Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Archimédes by měl radost, traktor díky němu umí plavat

aktualizováno 
Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno silou rovnou tíze kapaliny tělesem vytlačené. Díky Archimédově přemýšlivosti při koupání ve vaně jezdil čtyřtunový traktor po vodě.

Když to Archimédes vymyslel, byl z toho prý v takovém transu, že vyskočil z té vany a pobíhal nahý po Syrakusách s výkřiky „Heuréka!“ Význačný matematik, fyzik a vynálezce tehdy přemýšlel, jak odhalit podvod klenotníka, který nahradil zlato v královské koruně za jiný, méně ušlechtilý kov.

Netradiční ověření, že zákon rodáka ze sicilských Syrakus platí i po více než dvou tisícovkách let, uspořádal český výrobce speciálních pneumatik Mitas.

Obří pláště nadnášely čtyřtunový traktor Claas Axos 320 na hladině jezera ve městě Offingawier v Nizozemsku. Na zadní nápravu obuli jedny z největších zemědělských plášťů, které se ve světě vyrábějí, mají rozměr 1250/50 R30 SFT, na přední nápravě byly pneumatiky 750/55 R 30 SFT.

„Bez těchto flotačních pneumatik, které jsou určeny pro výkonné zemědělské stroje, by traktor šel rychle ke dnu. Ale díky pečlivým výpočtům a Archimédově zákonu se traktor vznášel na vodní hladině a pohyboval se pomocí záběru kol,“ popisuje PR manažer Mitasu Aleš Kosina. „Řidič a kapitán v jedné osobě se pak bezpečně a suchou nohou vrátil na pevninu.“

„Pneumatiky vytvořily takový vztlak, že se čtyřtunový traktor mohl vznášet na hladině. Stejně tak jsou tyto pneumatiky díky obrovskému objemu vzduchu šetrné k půdě, když traktor vykonává běžné zemědělské práce,“ vysvětluje Pavel Kott, produktový manažer pro zemědělské pláště Mitas. „Flotační pneumatiky zajistí lepší výnosy, protože méně zhutňují půdu,“ dodává.

Fotogalerie

Celková hmotnost traktoru Claas Axos 320 s plnou nádrží, závažím a řidičem činila 4 068 kg. Objem pláště Mitas 1250/50 R 32 SFT je 2 157 litrů a plášť 750/55 R 30 SFT má objem 685 litrů. Tyto objemy jsou kalkulovány při nominálním tlaku 2,4 baru.

Plášť Mitas 1250/50R32 SFT je určen pro valníky na obilí, kombajny a další výkonné zemědělské stroje. Váží 571 kilogramů a obsahuje 76,5 m² kordových drátů. Pneumatika Mitas 1250/50R32 SFT 188A8/185B má průměr 2,02 metru a je schopna unést zatížení až 14 tun (při 10 km/h).

Mitas, člen skupiny Trelleborg, provozuje tři výrobní závody v České republice, jeden v Srbsku a jeden v USA.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz