrhy zemědělské techniky Techagro, které začínají v neděli, se natáčelo na běžných silnicích. „Záběry na klimbajícího řidiče ale vznikly v době, když se obří stroj vezl na podvalníku,“ popsal autor videa Michal Čeliš. „Průjezdy traktoru městem jsme samozřejmě natáčeli s běžným řidičem. V centru Brna v době, kdy bylo plné pařících studentů, to ale byla atrakce i tak.“ 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz