Traktor na klíček s funkční převodovkou (prozatím bez valníku) se poprvé objevil v hračkářstvích v roce 1957 a páni kluci o něm sní dodnes.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Autorem traktůrku je bývalý letecký konstruktér Avie Eduard Sedlák, který se po válce vrátil do rodných Semil s bratrem vyrábět hračky.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba traktůrku obsahuje 180 operací a ve většině případů jde o ruční práci.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
U každého traktoru musí zůstat zachovaná mohutná část mezi zadními koly, je v ní ukrytý strojek.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Jenom zetorů vyrobí okolo pěti tisíc ročně. K tomu také traktory Porsche, Man, Deutz a další, celkem deset až jedenáct typů traktůrků.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
K traktoru je v nabídce také nářadí.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Prvním výrobkem byl parní válec, který se po několika obměnách před lety vrátil do výroby.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
V nabídce je spousta modifikací traktůrku, ale mechanický základ je stále stejný.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
V jednání se světovými výrobci traktorů o svolení k výrobě plechových hraček mají v Kovapu různé zkušenosti: někdo nechce nic a dá svolení, do Zetoru za to posílají 100 traktůrků ročně a třeba John Deere nechce o ničem takovém ani slyšet.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Kouzlo traktůrků je v tom, že jsou funkční - největším hitem je funkční převodovka.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Nejslavnějším výrobkem je červenožlutý traktor, zmenšený pětadvacetkrát oproti originálnímu zetoru.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Pro německou firmu Schüco vyráběl Kovap černé plechové auto, které se dnes mezi sběrateli prodává za velké peníze.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Kovap dnes vyrábí na 80 druhů hraček. Jejich konstruktérem byl Michal Možný.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Lubomír Hošek dnes shání Možného nástupce.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Strojek s převodovkou je stále stejný, jak ho tehdy Eduard Sedlák vymyslel. Klíček už není plechový, ale odlitý. Ovšem čtvercový průřez 2,5 x 2,5 milimetru má stále stejný, takže s novým klíčkem natáhnete i traktor po dědovi a naopak.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Ve výrobě plechových hraček Kovapu převažuje ruční práce.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Kovap dnes zůstal jedinou firmou v Evropě, která plechové traktůrky vyrábí.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Téměř všechny součástky si Kovap vyrábí sám.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Červenožlutý traktůrek se skládá z 72 dílů, vlastní traktor se z 30 dílů, strojek z 42 dílů a valník z 22 dílů. Celkem se tedy traktor s valníkem skládá z 94 dílů.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba traktoru od svitku plechu až po montáž trvá 33 minut.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Každý traktůrek se po montáži musí otestovat.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček je technicky a hlavně ekonomicky velmi náročná. Především kvůli velkému podílu ruční práce.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
V dílnách moderní techniku nečekejte, nejdůležitější jsou šikovné ruce.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Speciální přístroj na natahování by určitě ocenili i kluci (a hlavně rodiče), kteří musí do omrzení natahovat pero traktůrku klíčkem.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Strojky se také sestavují ručně.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Šikovná paní Jitka sestaví těch červenožlutých traktůrků osmdesát za den.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Základem jsou plechotiskové tabule, ze kterých se vystřihávají díly karoserie.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Jen výroba traktůrku obsahuje 180 operací a ve většině případů jde o ruční práci.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
To znamená, že než z kusu plechu vznikne jen samotný jeden díl karoserie, musí ho vzít někdo do ruky třeba desetkrát.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Na stařičkých strojích, z nichž některé pamatují první republiku, vykrajují z plechotiskových tabulí části, které prosekávají, ohýbají, prolamují a pak z nich staví hračku.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Když vstoupíte do dílen firmy Kovap, je to jako výlet do minulosti.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Výroba plechových hraček Kovap
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Největšími trhy jsou dnes pro Kovap Česko (40-50 procent produkce), Německo, Kanada, USA, Slovensko, něco se prodá do Francie, Nizozemska, Švédska, Španělska, Norska, Dánska a Polska.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Jenom zetorů vyrobí okolo pěti tisíc ročně.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Před rokem 1990 se vyrábělo padesát tisíc traktůrků ročně, dnes asi osm a půl tisíce.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Do dneška se vyrobily asi dva miliony červenožlutého zetoru.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz
Jak se vyrábí legendární plechový traktůrek na klíček
Traktůrek pohání mazaně řešený strojek s převody
V semilském Kovapu vyrábějí plechovou hračku už rovných šedesát let.
Autor: Jan Váca, iDNES.cz